Biotyna dla zdrowia i urody

 

Wyjątkowa witamina z grupy B

Biotyna znana jako witamina B7 lub witamina H.

Jej nazwa pochodzi od greckiego bios – życie. Witamina H jest heterocyklicznym związkiem chemicznym z grupy witamin, które rozpuszczalne są w wodzie. Istotną informacją jest, że stanowi ona koenzym różnych enzymów. Biotynę można nazwać także witaminą dla urody. Stan zdrowia łatwo można ocenić na postawie stanu skóry, włosów czy paznokci, gdyż wskazuje to na stan naszych komórek. Objawami niedoboru biotyny jest kruchość i łamliwość paznokci bądź matowe wypadające włosy, wtedy warto sięgnąć po tą witaminę aby zauważyć pozytywne skutki. Zresztą nazwa witamina „H” pochodzi od niemieckiego Haut – skóra.

Witaminy z grupy B istotne są nie tylko dla urody. Wpływają pozytywnie na liczne procesy zachodzące w organizmie. Biotyna występuje w organizmach zarówno zwierzęcych jak i roślinnych.

Witamina H doskonała dla skóry

Dlaczego istnieje związek nawet w samej nazwie biotyny ze skórą? Jak wspomniano nie chodzi tylko o urodę, ale także zdrowie. Biotyna potrafi przeciwdziałać zapaleniom skóry, ma bardzo duże znaczenie co do tego jak funkcjonuje cały organizm!

 

Trochę biochemii...

Niestety witamina H to witamina niestabilna pod względem biochemicznym.

 

 

  • Wrażliwa na temperaturę;
  • Wrażliwa na podgrzewanie;
  • Wrażliwa na promienie UV;
  • Wrażliwa na długotrwały kontakt z wodą;
  • Niestabilna przy długim kontakcie z tlenem i związkami zasadowymi;
  • Występuje w formie białego krystalicznego proszku;
  • Rozpuszczalna w wodzie i alkoholu;
  • Wykazuje charakter kwasowy;
  • Zawiera siarkę, która musi być dostarczana do organizmu ludzkiego z zewnątrz (z pokarmem lub suplementacją – choć niewielkie jej ilości są syntetyzowane w przewodzie pokarmowym poprzez występujące w jelitach bakterie jelitowe.

 

Główne właściwości biotyny

 

 

  • magazynowana jest w wątrobie;
  • spełnia rolę przenośnika dwutlenku węgla w wielu procesach przemiany materii;
  • uczestniczy w metabolizmie białek oraz tłuszczów, uczestniczy także w syntezie kwasów tłuszczowych;
  • wspomaga procesy wchłaniania witaminy C;
  • współdziała w przemianie aminokwasów oraz cukrów, a także uczestniczy razem z witaminą K w syntezie protrombiny czyli białka, które odpowiedzialne jest z procesy prawidłowego krzepnięcia krwi;
  • wpływa jak wspomniano na prawidłowe funkcjonowanie skóry oraz włosów
    zapobiega siwieniu oraz łysieniu;
  • biotyna jest dosyć trwała jeśli występuje w suchej postaci, jednakże w silnie kwaśnych oraz zasadowych roztworach traci biologiczną aktywność.

 

Doskonała dla urody

Po raz kolejny warto podkreślić dlaczego o biotynie tudzież witaminie H mówi się, że jest witaminą doskonałą dla urody. Należy odnieść się przede wszystkim do właściwości biotyny, gdzie zauważamy, że biotyna zawiera cząsteczki siarki, a to właśni one chronią naszą skórę, włosy oraz paznokcie. Gdy biotyna dotrze do odpowiednich komórek, dostarcza im tego pierwiastka (siarki) poprawiając ich funkcjonowanie i tym samym wygląd.
Co ciekawe biotyna także uczestniczy w syntezie cukrów, białek oraz kwasów tłuszczowych, co również jest szczególnie istotne odnośnie faktu w jaki sposób funkcjonuje nasza skóra, włosy oraz paznokcie. Po suplementy oraz leki z zawartością biotyny powinny sięgać osoby, które skarżą się na wypadanie włosów czy borykają się ze słabymi oraz łamliwymi paznokciami. Co więcej łuszcząca się skóra lub trądzik młodzieńczy także są wskazaniem do suplementacji biotyny. Biotyna nie tylko dostarcza komórkom siarki, ale także zapobiega łojotokowi oraz wzmożonej aktywności gruczołów łojowych. Oczywiście należy podkreślić, że przy suplementacji najbardziej istotny jest także czas zażywania biotyny, na przykład jeśli pod uwagę weźmiemy wolny wzrost paznokci, które są najbardziej wymagające przy terapii biotyną (wzrost przeciętnie 3 – 4 mm miesięcznie) oznacza, że potrzebna będzie około półroczna regularna suplementacja. Przy innych dolegliwościach efekty zauważymy znacznie szybciej nawet po trzech miesiącach regularnej suplementacji.

 

Biotyna Apollos

 

Biotyna ważna dla zdrowia

 

Biotyna wpływa doskonale na funkcjonowanie wielu układów naszego ciała, w tym także na funkcjonowanie bardzo istotnego układu nerwowego. Aby zagłębić się dlaczego dla tego układu biotyna jest tak istotna należy wyjść od faktu, że biotyna współdziała z aminokwasami: walina, leucyna oraz izoleucyna. Aminokwasy te są substancjami białkowymi, które aktywne są w mięśniach, powoduje to, że biotyna ma duże znacznie jeśli chodzi o zaopatrzenie nerwów w energię! Odpowiednie jej stężenie w naszym organizmie wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, co ma wpływa na nasze samopoczucie, poziom energii, poziom odczuwania bólu a także wrażliwość czuciową naszego organizmu.

Biotyna także szczególnie istotna może okazać się dla cukrzyków, osób chorych na insulinooporność oraz tych, którzy borykają się z nadwagą. Dlaczego? Bardzo szczegółowe i liczne badania wskazują na to, że witamina H pobudza procesy przemiany glukozy, która powstaje w wątrobie, w której też witamina H jest magazynowana. Stabilizuje ona poziom glukozy we krwi! Dlatego też u osób borykających się z problemami z poziomem glukozy dodatkowe dawki biotyny mogą poprawić jej przemianę.

Fantastycznie sprawdza się także u kobiet w ciąży. Oczywiście te Panie suplementacje powinny skonsultować z lekarzem prowadzącym, jednakże jest Im często polecana. Niedobór biotyny u ciężarnej wpływa na zbyt niską masę urodzeniową dziecka, mniejszą masę płody oraz zły stan psychiczny kobiety w ciąży. Udowodniono, że odpowiedni poziom biotyny wpływa bardzo pozytywnie na stan psychiczny ciężarnych, regulując ich nastroje.

Ważną informacją głównie dla osób aktywnych fizycznie i sportowców jest jej wpływ na prawidłowe funkcjonowanie mięśni i stawów. Niedobór biotyny często może objawić się pod postacią zapalenia stawów, stanów zapalnych mięśni, a także neurologicznie – drżeniem rąk. Biotyna współdziała ze składnikami, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie mięśni i stawów i znacznie poprawia stany chorobowe.

 

Gdzie w pożywieniu znaleźć biotynę?

 

W produktach spożywczych biotyna znajduje się w postaci związanej jako estry lub amidy biotyny. Dzienne zapotrzebowanie na biotynę oscyluje w granicach 0,02 mg. Wzrasta przy leczeniu antybiotykami do nawet 2 mg! Jej przyswajanie przez organizm ludzki zmniejsza na przykład surowe białko jajka. W nieugotowanym białku jaja występuje białko zwane awidyną o masie cząsteczkowej 45000, które wiąże biotynę i uniemożliwia jej przyswajanie. Niekorzystnie na biotynę działa także woda, sulfonamidy, estrogeny, przetworzona żywność i alkohol.

Duże ilości biotyny znajdziemy w wątróbce, żółtku jaj, orzechach włoskich, orzechach ziemnych, sardynkach, migdałach, grzybach, szpinaku, marchwi, pomidorach.

Groźne niedobory...

 

Niedobór biotyny tak naprawdę nie zdarza się często, ale na przykład kuracja antybiotykami może obniżyć jej poziom w naszym organizmie. Oprócz wypadających włosów, łamliwych paznokci czy łuszczącej się skóry jej niedobory możesz zauważyć poprzez łojotokowe zapalenie skóry głowy, osłabienie czy szybkie męczenie się. Niedobór witaminy H powoduje także zauważalną nerwowość, depresję, apatię, senność, a nawet halucynacje. Często występują także uczucie lęku i cierpnięcie dłoni. Badania wewnętrzne pokazują również, że niedobór biotyny powoduje powiększenie wątroby oraz zwiększa się poziom cholesterolu we krwi.

A co z nadmiarem biotyny?

 

 

Do tej pory żadne badania nie wykazały żadnych negatywnych skutków związanych z nadmiarem biotyny w ludzkim organizmie. Nie zauważono żadnych skutków ubocznych. Biotyna sprawia, że błona śluzowa rozwija się prawidłowo, a jelita działają sprawniej i są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne. W dużej mierze niedobór witaminy H powoduje groźną dla naszego zdrowia awitaminozę. Wszystko to wykazuje, że niezmiernie ważne jest spożywanie Biotyny dla prawidłowego funkcjonowania naszego ciała.

Dlaczego warto sięgnąć po witaminę H?

 

 

Biotyna oprócz opisanych wyżej właściwości jest niezbędna do utrzymania prawidłowej przemiany materii, dlatego też jeśli chcesz utrzymać doskonałą sylwetkę lub też ją osiągnąć, wybór tego suplementu sprawdzi się doskonale. Jak wspomniano wcześniej nie bez wpływu dla tego faktu pozostaje to, że biotyna wpływa na przemianę glukozy i stabilizuje jej poziom. Ważna jest nie tylko dla osób dbających o ładną sylwetkę, ale dla osób obciążonych ryzykiem zachorowania na cukrzycę, a także już chorych. Choć wszystkie witaminy z grupy B pełnią szczególną rolę w naszym organizmie i są wyjątkowymi witaminami, to najbardziej niezwykła na ich tle jest właśnie biotyna. Jednym z faktów podkreślających jej niezwykłość jest także to, że nawet bakterie jelitowe wytwarzają ją w niewielkiej ilości.

Plusy i wskazania do stosowania biotyny

 

 

  • uczestniczy w syntezie kwasów tłuszczowych;
  • uczestniczy w metabolizmie leucyny;
  • pełni ważną rolę w procesie glukoneogenezy;
  • ważny składnik diety dla diabetyków!;
  • badania donoszą, że biotyna podawana na czczo chorym na cukrzycę typu II oraz odpornych na leczenie sulfanylomocznikiem powoduje obniżenie poziomu glukozy!;
  • wpływa na prawidłowy wzrost i rozwój organizmu;
  • ma duży wpływ na odpowiedni stan skóry;
  • polecana po kuracjach antybiotykami;
  • polecana dla pacjentów, którzy w szpitalach byli sztucznie karmieni;
  • polecana osobom z bardzo ubogą dietą;
  • polecana chorym z uszkodzoną śluzówką jelita, które uniemożliwia naturalną produkcję witaminy;
    wskazana osobom odchudzającym się lub chcącym utrzymać szczupłą sylwetkę;
  • polecana sportowcom i osobom aktywnym fizycznie;
  • doskonały wpływ na mięśnie i stawy;
  • niweluje senność i apatię;
  • polecana osobom z insulinnopornością ze względu na fakt, że reguluje poziom glukozy oraz na to, że u osób z nieprawidłowym wydzielaniem insuliny zapotrzebowanie na biotynę zwiększa się;
  • polecana przy rozdrażnieniu, stanach lękowych, halucynacjach;
  • polecana dla kobiet w ciąży;
  • polecana osobom chorym na depresje;
  • może niwelować bóle mięśni;
  • jej niedobór może objawiać się poprzez drętwienie stóp i dłoni;
  • polecana przy wypadaniu włosów i łamliwych, rozdwajających się, słabych paznokciach;
  • polecana przy zapaleniu spojówek;
  • nie stwierdzono skutków negatywnych nadmiaru biotyny w organizmie.

 

 

 

 

 

Natalia Pokorna - parę słów o autorze:

Zobacz pozostałe posty tego autora

2 komentarzy: “Biotyna dla zdrowia i urody

  1. „Biotyna znana jako witamina B6 lub witamina H”
    Oj biotyna to inaczej B7, natomiast nazwa witaminy B6 ~pirydoksyna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *