Czym różnią się białka roślinne od zwierzęcych?

Organizm człowieka w około 20% składa się z białka. Organizm nie jest w stanie przechowywać białka i cukrów (w przeciwieństwie do tłuszczu), dlatego tak ważne, jest dostarczanie sobie odpowiedniej dawki protein każdego dnia.

Sportowcy mają podzielone zdanie na temat tego, który rodzaj białka daje maksymalne korzyści, jeśli chodzi o wzrost mięśni. Można spotkać się z dwoma opiniami:

  • Białka roślinne mają taką samą wartość, jak zwierzęce
  • Białka roślinne są niepełnowartościowe

Po zjedzeniu produktu zawierającego białko, jest on rozbijany na aminokwasy, wykorzystywane później w różnych procesach w organizmie. Tutaj pojawia się pierwsza i najważniejsza różnica między białkami roślinnymi i zwierzęcymi – te pierwsze, zawierają mniejszą ilość takich aminokwasów, jak:

  • Metionina
  • Tryptofan
  • Lizyna
  • Izoleucyna

Organizm człowieka, do prawidłowego rozwoju potrzebuje 20 aminokwasów, natomiast dieta roślinna powoduje, że części z nich zaczyna brakować. Produkty białkowe pochodzenia zwierzęcego, takie, jak mięso, ryby, jaja, mleko czy nabiał, dostarczają natomiast wszystkich aminokwasów w odpowiednich proporcjach. Z tego powodu, określa się je często mianem białka pełnowartościowego.

 

Produkty roślinne zawierające białko, takie, jak fasola, soczewica czy orzechy, dostarczają różnorodnych aminokwasów, jednak nie są to wszystkie składniki, potrzebne do prawidłowego rozwoju mięśni. Skład najbardziej zbliżony do ideału ma białko sojowe, ponieważ zawiera ono większość niezbędnych aminokwasów. Mimo to, nie można go nazwać białkiem pełnowartościowym, ponieważ 2 aminokwasy występują w nim w bardzo małej ilości. Należy pamiętać o tym, że organizm nie jest w stanie wyprodukować sobie aminokwasów egzogennych.

 

Produkty zawierające białka zwierzęce, mogą dostarczać także substancji, których nie potrzebujemy w nadmiarze w zdrowej diecie. Są to między innymi nasycone tłuszcze, cholesterol i sztuczne dodatki, stosowane w procesie przetwarzania mięsa.

 

Inne substancje potrzebne dla sportowców, których może brakować w diecie wegetariańskiej

 

Aby zachować pełnię zdrowia i dbać o stan mięśni, musisz dostarczać organizmowi szerokiej palety składników odżywczych. Niektóre z nich, są dostępne jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Do tej grupy można zaliczyć między innymi witaminę B12, witaminę D, DHA, żelazo hemowe oraz cynk. Istnieją co prawda niektóre produkty roślinne, które zawierają te składniki, jednak nie wchodzą one raczej w skład standardowej diety wegetariańskiej.

 

Czy należy zatem rezygnować z produktów zawierających białko roślinne?

Absolutnie nie – produkty roślinne, mają szereg korzyści. Zawierają mniej kalorii i tłuszczu niż białko zwierzęce, dlatego będą dobrym uzupełnieniem diety dla osób, które chcą schudnąć. Zawierają także szereg witamin i minerałów oraz błonnik, który stanowi konieczny składnik prawidłowej diety.

 

Warto zauważyć, że większość osób stosujących standardową dietę, nie ma problemów z niedoborami białka, nawet przy średnio intensywnych treningach. Niedobory białek mogą jednak pojawiać się przy ścisłych dietach redukcyjnych czy długotrwałym stosowaniu diety wegetariańskiej, w której brakuje produktów białkowych.

 

Jakie białko w proszku wybrać – roślinne, czy zwierzęce?

Białka pochodzenia zwierzęcego, a zwłaszcza, białko serwatkowe, charakteryzują się łatwiejszym przyswajaniem niż roślinne oraz oferują lepszy skład. Mimo wyższej ceny, dzięki nim, osiągasz więcej korzyści dla odbudowy i regeneracji mięśni. Przed zakupem należy się jednak zastanowić, czy Twój organizm potrzebuje dużej dawki odżywek – być może, odpowiednią ilość białka dostarczasz wraz z pokarmem. Problem niedoboru białka u osób stosujących tradycyjną dietę i nie trenują, praktycznie nie występuje.

 

Jeśli stosujesz dietę wegetariańską, dobrym rozwiązaniem będzie regularne przyjmowanie suplementów, które uzupełniają niedobór tych substancji, których może Ci brakować. Będą to w szczególności aminokwasy egzogenne.

 

Dodano w: Fakty i mityTagi: białko, białko roślinne, jakie białko

Kamil - parę słów o autorze:

Zobacz pozostałe posty tego autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *