Berberyna cudowny suplement

Berberyna - co to takiego?

Berberyna jest to związek, który należy do grupy alkaloidów. Jest bioaktywną substancją, którą pozyskać można z różnych roślin (owoce, liście, kora, korzenie, krzew). Rośliny z których jest pozyskiwana to berberys i cynowód, będące źródłem tej pomocnej i silnie działającej pro-zdrowotnie substancji od wieków uznawanej za niezwykle skuteczne panaceum na różne dolegliwości i choroby. Jest zaliczana do najsilniejszych naturalnych suplementów. Bardzo popularna również w Polsce. Nazywana magicznym włącznikiem metabolizmu! Korzyści wynikające ze stosowania berberyny są naprawdę imponujące. Stosowana była już w medycynie ludowej, suszone owoce dodawane były do herbaty, sporządzano również odwary.

Swoje zastosowanie miała także już w medycynie chińskiej, chodząc za złoty środek na różnego rodzaju dolegliwości, co wzbudziło duże zainteresowanie naukowców tym związkiem. Dzisiaj berberyna występuje jako niezwykły składnik licznych suplementów diety. Znalazła swoje zastosowanie na rynku farmaceutycznym z racji na liczne zdrowotne korzyści, które wynikają z jej zażywania.

Wysokiej jakości berberyna od Apollo’s Hegemony

Berberyna

Zalecane dawkowanie :

Zalecenie ogólne u diabetyków to minimum 2-3 porcje dziennie do posiłkow, czyli 2 -4 kapsułki dziennie po 300 mg, w przypadku berberyny firmy Apollos ilość mg w kapsułce dobrana została idealnie! Kapsułka firmy Apollos zawiera 300 mg berberyny. Nie zaleca się przekraczać 1200-1500mg berberyny dziennie.

Skąd pochodzi berberyna?

Przedstawiciele rośliny Berberis kiedyś bardzo powszechnie spotykani byli na terytorium Europy. Rolnicy europejscy jednak zaczęli ją tępić kiedy okazało się, że jest żywicielem szkodnika, który niszczył ich plony. Jak wspomniano stosowana była w medycynie chińskiej i w Chinach losy tej rośliny wyglądały zupełnie inaczej. Tam od początku uznawali ją za roślinę, która ma potężne lecznicze właściwości, które dziś wykorzystane są na całym świecie. Zresztą w różnych zakątkach świata wykorzystuje się nawet jej walory estetyczne, uprawiając ją jako roślinę ozdobną. Jedak to jej lecznicze cechy budzą coraz większe zainteresowanie i rośnie wśród ludzi świadomość korzyści wynikających z jej stosowania.

Na czym polegają imponujące właściwości berberyny? 

Właściwości berberyny zostały potwierdzone przez setki badań klinicznych. Wszelkie badania prowadzone nad tym związkiem udowodniły, że ma bardzo pozytywny wpływ ogólnoustronowy i działa bardzo pozytywnie na funkcjonowanie wielu mechanizmów naszego ciała. Polecana jest często osobom, które borykają się z nadwagą lub otyłością. Do jej właściwości zalicza się podkręcanie metabolizmu, poprzez aktywowanie enzymu AMPK. Aktywacja znajdującego się wewnątrz komórek różnych narządów enzymu AMPK odgrywa bardzo istotną rolę w regulowaniu metabolizmu. Ponadto znajdziemy informacje, że berberyna jest doskonałym „spalaczem tłuszczu”. Berberyna określana jest jako środek, który przyspiesza tempo spalania tkanki tłuszczowej. Specjaliści podejrzewają, że spadek masy ciała połączony z jej stosowaniem, spowodowany jest poprawą funkcji hormonów regulujących tkankę tłuszczową.

Co istotne spożywanie tego suplementu może wspomóc leczenie zespołu metabolicznego! Zespół metaboliczny to krótko mówiąc zbiór czynników, które są ze sobą powiązane zwiększających ryzyko miażdżycy czy cukrzycy typu 2 oraz ich powikłań. Badania kliniczne prowadzone na grupie kobiet oraz mężczyzn, u których schorzenie to zostało stwierdzone udowodniło, że masa ciała a tym samym wskaźnik BMI uległy spadkowi, a kondycja organizmu uległa ogólnej poprawie.

Poleca się ją także cukrzykom typu B, ponieważ berberyna zmniejsza odporność na insulinę, a także ogranicza produkcję cukru w wątrobie, badania donoszą także że pomaga namnażać tzw. „dobre bakterie” w układzie pokarmowym, co również jest niezwykle istotne! Wspomaga także rozkład cukru w komórkach. Berberyna bardzo pozytywnie wpływa także na układ krwionośny, skutecznie poprawiając jego pracę. Podnosi także poziom cholesterolu HDL potocznie określanego dobrym cholesterolem. Zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca! Może obniżać stężenie cholesterolu LDL, potocznie określanego „złym” oraz trójglicerydów we krwi. Przypisuje się jej także działanie przeciwnowotworowe i antydepresyjne. Podnosi odporność, skutecznie walcząc z wirusami i bakteriami.

Z liści pozyskiwane są napary, które stosowano już w średniowieczu w celu poprawy stanu wątroby oraz w chorobach dróg żółciowych.

Ciekawostką jest, że owoce wykorzystywać można do wyrobu dżemów czy soków! Berberyna ma liczne właściwości odżywcze. W berberynie znajdziesz witaminę C, E, rutynę, eskulinę, minerały, kerotenoidy, pektyny – błonnik! Berberyna skutecznie podnosi odporność i stanowi substancję skuteczną w walce z grypą i przeziębieniem.

Na co stosowana była w przeszłości?

Jak wspomniano jej napary były cenione ze względu na zbawienne działanie na wątrobę i woreczek żółciowy. Już wtedy orientowano się także, że ma niesamowity wpływ na odporność oraz liczne dolegliwości powiązane z przeziębieniem. Skutecznie zwalczała tego typu problemy ze względu na działanie przeciwbakteryjne, przeciwpierwotniakowe, przeciwwirusowe oraz przeciwzapalne. Skuteczna także przy zwalczaniu nowotworów! Średniowieczne wywary były bardzo skutecznym oraz cenionym suplementem diety/ lekiem na malarię oraz żółtaczkę, które były chorobami budzącymi ogromny lęk w tamtych czasach. Ma także wpływ na leczenie chorób psychicznych, wykazując właściwości działające antydepresyjnie. Sięgano po nią nawet przy problemach żołądkowych oraz sercowo – naczyniowych. Badania potwierdziły jej działanie antyseptyczne.


Berberyna a cukrzyca 

Jak wspomniano berberyna jest cudownym suplementem mającym bardzo duży wpływ na niwelowanie skutków cukrzycy. Jej skuteczność została potwierdzona w licznych naukowych badaniach klinicznych. Jedno z badań obejmowało aż 3 miesiące obserwacji, podczas tych badań zauważono i potwierdzono, że berberyna wykazuje działanie podobne jak metformina, a jego siła jest taka sama (metforminę znajdziey w lekach takich jak Glucophage, Metformax czy Siofor). Dlaczego jest taka skuteczna przy cukrzycy?

Berberyna to silny suplement, któremu przypisuje się takie cechy jak:

  • zmniejszanie insulinooporności

  • zmniejszenie wchłaniania cukru w jelitach

  • modyfikowanie flory bakteryjnej jelit oraz jej odbudowanie

  • zmniejszenie wytwarzania cukru glukozy w wątrobie

  • przyspieszenie spadku masy ciała (wspomaganie odchudzania)

  • przyspieszenie spalania „zapasów energii” zgromadzonych w tkankach

  • przyspieszenie spalania tłuszczu

  • zwiększa wydzielanie insuliny w trzustce

  • działanie przeciwzapalne

  • antyoksydacja

  • ochrona tkanek przed uszkodzeniem przed wolne rodniki

  • zwalnianie postępu miażdżycy

  • niwelizacja powikłań cukrzycy

  • obniżenie poziomu całkowitego cholesterolu oraz cholestrolu LDL

  • obniżenie poziomu trójglicerydów

  • podwyższenie poziomu cholesterolu HDL

  • ochrona serca

  • korzystny wpływ na lipidy

  • działanie podobne do metforminy

Co istotne!

Berberyna działa skutecznie nie tylko u osób, u których cukrzyca została właśnie świeżo rozpoznana i dopiero co została postawiona diagnoza, ale też u osób, u których już od dawna zdiagnozowano problem i nie udało się u nich osiągnąć prawidłowego poziomu glukozy w surowicy krwi pomimo wprowadzonego dotychczasowego leczenia. W badaniach stwierdzono, że znacznie reguluje się poziom glukozy na czczo oraz po posiłku czyli tak zwana: krzywa cukrowa oraz wskaźnika HbA1c, na podstawie którego określa się średni poziom glukozy na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy. Te badania zdecydowanie pozytywnie przedstawiają działanie tego niesamowitego suplementu. Okazuje się, że istotny spadek glukozy może być odnotowany nawet o 1/4 a hemoglobiny glikowanej nawet o 1/5.


Substancja nietoksyczna!!!

Niektórzy chorzy na cukrzycę, borykają się także z różnymi chorobami wątroby i nie mogą stosować metforminy ze względu na jej toksyczne działanie na wątrobę. Wyniki badań pokazały, że berberyna nie jest toksyczna dla wątroby i nie wykazuje negatywnego wpływu, co więcej wręcz przeciwnie! Jak wspomniano ma pozytywny wpływ na wątrobę, a podczas jej stosowania wyniki wątroby ulegają poprawie. Mijają także wątrobowe dolegliwości.


Skoncentrowane źródło omega-3


Nazywana cudownym suplementem!

Analizując badania potwierdzające jej skuteczny wpływ na redukcję masy ciała, spalanie tkanki tłuszczowej, cukrzycę, wątrobę, odporność, układ sercowo – naczyniowy oraz poziom lipidów i glukozy we krwi nie sposób nie zgodzić się, że berberyna to niesamowity i cudowny suplement. Szczególnie, że stosowana jako „lek” nie wykazuje toksyczności. Jednak to nie wszystkie cechy, które można przypisać temu związkowi. Dlaczego jeszcze jest taka cudowna?

  • berberyna poprawia funkcje kognitywne

  • wpływa pozytywnie na memoryzację

  • usprawnia działanie pracy szlaków cholinergicznych

  • działa neuroprotekcyjnie

  • przywraca odpowiedni poziom BDNF (czynnik odpowiedzialny za poprawę pracy istniejących neuronów oraz wspierający agregację i powstawanie nowych jednostek, odpowiada także za pamięć długotrwałą)

  • zapobiega uszkodzeniu neuronów! (także w przypadku ograniczonego przepływu krwi, także przy niskiej podaży tlenu, które jest charakterystyczne w przypadku zakrzepów czy zwężenia ścia naczyń krwionośnych raz zatorów)

  • poprawia pracę istniejących neuronów

  • udokumentowana została neuprotekcja berberyny nawet po udarze mózgu (poprzez hamowanie kaspazy i kinazy oraz aktywacja szlaku białek Akt/GSK3β/ERK1/2

  • berberyna oprócz świetnego wpływu na pamięć, ma także wpływ na regulacje pracy jelit i wyściółkę jelitową, szczególnie polecana osobom borykającym się z nieszczelnymi jelitami i chorobami autoimmunologicznymi, co automatycznie z nieszczelnością jelit jest powiązane

  • berberyna ogranicza ilość stanów zapalnych! (również ma znaczenie przy chorobach z autoimmunologii np. Hashimoto)

  • buforuje poziom patogenów w jelitach!

  • wpływa na wytwarzanie większej ilości SFA – krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które silnie wpływają na aktywację kinazy AMPK, ta z kolei pobudza czynnik PGC1-alfa, jeden z elementów epigenetycznych wpływający na szereg istotnych procesy metabolicznych w organizmie

  • może być stosowana jako łagodny środek antydepresyjny

  • wpływa na enzym odpowiedzialny za rozkład serotoniny potocznie zwany hormonem szczęścia

  • zmniejsza ilość bakterii beztlenowych w jelitach

  • berberyna działa antybakteryjnie, antywirusowo, antypasożytniczno

  • badania naukowe z 2016 roku potwierdzają jej skuteczność w hamowaniu choroby Alzheimera!

  • Korzystnie wspomaga walkę ze stresem oksydacyjnym

Dla każdego z nas suplementacja może okazać się pomocna. Nie mogą jej jedynie stosować kobiety w ciąży. Berberyna sprawdzi się nie tylko dla cukrzyków lub osób, które po prostu chcą schudnąć. Jej ogólnoustrojowe działanie niesie pozytywne skutki dla każdego, chociażby podnosząc odporność czy regulując gospodarkę lipidową. Poza tym niesie liczne pozytywne skutki, które szczegółowo opisano w artykule. Europejczycy często powinni brać przykład z Medycyny Chińskiej, bo nie bez przyczyny produkt ten od tysięcy lat ma taką popularność, a współczesne badania tylko to potwierdzają.

Dodano w: Odchudzanie, SuplementacjaTagi: cholesterol, cukrzyca, lipidogram, odchudzanie, redukcja, suplementacja, wątroba

Natalia Pokorna - parę słów o autorze:

Zobacz pozostałe posty tego autora

60 komentarzy: “Berberyna cudowny suplement

  1. Bardzo dziękuję za publikację w pigułce. Jeśli możliwe by było podanie źródeł, to bardzo serdecznie do tego zachęcam!

  2. Jak to brać? Przed, po, do posiłku? Kupiłam, ale chciałam wiedzieć, jak stosować, żeby uzyskany efekt był możliwie najlepszy.

  3. Artykuł jest świetny i kompleksowo oraz w przystępnej formie przybliża temat. Pomógł mi w decyzji czy kupić berberynę czy też odpuścić sobie ten zakup. Zmagam się z nadwagą i początkami cukrzycy. Wypróbowałam już różne „cudowne” suplementy na odchudzanie z bardzo mizernymi wynikami. Zaczęłam śledzić publikacje na temat berberyny i okazało się, że przeprowadzano badania naukowe przy użyciu tego suplementu. Badani ochotnicy nie tylko tracili na wadze, ale też spadał im poziom cukru i trójglicerydów. Spróbuję więc i ja. Znalazłam berberynę w dużej dawce (aż 1200 ) w jednym ze sklepów internetowych, nie podaję linku, żeby nie robić reklamy.

    1. 1200mg na kapsa to niemożliwe. Właśnie tu chodzi o odpowiednie dawkowanie – zbyt duża dawka może naszkodzić. Dlatego też polecamy 300-400mg na porcje co gwarantuje APollos Berberine HCL (300mg)

  4. Wlasnie zaczalem 2 razy dziennie po jednnej 500mg jako pomoc przy ruchu i djecie,z ktora mam najwieksza walke psychiczna.Rezygnacja z papierosow to pikus.Jestem obecnie na emeryturze i nie mam czasu zabrac sie w tym kierunku.Jak pracowalem to mialem 3 dni w tygodniu
    mozna powiedzic dla siebie.Pozdrawiam Jan.

      1. Dlaczego tylko z posiłkiem zawierającym węglowodany? Badania wykazały wysoka aktywność również na czczo. Zażywam berberynę przed śniadaniem, które jest białkowo-tłuszczowe i nie widzę niekorzystnego działania

        1. Ponieważ jest ona insulinomimetykiem i może spowodować nade mocne obniżenie poziomu cukru, a co za tym idzie hipoglikemię, która jest niebezpieczna dla organizmu.

          1. To czy z tego właśnie powodu nie jest bezpieczniej zażywać ją z posiłkami białkowo-tłuszczowymi niż z węglowodanami? Bo jakiś czas po spożyciu węglowodanów i tak występuje dość gwałtowny spadek cukru (zwłaszcza w przypadku węglowodanów prostych) na skutek działania insuliny i czy berberyna nie pogłębi tylko tego zjawiska?

          2. Definitywnie nie. Insulinomimetyki przyjmuje się gdy dostarczamy właśnie produkty, które powodują jej produkcję. Berberyna będzie wspomagać odpowiedni wychwyt glukozy i transport do odpowiednich tkanek organizmu (w domyśle mięśnie i wątroba – glikogen)

          1. A czy nie wchodzi w interakcję z tabletkami antykoncepcyjnymi Madinette? Nie obniża ich działania zwiększając metabolizm?

      1. warto byloby najpierw sie dokladniej zapoznac z dzialaniem berberyny poniewaz piszecie,ze nie ma zadnych problemow z gospodarka cukrowa .Natomiast ja czytajac opinie osob zazywajacych berberyne natknelam sie na wypowiedzi osob,, u ktorych dzialanie bylo odwrotne do zamierzonego i bardzo mocno podnosil sie poziom cukru we krwi.Dlatego prosze takich gwarancji nie dawac.

  5. Czy jeśli w krzywej 3 punktowej wyszło, że mam insulinę poprawną, a cukier spada (hipoglikemia reaktywna), czy mogę brać berberynę? Zaczynam drugie opakowanie Apollos i nie schudłam ani grama 🙁 Stosuje do posiłku z węglowodanami, dziennie 1200-1500 mg.

    1. Przy hipoglikemii reaktywnej najważniejsze, aby dieta miała zbilansowany indeks i ładunek glikemiczny, oraz charakter przeciwzapalny. Posiłki powinny być regularne, bez dłuższych postów. Sama berberyna bez odpowiedniego deficytu nie spowoduje, że schudnie się od tak. Dodatkowo, ilość berberyny na dobę zależna jest od ilości węglowodanów, ale 1200-1500 dziennie przy tym problemie, powinno być jak najbardziej ok.

    1. Berberyna nie ma wpływu na wymienione przez Pana parametry zdrowotne. Co do połączenia z metforminą – nie powinno się stosować dwóch mocnych insulinomimetyków jednocześnie.

  6. Biorę leki na obniżenie ciśnienia tętniczego (codziennie), poziom cukru wprawdzie nie robiłam badania w ostatnim czasie, ale zawsze był niski ok 70. Czy mogę brać w takiej sytuacji berberynę jako wspomagacz odchudzania. odporności i pozostałych zalet tego preparatu? czy poziom mojego cukru nie obniży się za bardzo?

    1. Berberyna nie jest stricte suplementem na odchudzanie, a bardziej usprawnienie pracy gospodarki cukrowej. Jeżeli jest dość sporo nadmiaru tkanki tłuszczowej to można rozważyć suplementacje. Niski poziom cukru nie będzie występował po spożyciu pokarmu z węglowodanami, a właśnie wtedy należy spożyć berberynę 2-3 razy na dzień.

  7. Jestem na diecie ketogenicznej i zastanawiam się kiedy brać berberyne, dp posiłku czy bardziej przed treningiem?Bardzo by mi ona odpowiadała że względu na właściwości przeciwzapalne (choroby autoimmunologiczne, intensywne treningi).

    1. Nie ma jako takiego wylicznika. Zazwyczaj mówi się 2-3 kapsułek dziennie po kapsułce do posiłków węglowodanowych, ale z dala od treningu siłowego.

  8. Czy berberyna zawiera salicylany? Cierpię na nietolerancje salicylanów i ostro reaguje na wszelkie suplementy będące wyciągami np z owoców. Czy może działać alergizująco w alergiach krzyżowych i jeśli tak, to z jakimi alergenami?

    1. Niestety nie dysponujemy badaniami większości leków czy suplementów u kobiet w ciąży/karmiących piersią, więc ciężko odpowiedzieć na takie pytanie, myślę, że w tym przypadku warto na razie odłożyć w czasie suplementację.

  9. Według tego co czytam to: Jezeli jem sniadania białkowo- tłuszczowe ( bez chleba, płatków itp. np. Jajka z sałatą, pomidorami, oliwą, nasionami) moim drugim śniadaniem zazwyczaj sa owoce+ orzechy, lub sałatka z I sniadania bez białka (czasami koktajl owocowi z płatkami owsiannymi/ jaglannymi lub innymi), obiad to juz zazwyczaj mieso/ ryba+ warzywa w różnej postaci i tu właśnie kasza, pełnoziarnisty makaron itd ( choć nie zawsze). to kiedy zażywać? cukier w górnych wartościach 90-100/110, ojciec z silną cukrzycą ( zdiagnozowana najpierw typ1 później już typ 2, wszystkie mozliwe powikłania, diagnoza przed moim ur. podobno bez znaczenia ). Treningi zawsze występują po obiedzie ( ok 2h po, w tygodniu 4-5 o zróznicowanej intensywności i rózne: ardio, tabaty, cross rower, rolki różnie) poźniej albo kolacja ( same warzywa, sałatki itd) lub czasami nie jem. Waga od roku stoi. Nadwaga BMI ok. 29. początkowy spadek do 10 kg teraz nic…To co włączyć węglowodany do II śniadania i tam 2 tabl. a do obiadu trzecia czy jak?

    1. Berberynę należy stosować do posiłków węglowodanowych, jednakże warto unikać ją z dala od treningu siłowego. To, że masa ciała nie ulega zmianie wynika z tego, że po prostu nie jest Pani w deficycie kalorycznym, bo balans energetyczny decyduje co się dzieje z naszą tkanką tłuszczową :).

  10. Mógłbym prosić o dokładne opisanie, dlaczego nie brać berberyny około treningowo? Jaki to ma wpływ. Jaki odstęp czasu powinien być między spożyciem a treningiem?

    1. Berberyna aktywuje szlak AMPK będący antagonistą szlaku mTOR, co może negatywnie przełożyć się na adaptacje treningowe i kształtowanie sylwetki. 4-5 godzin powinno być ok

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *