Jak pozbyć się wody z organizmu?

Zaczęły się wakacje, urlopy oraz wyjazdy,  a co za tym idzie- słońce, plaża, stroje kąpielowe. Każdy z nas chce wyglądać jak najlepiej, czuć się jak najlepiej w swoim ciele. Wiadomo. Często podczas wyjazdów wykupujemy all inclusive i jemy trochę inaczej niż na co dzień. Nasza sylwetka jest bardziej „zamglona”, czujemy się ciężej mimo, że nie zjedliśmy dużo więcej czy jesteśmy na zerze kalorycznym. Istnieje możliwość ujrzenia na przykład +5 kg na wadze po takiej swobodzie, lecz nie wszystko to tłuszcz. Te dodatkowe kilogramy to zazwyczaj zalegająca treść pokarmowa, większa podaż soli czy nieodpowiednia ilość płynów.

Czym się objawia zatrzymywanie wody?

Zatrzymanie wody w organizmie najczęściej objawia się pod postacią obrzęków, które są wynikiem nadmiernej ucieczki wody z naczyń krwionośnych i jej gromadzenia się w tkankach. Obrzęki zwykle rozwijają się podstępnie – na początku następuje wzrost masy ciała, opuchlizna oczu rano po obudzeniu i uczucie ciasnoty w butach na koniec dnia. Ponadto może się pojawić obrzmienie palców rąk, co sprawia, że nie można zdjąć czy też założyć pierścionka. Obrzęki mogą się pojawiać o dowolnej porze dnia, a także dotyczyć różnych okolic ciała (jednak najczęściej są to ręce i nogi – okolica kostek, rzadziej całe podudzia i stopy) i mieć różne nasilenie. Obrzękom towarzyszą także inne objawy, takie jak wrażenie ciężkości, uczucie zmęczenia, obniżenie koncentracji, rozdrażnienie, bóle głowy, a także symptomy związane z chorobą, która może leżeć u podłoża zatrzymania wody w organizmie.

 

Czy zatrzymywanie wody w organizmie to mit?

Popularność tego tematu i przypisywanie mu wielu objawów i dolegliwości budzi podejrzenie, że jest to kolejny chwyt marketingowy, obliczony na sprzedawanie suplementów diety. Czy rzeczywiście tak jest? I tak, i nie. Są sytuacje, w których nasz organizm zatrzymuje nadmiar wody. Nie dajmy sobie jednak wmówić, że jedna, magiczna tabletka rozwiąże ten problem. Okazuje się bowiem, że zatrzymywanie wody może mieć wiele przyczyn, wśród których są poważne choroby toczące nasz organizm.

EPA i DHA zamknięte w jednej kapsułce

Przyczyny zatrzymywania się wody

Choć brzmi to paradoksalnie, najczęstszą przyczyną zatrzymywania wody w organizmie jest… jej niedobór. Gdy pijemy zbyt mało wody, nasz organizm stara się bronić przed jej utratą i gromadzi płyny w tkankach podskórnych, by uniknąć odwodnienia. Hormonem odpowiedzialnym za ten proces jest wazopresyna, której wydzielanie się zwiększa, gdy jesteśmy odwodnieni. Wazopresyna działa antydiuretycznie zagęszczając mocz i jednocześnie wpływając na wchłanianie zwrotne wody do naczyń krwionośnych. Aby tego uniknąć, powinniśmy każdego dnia wypijać przynajmniej 2 litry wody.
Jakie są inne przyczyny nadmiernego gromadzenia wody w tkankach?

  • Nadmiar soli w diecie – zbyt duże spożycie soli zaburza gospodarkę wodną organizmu. Trzeba pamiętać, że sól znajduje się w niemal każdym rodzaju żywności, w efekcie czego spożywamy jej zdecydowanie za dużo. Według norm WHO powinniśmy spożywać nie więcej niż 5 gramów soli na dobę.
  • Diety odchudzające – restrykcyjne diety redukcyjne często są ubogie w składniki odżywcze, w tym białko, które wiąże wodę. Z tego powodu lepiej skonsultować dietę odchudzającą z dietetykiem.
  • Nadmiar alkoholu – nadmierne spożywanie alkoholu przyczynia się do rozszerzenia naczyń krwionośnych, co ułatwia przenikanie wody do tkanek.
  • Styl życia – składają się na to takie czynniki, jak siedzący tryb życia, brak ruchu, nieregularne i źle zbilansowane posiłki. Wszystko to spowalnia metabolizm oraz przepływ krwi, co sprzyja obrzękom.
  • Zmiany hormonalne – problem ten dotyka kobiet zwłaszcza przed okresem, a odpowiedzialny jest za to podwyższony poziom estrogenu w drugiej fazie cyklu. Kobiety, które stosują antykoncepcję hormonalną także skarżą się ten problem. W tej sytuacji warto poradzić się ginekologa w kwestii zmiany tabletek. Również zmiany hormonalne w ciąży mogą przyczyniać się do nasilenia gromadzenia wody w organizmie.
  • Upały – zbyt wysoka temperatura sprawia, że żyły nadmiernie się rozszerzają, krew płynie wolniej, zalega w naczyniach krwionośnych i płyny zaczynają się przesączać przez ściany żył do otaczających tkanek.
  • Stała pozycja ciała – długotrwałe przebywanie w jednej pozycji, np. wielogodzinne podróże samochodem, samolotem, utrudnia odpływ krwi żylnej.
  • Niektóre leki – oprócz tabletek antykoncepcyjnych istnieją inne preparaty, które mogą doprowadzić do zatrzymywania wody. Działanie takie wykazują m.in. kortykosteroidy i niesteroidowe leki przeciwzapalne.

 

Jak sobie poradzić z zatrzymywaniem wody w organizmie?

1.RUSZAJ SIĘ!

Nadmiar wody z organizmu pomogą usunąć również regularne ćwiczenia fizyczne. Aktywność fizyczna wspomaga procesy metaboliczne organizmu, pozwala również na pozbycie się nadmiaru soli i toksyn z organizmu poprzez wydalenie ich z potem. Należy oczywiście pamiętać o odpowiednim nawadnianiu organizmu podczas treningów! Nawet 30 minut ćwiczeń dziennie, a także wprowadzenie zdrowych nawyków – jak rezygnacja z windy na rzecz przejścia się po schodach czy codzienny spacer zamiast jazdy kilku przystanków autobusem – wspomagają samopoczucie i procesy usuwające z organizmu zbyt dużą ilość nagromadzonej wody.

Nadmiar wody niekorzystnie wpływa na estetykę ciała, powodując że sylwetka staje się mniej proporcjonalna, a starannie wyrzeźbione mięśnie mniej widoczne. Taki stan rzeczy jest wysoce niepożądany u każdego ćwiczącego na siłowni, szczególnie u kulturystów przed zawodami.

  • Osoby, które regularnie trenują, są o wiele mniej narażone na zatrzymywanie w organizmie.
  • Trening z reguły determinuje zdrowy styl życia i prawidłową dietę, która skutecznie zapobiega gromadzeniu wody.
  • Inny czynnik to pocenie się – w trakcie intensywnego treningu następuje silne pocenie się. Organizm pozbywa się w ten sposób jonów sodu, które znajdują się pod skórą i toksyn. Jest to również sposób organizmu na chłodzenie. Początkowo pot jest słony, jednak z czasem – szczególnie gdy dużo pijemy w trakcie treningu – smakuje jak woda. Dzięki temu wiesz, że straciłeś dużą część płynów, które maskowały mięśnie.

 

2. PIJ!

Podstawą jest prawidłowe nawadnianie organizmu. Powinniśmy przyjmować około 2 litrów wody, najlepiej w postaci zwykłej wody mineralnej o niskiej zawartości sodu. Przy czym pamiętajmy, by wodę pić powoli i w małych odstępach czasu. Do nawadniania sprawdzą się również napary z ziół o działaniu moczopędnym, jak: pokrzywa, czarny bez, koper włoski czy mniszek lekarski.

Pomocne w walce z powstającymi obrzękami i gromadzeniem wody w organizmie są zioła moczopędne, tradycyjnie stosowane w celu zwiększenia ilości wydalanego moczu. Warto sięgnąć po dostępne w aptece środki zawierają takie zioła jak:

1.     Pietruszka zwyczajna to powszechnie znane zioło i przyprawa, działa przeciwzapalnie i moczopędne. Zawiera wiele bioaktywnych składników, takich jak: flawonoidy, karotenoidy oraz kumaryny będące naturalnymi przeciwutleniaczami.  Pietruszka zwiększa objętość wydalanego moczu, co efektywnie wpływa na zmniejszenie zalegających płynów w organizmie powodujących obrzęki. Co więcej pietruszka pomaga również w leczeniu kamicy nerkowej przez zmniejszenie odkładania szczawianów wapnia.

2.     Pokrzywa zwyczajna od wieków stosowana jest jako tradycyjny środek moczopędny. Jej ekstrakty z liści czy korzenia zawierają nie tylko zestaw witamin, ale również przeciwzapalne flawonoidy i karetonoidy oraz fitosterole, związki o korzystnym działaniu m.in. na układ sercowo-naczyniowy. Pokrzywa zawiera również lektynę, związek, który pobudza układ odpornościowy organizmu. Roślina ta jest wykorzystywana również w łagodzeniu problemów trawiennych, nieżytów żołądka, bólów głowy, trądziku oraz ogólnego osłabienia.

3.     Perz właściwy zawiera m.in. substancje śluzowate, związki fenolowe, flawonoidy, saponiny, olejki eteryczne oraz terpeny. Ponadto zawarty w roślinie mannitol zwiększa wydalanie wody przez kanaliki nerkowe, co powoduje wzmożoną utratę płynów. Perz właściwy stosowany jest zarówno jako środek moczopędny oraz przeciwzapalny, jak i pomocniczo do uspokajania bólu oraz skurczu dróg moczowych.

4.     Mniszek lekarski nie tylko powoduje zwiększenie wydalania moczu, ale również działa żółciopędnie oraz przeciwzapalnie. Ponadto wykazano, że ekstrakt z mniszka lekarskiego hamuje działanie lipazy trzustkowej, enzymu uczestniczącego w trawieniu tłuszczu, co może korzystnie wpływać na zmniejszenie masy ciała.

Ponadto preparaty dostępne w aptece są wzbogacone często o składniki wspomagające w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, jak np. wpływające na metabolizm komórkowy ekstrakt z opuncji figowej i wyciąg z liści zielonej herbaty oraz zmniejszający apetyt ekstrakt z liści morszczynu pęcherzykowatego.

 

 

3. OGRANICZ PRZETWORZONĄ ŻYWNOŚĆ I SÓL

Chodzi nie tylko o mniejsze spożycie soli, ale także unikanie produktów, które zawierają jej nadmiar. Dotyczy to w szczególności żywności wysoko przetworzonej, takiej jak chipsy, konserwy, marynaty, gotowe dania i sosy, zupki w proszku, fastfood. Ogranicz tłuste mięsa (przede wszystkim słone szynki) i ser żółty. Zamiast solą, doprawiaj dania ziołami. Pozytywną zmianą w sposobie odżywiania, która pozwoli na pozbycie się nadmiaru wody z organizmu, jest uwzględnienie w codziennej diecie dużych ilości świeżych warzyw i owoców. Warzywa i owoce zawierają dużo wody, składników odżywczych, a także są bogatym źródłem błonnika. Błonnik usprawnia procesy trawienne i pozwala usunąć nadmiar balastu z jelit.

Kompleks witamin z grupy B

4.  MASAŻE!

Najlepsze rezultaty osiągniesz, łącząc działanie od środka z zabiegami wykonanymi bezpośrednio na opuchnięte miejsca. Możesz wykonywać je sama lub oddać się w ręce specjalistów. Nałóż wieczorem na nogi ulubiony krem lub balsam kolistymi ruchami, zgodnie ze wskazówkami zegara, delikatnie uciskając skórę. Masaż zacznij od stóp i kieruj się ku górze. Zabiegi wykonywane 2-3 razy w tygodniu po 15 minut usprawnią krążenie limfy, przyspieszą usunięcie nagromadzonego płynu i poprawią wygląd skóry.

Mój ulubiony sposób:

Najlepiej masować codziennie całe ciało szczotką przed prysznicem na sucho lub mokro, zawsze zaczynając od stóp i kolistymi ruchami zbliżając się ku górze. Dzięki temu zabiegowi przyspieszymy wydalanie wody z organizmu jednocześnie złuszczając martwy naskórek, dotleniając skórę i przyspieszając procesy oczyszczania organizmu. Zimne okłady lub masaż kostkami lodu przyniosą ulgę, obkurczą naczynia krwionośne i zmniejszą obrzęk.

Inna możliwość:

Endermologia to innowacyjny lipomasaż, który pod ciśnieniem oddziałuje na głębokie warstwy skóry, a dokładnie tkankę łączną. Ma uniwersalne działanie – sprzyja usuwaniu tłuszczu, niweluje cellulit oraz modeluje ciało, ale w przypadku obrzęków szczególnie sprawdzi się jedna z jego funkcji – drenaż limfatyczny. Drenaż limfatyczny, czyli masaż uciskowy, który najczęściej stosuje się w terapii przeciwobrzękowej, działa dogłębnie m.in. stymuluje mikrokrążenie, pobudza metabolizm, a także zapobiega lub redukuje patologie wewnątrz podskórnych tkanek. Działanie drenujące w zabiegu endermologii pomoże zlikwidować problem „ociężałych” łydek, przeciwdziałać powstawaniu żylaków, a także rozluźnić mięśnie kończyn dolnych.

 

5. WYSYPIAJ SIĘ!

Dbaj o optymalną długość snu. Odpowiednia ilość wypoczynku wpływa na gospodarkę hormonalną organizmu. Brak równowagi hormonalnej prowadzi wywołany brakiem snu również może doprowadzić do zatrzymywania wody.Brak snu znacząco zaburza gospodarkę hormonalną naszego ciała. Hormony nadnercza, czyli kortyzol (hormon stresu), aldosteron (kontroluję gospodarkę wodną) czy testosteron i estrogen mają wpływ na równowagę wodną, a rozregulowane powodują gromadzenie wody w ciele. Warto nie tylko się wysypiać. Dodatkowo zalecamy spożywanie produktów (suplementację) bogatych w magnez oraz kwasy omega-3 pomagające redukować poziom kortyzolu we krwi.

Wspomaganie jakości snu dzięki Ashwagandzie 

 

6. WYELIMINUJ STRES!

Stres jest reakcją naszego ciała na niebezpieczną lub denerwującą sytuację. W ramach tej reakcji, nadnercza uwalniają kortyzol (znany również jako hormon stresu). Wyniki wielu badań wykazały, że kortyzol zwiększa retencję płynów. Jeśli chcesz zapomnieć o obrzękach i sztywnych stawach, warto pamiętać o regularnych ćwiczeniach technik oddechowych, podnoszeniu nóg oraz ćwiczeniach, które pomogą Ci się zrelaksować jak np. joga.

 

 

A może to choroba?

Gromadzenie wody w organizmie może być objawem niektórych groźnych dla zdrowia chorób. Jeżeli mimo zmiany nawyków i trybu życia, uciążliwa opuchlizna nadal się utrzymuje, koniecznie powinniśmy się zgłosić do lekarza rodzinnego.

Zatrzymanie wody w organizmie – na jakie choroby może wskazywać?

  • niewydolność serca – pojawiają się symetryczne, bezbolesne, ciastowate obrzęki, którym towarzyszą duszność wysiłkowa, napadowa duszność nocna. Często występują także trzeszczenia, stwierdza się obecność 3. i 4. tonu serca, poszerzenie żył szyjnych,
  • przewlekła niewydolność żylna (żylaki) – jednostronne lub symetryczne przewlekłe obrzęki kończyn, brązowe zabarwienie skóry, uczucie dyskomfortu w tej okolicy, jednak bez dolegliwości bólowych, niekiedy owrzodzenia skóry. Często żylakowate poszerzenie żył,
  • zakrzepica żył głębokich – nagle występujący, niepoddający się uciskowi, jednostronny obrzęk, zwykle kończyny dolnej z towarzyszącym bólem. Ponadto pojawiają się zaczerwienienie, nadmierne ucieplenie i tkliwość – jednak są one mało dokuczliwe,
  • choroby nerek, np. zespół nerczycowy (rozlane obrzęki, często znaczące wodobrzusze, niekiedy obrzęk około oczodołowy), kłębuszkowe zapalenie nerek (opuchnięcie całej twarzy),
  • niedoczynność tarczycy – obrzęk pojawia się na dolnych i górnych powiekach oraz rękach. Stopniowo zajmuje on także policzki i nasadę nosa oraz wargi, twarz wydaje się „nalana”. W przypadku nadczynności tarczycy obrzęk zajmuje łydki,
  • choroby wątroby (zmniejszona produkcja albumin) – znaczące wodobrzusze, żółtaczka.

 

SPORTOWCY – METODY DRASTYCZNE

Zawodowi kulturyści, bokserzy czy inni sportowcy, dla których waga jest bardzo istotnym elementem, często stosują drastyczne metody pozbywania się nadmiaru wody z organizmu. Potrafią oni ograniczyć spożywanie płynów do minimalnych dawek dziennych, dodatkowo wymuszając nadmierną potliwość ciała, np. przez wielogodzinne korzystanie z sauny lub intensywne treningi cardio w nieoddychających ubraniach. Stosują również lewatywy lub duże ilości środków przeczyszczających, które pozwalają na pozbycie się z jelit nawet do 4 kilogramów niestrawionej żywności. Innym ekstremalnym sposobem na pozbycie się wody jest nagłe drastyczne ograniczenie spożywanych kalorii. Metody te, przynoszące bardzo szybki efekt, mogą doprowadzić do omdleń, odwodnienia, wahań nastroju, w skrajnych przypadkach nawet do zawału, przegrzania lub odwodnienia organizmu, a w konsekwencji do śmierci – dlatego nie powinny być stosowane.

 

Większość z nas jest amatorami sportu i nie musimy robić czegoś na już, od razu. Dajmy sobie czas i spokojnie pozbądźmy się wody, bez zbędnych nerwów czy nadszarpniętego zdrowia. Należy w tym wszystkim zachować zdrowy rozsądek i zdrową głowę.

 

Dodano w: Dieta, Newsy, Zdrowie, Zdrowy Styl ŻyciaTagi: aktywność fizyczna, dieta, fit, masaże, motywacja, organizm, sen, wakacje, woda, zatrzymywanie się wody, zdrowe odżywianie, zdrowie, zdrowie jak dbać o zdrowie, zdrowy styl życia

Paulina Szydlik - parę słów o autorze:

Studentka pierwszego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans. Zobacz pozostałe posty tego autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *