NALT – hit czy kolejny zbędny suplement?

Suplementacja, to nadal gorący temat. W świecie fitnessu krąży wiele suplementów, które tak naprawdę nie mają jakiegokolwiek działania, a nadal są one chętnie kupowane. Czy tak samo jest w przypadku NALT’u? By odpowiedzieć na to pytanie warto zasiąść do fachowej literatury, aby nie snuć samemu daleko idących i bezpodstawnych wniosków, tak więc CZAS START!

CZYM JEST NALT?

N-Acetyl-L-tyrozyny jest zmodyfikowaną wersją jednego z 20 aminokwasów, do którego dodano kwas octowy w celu zwiększenia biodostępności oraz wchłaniania samej l-tyrozyny. Sama l-tyrozyna bierze czynny udział w wytwarzaniu katecholamin, takich jak dopamina czy adrenalina, dokładniej mówiąc aminokwas jest wykorzystywany, metabolizowany do produkcji tychże neuroprzekaźników.(1)

WPŁYW NALT’u

W związku z dopaminą czy adrenaliną, to sama zwiększona produkcja tych katecholamin, może wpłynąć na szeroko pojęty
„well-being”, czy motywację. Jak wiadomo, dopamina, to hormon szczęścia, także zwiększona jej produkcja może dać pewne benefity.
W związku z tym NALT może pozytywnie wpłynąć na sam aspekt treningów, chociażby ze względu na samą chęć do działania, a to
z kolei być może wpłynie na sam aspekt progresu czy to sylwetkowego, czy siłowego. Jak już wiadomo, L-tyrozyna, ma wpływ na adrenalinę, a dodatkowo strukturalnie jest ona spokrewniona z hormonami tarczycy, co oznacza, że może mieć ona wpływ na sam proces redukcji zapasowej tkanki tłuszczowej. Z tego względu NALT często umieszczany jest w suplementach przeznaczonych na okres redukowania tkanki tłuszczowej. Sam efekt w tym kontekście nie został jednak do końca poznany i potrzebujemy więcej badań w tym kierunku, aby wysunąć prawidłowe wnioski.(1)

Aż 350 mg NALT w jednej kapsułce

POPRAWA FUNKCJI KOGNITYWNYCH

Sam NALT może poniekąd wpłynąć na poprawę funkcji kognitywnych, motorycznych, jak i zapamiętywanie, przez co sama praca umysłowa może stać się nieco bardziej wydajna. Istnieją pewne przesłanki, które pokazują, iż zwiększona ilość dostępnej biologicznie L-tyrozyny prowadzi do zwiększenia ilości zapamiętywanych informacji. Poniekąd może mieć również wpływ na sam humor. (2,3)

Sam NALT często był testowany w nietuzinkowych warunkach, chociażby w przypadku komandosów. Jak wiadomo w stresowych sytuacjach dosyć ciężkim wyzwaniem jest racjonalne myślenie, jednak sam NALT w tym wypadku może pozytywnie wpłynąć pozytywnie na funkcje kognitywne, jak i zapamiętywanie. Kolejnym wyzwaniem, w którym NALT zadbał o pracę umysłową, był test
w warunkach skrajnego zmęczenia, w którym badanych pozbawiono snu. W tym przypadku NALT również pomógł, zaletą tego badania był fakt, iż była to podwójna ślepa próba, czyli najbardziej wiarygodna metoda badawcza.(4,5)

 

Hupercyna – A usprawniająca pracę mózgu i funkcje kognitywne

PRZYJMOWANIE NALT

Anegdotycznie, w niektórych badaniach, dawki rzędu 500-2000 mg przyjmowane na około 30-60 minut przed ostrym stresem, w tym wypadku przed treningiem mogą wpłynąć pozytywnie na zmniejszone odczuwanie zmęczenia treningowego, a co za tym idzie, może przyczynić się to do zwiększenia ogólnej objętości danej jednostki treningowej, a to z kolei może wywrzeć pozytywny wpływ na aspekt progresu treningowego czy to w kontekście samej hipertrofii, czy siły mięśniowej.(1)

Różeniec górski – energetyzujący adaptogen
o wielu udowodnionych działaniach

W innych publikacjach, badani przyjmowali dawki rzędu 100 czy nawet 150 mg/kg(5) masy ciała, co przy wadze 80 kg daje 12 g, tak więc sama kwestia dawki jest tutaj zależna, jednak dosyć często zalecaną dawką początkową jest 350 – 500 mg.

PODSUMOWANIE

NALT może dawać wiele benefitów w kontekście szeroko pojętej odpowiedzi na stres czy na samo zarządzanie tym stresem, poprawę funkcji kognitywnych. Jest suplementem godnym uwagi, z samej suplementacji może wynikać wiele plusów, po za tym badania, które zostały przeprowadzone dają naprawdę obiecujące rezultaty i sporo do myślenia.

LITERATURA:
1.https://examine.com/supplements/l-tyrosine/
2.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2736402
3.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8029265
4.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10230711
5.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7794222

Wojtek Kuligowski - parę słów o autorze:

Student dietetyki ze zdrowym podejściem do tematu odżywiania. Interesuję się głównie tematem odżywiania w kontekście różnych dyscyplin sportowych. Oprócz tego nie wyobrażam sobie życia bez trenowania na siłowni, jest to czas, w którym mogę zapomnieć o wszystkim. Zobacz pozostałe posty tego autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *