Rolowanie – jaki roler wybrać?

Rolowanie, o którym pisałam jakiś czas temu artykuł powinno zająć miejsce w grafiku każdego sportowca. Pojęcie „Foam Rolling” robi się coraz bardziej popularne, a czynność ta zostaje promowana przez wielu fizjoterapeutów, rehabilitantów oraz profesjonalnych sportowców jako jedna z najbardziej skutecznych metod utrzymania mięśni w należytym stanie. Każdy profesjonalista jest świadomy, że poza sesjami treningowymi trzeba również ciężko pracować nad swoim ciałem, aby było w pełni sprawne i odpowiednio przygotowane do treningu.

Niezależnie od tego czy jesteś zaawansowanym sportowcem czy po prostu posiadasz pracę siedzącą, która również sprzyja powstawaniu napięć – powinieneś być zaprzyjaźniony z przyrządami do rolowania tzw. „rollerami”.

Wraz z tym pojęciem pojawia się pytanie: „Jaką rolkę wybrać i czym się kierować przy zakupie owego przyrządu?”.

Przy kupnie akcesoriów do „Foam Rolling” można kierować się wieloma czynnikami takimi jak:


1)
Kształt (prosty; gładki, z wypustkami itd.)

2) Stopień twardości (tzw. gęstość tworzywa – im wyższa jest wartość, tym gęstsze jest tworzywo, a twardość rolki się zwiększa)

3) Wielkość (Im rolka jest mniejsza tym mniejsze pole nacisku, a co za tym idzie bardziej precyzyjne działanie; możliwość leczenia trudnodostępnych miejsc)

4) Zastosowanie (różnorodność rolek jest duża, a wszystko dlatego, że są tworzone z myślą o rozbijaniu różnych partii mięśniowych)

5) Poziom zaawansowania osoby kupującej
no i te mniej ważne… czyli kolorystyka wałków bądź ich cena.

Decydując się na zakup rollera trzeba pamiętać, że dobrej jakości wałek nie powinien ulegać odkształceniom pod wpływem ciężaru ciała. Wiadome jest, że dobieranie twardości będzie zależne od poziomu zaawansowania, ilości masy mięśniowej oraz siły „problemu” w postaci spiętych mięśni, z którymi będziemy się borykać przy wałkowaniu. Jednym z największym błędów z jakimi można się spotkać u ludzi to przekonanie, że butelka z wodą zastąpi funkcję „rollera” i będzie wystarczająco dobra i tak samo skuteczna. Butelka napełniona napojem nie jest dobrą opcją ze względu na jej możliwość odkształcania się i nierówny kształt, przez co nie spełni ona docelowej funkcji.

Projekty produktów OMS Roll (które znajdziesz na naszym sklepie) zatwierdzone zostały przez lekarza – ortopedę oraz fizjoterapeutów z Kliniki Orto Med Sport, więc są to w pełni przemyślane i bezpieczne akcesoria do rolowania, co potwierdza liczne grono sportowców.

Jaka jest różnica między rolką twardą a miękką? I jaka będzie najlepsza dla osoby początkującej a zaawansowanej?

Tak jak już wspominałam wyżej, są różne twardości rolek. O poziomie twardości rollera decyduje gęstość tworzywa, która zawsze jest zawarta w opisie produktu. Im jest ona wyższa, tym twardsza jest rolka. Dostępne są takie twardości jak: miękka (MED.), średnia (STANDARD) i twarda (PRO).

Twardość rolki świadczy tylko i wyłącznie o tym jak głęboko zagłębi się ona w nasze mięśnie. Miękkie rolki mają predyspozycje do odkształcania się, więc nie będą tak efektywne jak twarde. Jednak jest jedno „ale…”. Nie należy od razu „porywać się na głęboką wodę”, jeśli jest się początkującym w temacie masażu tego typu. Osoba początkująca powinna wybrać roller o mniejszej twardości i DOBREJ jakości, która nie będzie się znacząco odkształcać pomimo mniejszej gęstości tworzywa.

Roller OMS Roll (model Women) (kliknij aby zobaczyć)

Jest to roller o dogodnej twardości, gładkiej powierzchni i strukturze zabezpieczającej przed ślizganiem się. W tym przypadku twardość jest obniżona w stosunku do rolek o największej gęstości, przez co jest trochę delikatniejszy i miększy. Ten model będzie odpowiedni dla osób początkujących. Jest bardzo uniwersalny, odpowiedni do praktycznie każdej partii mięśniowej.

Roller OMS Roll FoamRoller Black (kliknij aby zobaczyć)

Osoby zaawansowane, lub takie, które już wcześniej się rolowały mogą pozwolić sobie na wybór twardego rollera. Taka rolka dedykowana jest również dla osób posiadających większą masę ciała lub większą masę mięśniową, co nie oznacza, że wyklucza się jej użytkowanie również przez osoby szczupłe. Rolka nie odkształca się pod ciężarem ciała i ma stosunkowo dużą gęstość tworzywa, przez co jest bardzo twarda. Dzięki temu rollerowi mamy możliwość dogłębnego i bardzo skutecznego masażu praktycznie każdej większej partii mięśniowej.

Wiadomo, że nie każdy roller jest przystosowany do masażu wszystkich partii. Na przykład przy rozbijaniu odcinka lędźwiowego zwykłym dużym, walcowatym rollerem lub również spotykaną na siłowniach rolką z wypustkami – możemy nie uzyskać oczekiwanego efektu lub co gorsze – istnieje możliwość naruszenia kręgów kręgosłupa wypustkami od rolki, omijając przy tym właściwe pasma do leczenia. Dlatego specjaliści stworzyli odmienny model do leczenia takich partii, którym jest DuoBall

Duoball OMS Roll (podwójna piłeczka)  (kliknij aby zobaczyć)

Nie jeden sportowiec przekonał się, że jest to niezwykle skuteczny produkt i wspaniałe rozwiązane do masażu miejsc trudnodostępnych. Niezastąpiony w masażu odcinka lędźwiowego pleców, okolicy międzyłopatkowej oraz innych miejsc problematycznych do dojścia przy użytkowaniu klasycznego wałka.

Każda z piłek przeciąga pasmo mięśni wzdłuż kręgosłupa, pomijając przy tym jakiekolwiek naruszanie dysków i kręgów. Dzięki mniejszemu rozmiarowi i idealnie zaprojektowanemu przez specjalistów kształtowi DuoBall dogłębnie i precyzyjnie trafia w prostowniki kręgosłupa bądź w inne trudno dostępne miejsca. To wszystko zapewnia skuteczne rozluźnienie masowanych mięśni.

Istnieje też możliwość wyboru pojedynczej piłeczki, której skuteczność jest na miarę złota.

Ball (pojedyncza piłeczka)

Jej wielkość i konstrukcja również gwarantuje dotarcie do trudno dostępnych miejsc. Dzięki małemu polu nacisku na masowany mięsień i odpowiedniej twardości, mamy możliwość dogłębnego leczenia mięśni takich jak: mięsień pośladkowy, stopy, mięsień piersiowy bądź ramię.

Ball OMS Roll

Pojedyncza piłeczka idealnie sprawdzi się przy uwalnianiu „punktów spustowych”, o których wspominałam w moim poprzednim artykule o Foam Rolling.  Uwalnianie owych punktów jest bardzo ważne, co może potwierdzić wielu kwalifikowanych fizjoterapeutów. Nie tylko ze względu na wywoływany przez nie ból, prowadzący do zmian w nawykach ruchowych…Przekonujący do rozluźniania owych punktów jest fakt, że poprzez zaniedbanie punktów spustowych jesteśmy skazani na ograniczoną ruchomość mięśnia lub spadek jego siły.

OMS Roll Mini Blue (kliknij aby zobaczyć)

Jak już wiadomo, rollery może poróżniać wiele detali. Ten model rolki został stworzony przez ludzi z praktyki lekarskiej z myślą o spełnieniu należycie swojej funkcji przy masażu stóp, przedramion i mniejszych partii mięśniowych. Ogromnym plusem jego rozmiaru jest możliwość łatwego przenoszenia go, bo zmieści się niemalże wszędzie.

Model ten należy również do twardszych rollerów, nie odkształca się pod ciężarem ciała. Ma za zadanie dogłębnie rozluźnić napiętą strefę, co będzie bardzo skuteczne, dzięki dużej gęstości tworzywa.

Istnieją jeszcze rollery przystosowane do masażu dzieci, które potrzebują „delikatniejszego” masażu niż dorosły mężczyzna. Twardość tych rolek jest mniejsza.

Podsumowanie

Przy wyborze akcesoriów do rozluźniania mięśni trzeba zadać sobie kilka podstawowych pytań takich jak: „Czy szukam rolki strikte pod rozbijanie jakiejś partii mięśniowej, czy raczej uniwersalnego modelu?” lub „Na jaką twardość rolki jestem gotowy i jakie są moje możliwości?” Mam tu na myśli zaawansowanie osoby w treningu, bo tak jak mówiłam twardość rolek wybiera się pod kątem wielu czynników, a przecież nie warto od razu kupować najtwardszej rolki żeby szybciej się zranić niż zacząć się leczyć.

Foam Rolling to czynność, która przynosi wiele korzyści i jest w stanie rozwiązać szeroką gamę problemów (od niegroźnie „zakwaszonych” mięśni, aż po problemy ruchowe spowodowane niedbałością o nie). Zatem skoro już wiemy jaki roller wybrać pozostało tylko jedno… zaopatrzyć się w któryś z modeli i DZIAŁAĆ!

Źródła:

Produkty dostępne w sklepie w kategorii akcesoria treningowe 

Zdjęcia zaczerpnięte ze strony: r-gol.com

Randzio - parę słów o autorze:

Jestem Paulina. Interesuję się treningiem siłowym, kształtowaniem sylwetki oraz dietetyką w sporcie. W skrócie. Zdrowo jem, dźwigam, rozwijam pasję. Zobacz pozostałe posty tego autora

2 komentarzy: “Rolowanie – jaki roler wybrać?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *