Suplementy dla zdrowia Twojego mózgu

Nasz organizm to skomplikowana maszyna. Wciąż nie znamy i nie rozumiemy wielu procesów, jakie w nim zachodzą każdego dnia. Poszerzamy swoją wiedzę i dokładamy wciąż nowe puzzle do układanki o nazwie „człowiek”. Każda cząstka, z której się składamy tworzy integralną część całości. Czy można powiedzieć, że niektóre fragmenty są bardziej i mniej istotne? Pewnie tak. Bez jednej z nerek możemy żyć. Nawet serce, choć niezbędne, teoretycznie wymienić można na lepszy model.

Mózgu, który zawiaduje całym naszym organizmem, nie wymienimy. Jednak czy możemy zrobić coś, co pozwoli nam dłużej cieszyć się jego zdrowiem i sprawnością? Czy możemy opóźnić lub zapobiec zmianom prowadzącym do demencji, Alzheimera czy innych chorób degradujących nasz ośrodek dowodzący?
Według badań, tak!
Prócz higieny życia – zdrowej diety, regularnego snu, wysiłku fizycznego, pracę naszego mózgu wspomóc możemy kilkoma podstawowymi dla każdego człowieka suplementami.

Są nimi:
DHA czyli kwas dekozaheksaenowy, który stanowi ponad 90% kwasów mega-3 zawartych w mózgu. Ponadto stanowi połowę masy błony komórkowej neuronu. Jest też głównym składnikiem tkanki mięśnia sercowego. Należy do najlepiej poznanych dobroczyńców mózgu. Najbogatszym, znanym człowiekowi, źródłem tego kwasu jest ludzkie mleko. To jeden z czynników, dla którego tak ważne dla układu nerwowego oraz ogólnej sprawności dziecka, jest karmienie go piersią matki. Winniśmy przyjmować go w ilości 1 g dziennie, szczególnie biorąc pod uwagę naszą, ubogą w kwasy omega-3, dietę.

Resweratrol naturalnie występuje w niewielkiej dawce w czerwonym winie. Między innymi z tego właśnie powodu poleca się pić ten trunek w celach zdrowotnych. Badania wykazały jednak, iż znajduje się go tam za mało, aby mógł mieć dobroczynny wpływ na mózg. W celu jego wsparcia powinniśmy suplementować resweratrol w formie tabletek. Co on nam daje? Badania dowiodły, że wzmacnia ekspresję genów kodujących sirtuiny, czyli białka wpływające na długowieczność. Poza tym skutecznie poprawia działanie mózgu, dzięki temu, że zwiększa przepływ krwi przez naszą jednostkę zawiadowczą, tym mocniej, im trudniejsze zadania wykonujemy. Bezpieczne są umiarkowane dawki każdego dnia. Dobrą dawką przyjmowaną przez nas będzie 100 mg dwa razy dziennie. Większe mogą przydać się nam przed ważnym egzaminem lub rozmową kwalifikacyjną.

Kurkuma, czyli ekstrakt z kłączy ostryżu, zawiera kurkuminę, która ma właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające. W medycynie chińskiej i indyjskiej jest stosowana od tysięcy lat przy leczeniu rozmaitych chorób. Ma wiele cudownych właściwości. Między innymi uruchamia geny odpowiedzialne za produkcję antyoksydantów, chroniących nasze mitochondria. Poprawia metabolizm glukozy. Hamuje negatywny wpływ metali ciężkich na układ nerwowy. Zwiększa wrażliwość leptynową, co jest ważne u osób z rozregulowanym metabolizmem. Ponadto jest w stanie wspomagać syntezę nowych neuronów, dzięki czemu odwraca uszkodzenia spowodowane chorobą Alzheimera czy demencją. Wpływa pozytywnie na regenerację naszych mięśni, dzięki czemu możemy trenować ciężej. Zalecana porcja to jedna kapsułka silnie skoncentrowanego ekstraktu, najlepiej na czczo, po przebudzeniu (kurkumina wpływa na podniesienie kortyzolu, który jest nam niezbędny do funkcjonowania, szczególnie rano).

Probiotyki wspomagają pracę naszych jelit poprzez dobroczynne działanie na bakterie żyjące w naszych jelitach. Mówi się, że jelita to nasz drugi mózg. Ich stan wpływa bezpośrednio na nasze ogólne samopoczucie. Zaniedbane jelita mogą być przyczyną depresji czy innych poważnych chorób psychicznych. Probiotyki odgrywają ważną rolę w wytwarzaniu, wchłanianiu i transporcie neuroprzekaźników – serotoniny, dopaminy oraz czynnika wzrostu nerwów, które to są niezbędne dla zdrowia mózgu i prawidłowego działania całego układu nerwowego. Połączenie między mózgiem a jelitami jest bardzo ścisłe. Organy te łączę się między innymi przez nerw błędny, który służy im do wymieniania się informacjami o swoim wzajemnym stanie. Dzięki takiemu przepływowi informacji organizm może kontrolować odżywianie, trawienia, regulować sen i wiele innych procesów. Probiotykoterapia to często bardzo długotrwały proces. U ludzi, których jelita są zaniedbane od lat, trwa on powyżej pół roku, do roku. Dopiero po takim czasie często zauważyć można poprawę ich stanu. Najlepiej przyjmować probiotyki w postaci suplementów zawierających najważniejsze szczepy bakterii, to jest lactobacillus acidophilus oraz bifidobacterie. W każdej kapsułce powinno być przynajmniej 10 różnych szczepów bakterii probiotycznych oraz 10 miliardów aktywnych bakterii łącznie.

Olej kokosowy to cudowny tłuszcz nadający się do wszystkiego – smażenia, pieczenie, gotowania, jedzenia łyżką, a także do smarowania skóry czy włosów. Dla mózgu jest superpaliwem, ponieważ zmniejsza stany zapalne, zapobiegając chorobom neurodegeneracyjnym. Powinno się go zjadać przynajmniej jedną łyżkę dziennie.

Kwas alfa-liponowy nasycony kwas tłuszczowy znajdujący się w każdej komórce naszego organizmu. Potrzebny jest do produkcji energii. Przenikając przez barierę krew-mózg pełni rolę silnego przeciwutleniacza tkanek mózgu. Bada się jego wpływ na leczenie wylewów oraz uszkodzeń wywołanych przez wolne rodniki, takich jak demencja. Powinniśmy go przyjmować w dawce 600 mg dziennie.

Witamina D

to niezbędnik suplementacyjny każdego człowieka. Ma tak wiele właściwości, bierze udział w tak wielu procesach w organizmie, że nie sposób przejść obok tego obojętnie. Dla mózgu przede wszystkim działa ochronnie wobec wolnych rodników oraz zmniejsza stany zapalne. Cały duży artykuł o właściwościach tej niezbędnej nam do funkcjonowania witaminy znajdziecie tu: https://testosterone.pl/wiedza/znaczenie-witaminy-d3-i-k2-w-organizmie-czlowieka/

 

Dodano w: Suplementacja, ZdrowieTagi: ALA, booster mózgu, DHA, k2mk7, kurkuma, kurkumina, kwas alfa-liponowy, mózg, nietolerancje, olej kokosowy, omega3, probiotyki probiotykoterapia, reweratrol, suplementy, witamina D3, zdrowe tłuszcze, zdrowie

Ruda ma siłę - parę słów o autorze:

Przygotowuję się do startu w zawodach sylwetkowych bikini fitness w kategorii +172 cm. Czynnie i regularnie trenuję siebie i podopiecznych! :) Zobacz pozostałe posty tego autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *