Buty do podnoszenia ciężarów – czy to koniecznie mocniejszy i silniejszy przysiad?

Zainteresowanie sprzętem do ćwiczeń jest w dużej mierze zależne od stażu treningowego, zaawansowania i ogółem rzecz biorąc zainteresowania tematem w zależności od naszych celów. „Squat Equipment” to nic innego jak „narzędzia”, sprzęt do ćwiczeń, które często są cenną pomocą w treningu osób np. przygotowujących się do zawodów trójboju siłowego, podnoszenia ciężarów lub ludzi ćwiczących rekreacyjnie z obciążeniem, ale z zapałem! Do tego siłownianego sprzętu należą właśnie buty nazywane: „liftami”, „powerliftami”, „weightlifting shoes” itp są to zwyczajnie buty wykonane z myślą o treningu z ciężarami, a wręcz można się pokusić
o mocniejsze skategoryzowanie —> z myślą o przysiadzie… ale czy LEPSZYM, MOCNIEJSZYM przysiadzie? Otóż to. Wiele osób powiększa swoje zaopatrzenie o tego typu buty treningowe nie zważając w ogóle na fakt, że przekładnia na trening pod kątem korzyści u każdej osoby może być inna, a wcześniej przeze mnie wspomniane określenie „pomoc” treningowa jest tu ważnym elementem do ZAPAMIĘTANIA!

Czym różnią się „lifty” od zwykłych butów?

Pierwsze co trzeba naznaczyć to, to, że mają podbicie pod piętą, są delikatnie wyższe, niż klasyczne buty. Nie porównam tego do butów biegowych, bo właśnie podstawowym elementem poróżniającym buty liftingowe od butów biegowych jest „twardość” wykonania podeszwy. Nie ma tu amortyzacji, podeszwa jest stabilna, aby jak najlepiej osoba ćwicząca mogła „przykleić” się do podłogi bez nieoczekiwanego stracenia równowagi, w którejś fazie ruchu.

Podstawowe funkcje

1) poprawienie mobilności w kostce, co zazwyczaj poparte jest po prostu zmienieniem delikatnie pozycji przez wyższą podeszwę na pięcie,
2) zmienienie delikatnie dźwigni podczas ruchu; co jest uzupełnieniem właśnie punktu 1,
3) zagwarantowanie stabilności stopie oraz dobrej przyczepności do podłoża,
4) zmaksymalizowanie poczucia komfortu podczas wykonywania ćwiczeń wielostawowych poprzez właśnie stabilne podłoże, w wielu przypadkach lepszą dźwignię do wyprodukowania mocy itp.

Wysoka dawka Omega-3 zamknięte w kapsułkach 

Buty ciężarowe (lifty) vs Trampki – jak to wygląda w praktyce?

Buty weightliftingowe posiadają pod piętą około 2.5 cm podbicie, w praktyce dodaje to około 3.5-5˚ zakresu w kostce co można rozumieć jako „szybkie poprawienie mobilności” w danym stawie. Same statystyki mówią, że jest to tylko 18-25% naturalnego zakresu. Zatem co nam z poprawienia o parę stopni głębokości, skoro nasza naturalna mobilność w stawie jest zbyt mała i niedopracowana?

W butach ciężarowych ciężar ciała delikatnie przenosimy na kolano i palce co poróżnia je z płaskimi butami treningowymi, w których ciężar ciała i dźwignia wypadają nieco inaczej. Dlatego też osoby mówiące, że angażowanie mięśni czworogłowych wzrasta właśnie przy użyciu butów ciężarowych – mają rację. Nie da się ukryć.

Stopień zaawansowania w treningu a dobór butów

Należy pamiętać, ze osoba początkująca będzie rozumieć „mniej” z mechaniki swojego ciała i będzie jego mniej świadoma, tak jak techniki wykonywania ćwiczeń dlatego kupno „powerliftów” jest po prostu bezsensu. Osoba początkująca w przysiadzie najlepiej jak będzie uczyć się wzorca w „naturalnej pozycji” stopy np. boso lub w trampkach. Osoba początkująca musi skupić się na utrzymaniu ciężaru ciała na centralnej części stopy, wkręcając stopy w podłoże tworząc przy tym rotację, która pomoże w przyklejeniu się do podłoża oraz poprowadzeniu kolana i biodra w odpowiednim torze. U początkujących, dopiero uczących się techniki osób lub po prostu ją doskonalących ciężar powinien spadać nie nad palcami czy piętami, ale nad środkiem stopy, tuż przed stawami skokowymi. Jeśli podczas ruchu pojawi się problem z utrzymaniem ciężaru w odpowiednim miejscu – może być to znak ograniczenia ruchu np.
w mięśniach czworogłowych ud lub zwyczajnie nieznajomości techniki. Wtedy najczęściej spotykamy się nieświadomym przeniesieniem ciężaru ciała na piętę, aby w miarę możliwości wykonać przysiad.

Różne wariacje przysiadów – porównanie

High Bar Squat to jedna z najpopularniejszych wariacji przysiadu. W zależności od ułożenia sztangi zmienia się również rozłożenie ciężaru podczas ruchu i zaangażowanie mięśni. Niebieska i zielona linia oznacza zaangażowanie biodra (niebieski) i kolana (zielony) podczas ruchu. Mamy tutaj idealne porównanie trzech wariacji przysiadów, sprawa będzie też wyglądać inaczej, gdy dodamy do tego buty ciężarowe.

Brak energii – doładuj się z No.1 od Testosterone.pl

Wpływ dźwigni na pracę mięśni

W Low Bar Squat, gdzie sztanga leży nam nisko na plecach dźwignia spada bardziej na biodro, gdzie w przypadku High Bar Squat, dźwignia spada na kolano. Przy sztandze usadowionej nisko mamy możliwość dużej produkcji mocy z pośladka (mięśnia pośladkowego wielkiego), który jest jednym z największych i silniejszych mięśni w ciele człowieka. Z tego powodu mówi się, że jest to korzystniejsza wariacja dla atletów, powerlifterów pod kątem wyniku siłowego. Z własnego doświadczenia wiem, że zyskała ona duża popularność na zawodach trójboju siłowego. Choć to w jakie wariacji Ci najwygodniej to już bardzo indywidualna sprawa, a sama osoba wykonująca przysiad powinna być otwarta na manipulacje drobnymi elementami składającymi się na cały ruch podczas przysiadu. U każdej osoby przysiad może wyglądać inaczej ze względu na budowę kośćca, mięśni i wiele innych czynników, więc wszelkie obrazki są tylko „obrazkami poglądowymi”.

High Bar balansuje między zaangażowaniem prostowników biodra i kolana. W tej wariacji tułów jest w bardziej pionowej pozycji. Mamy większą możliwość produkcji mocy poprzez mięśnie czworogłowe niż w Low Barze. Jest to technika przysiadu, której najczęściej podejmują się osoby początkujące, co nie oznacza, że musi być ona gorsza od przysiadu z niżej usadowioną sztangą na plecach. High Bar jest również bezpieczniejszy dla osób o słabej mobilności w barkach, ponieważ przy tym ułożeniu sztangi na plecach mobilność w stawie barkowym nie wymaga aż takiego zakresu jak Low Barze.

M0nohydrat kreatyny – królowa suplementów

PODSUMOWANIE

Kupno butów ciężarowych nie jest gwarancją większego wyniku w przysiadzie oraz wygodniejszej pozycji i komfortu podczas wykonywania ćwiczenia. Buty są tylko małym dodatkiem do dobranej odpowiedniej wariacji przysiadu pod człowieka. Dodatek ten może przyczynić się do delikatnej poprawy mobilności bądź zmiany zaangażowania mięśnia – w dużej mierze przy wyborze butów ciężarowych mowa jest o mięśniu prostym uda. Będzie to jednak nie wielka zmiana, ale odczuwalna.

Zanim kupisz buty ciężarowe zastanów się czy naprawdę tego potrzebujesz. Zadaj sobie pytanie czy do Twojego treningu takie buty się przydadzą, czy nie warto najpierw poprawić mobilność w stawach oraz wzmocnić się bez żadnego sprzętu, aby stworzyć sobie dobrą bazę i fundament do „dźwigania”. Wszystko zależy od celów, które sam sobie stawiasz. Pamiętaj, bez sprzętu da się dużo osiągnąć. Jeśli ktoś jest tego świadomy zna zasadę „więcej sprzętu niż talentu” – bo to właśnie świadomość i pracowitość tworzy bazę do największego rozwoju.

Paulina Randzio - parę słów o autorze:

Nazywam się Paulina. Interesuję się treningiem siłowym, szeroko pojętą zdrowotnością, kształtowaniem sylwetki oraz dietetyką w sporcie. Od września 2018 roku jestem aktywną zawodniczką w Trójboju Siłowym. Chciałabym poprzez moje artykuły podzielić się moimi przemyśleniami w tym zakresie oraz wiedzą, którą ciągle doskonalę. Po więcej tego typu materiałów i luźnego contentu zapraszam na moje sociale! Zobacz pozostałe posty tego autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *