Cholesterol a dieta

Często mówi się, że dieta jest najważniejsza, że ma wpływ na wszystko co dzieje się z naszym organizmem – oczywiście oprócz uwarunkowań genetycznych. To prawda, odpowiednia dieta jest niesamowicie istotna.  Samo słowo „dieta” oznacza po prostu pewne preferencje dotyczące tego, jakich produktów unikamy, a które wybieramy. Każdy człowiek powinien sobie zdawać sprawę z tego, że prawidłowe odżywianie, czyli dieta dobrana pod nasz organizm jest podstawą kształtowania sylwetki i zdrowia na długie lata. To, co spożywamy, ma istotny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu, samopoczucie, zdrowie, budowanie mięśni, czy redukowanie tkanki tłuszczowej. Jak mówi stare przysłowie „jesteśmy tym, co jemy”. Dlatego też zdecydowanie warto skupić się na prawidłowym odżywianiu.

Gdy poziom cholesterolu lekko przekracza normę, pierwsze, co możesz zrobić, to zmienić sposób odżywiania.

 

Czym jest cholesterol?

Cholesterol – zarówno ten „dobry”, jak i „zły” – choć brzmi groźnie, jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bez cholesterolu nie może się obyć żadna komórka organizmu – szkodliwy jest jedynie jego nadmiar oraz zły stosunek.

Cholesterol to związek organiczny z grupy steroli, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Część cholesterolu jest produkowana przez organizm – głównie w wątrobie, skąd wraz z krwią dociera do wszystkich komórek organizmu. Część jest dostarczana wraz z pożywieniem. Jego źródłem w diecie są tłuszcze zwierzęce oraz produkty pochodzenia zwierzęcego. Na całkowity cholesterol składają się tzw. dobry i zły cholesterol. Są to potoczne nazwy dwóch lipoprotein – LDL („zły” cholesterol)
i HDL („dobry” cholesterol). Optymalny stosunek HDL do LDL we krwi powinien wynosić mniej niż 3.

Źródło prozdrowotnych kwasów omega-3

ZŁY CHOLESTEROL

Cholesterol LDL określany „złym cholesterolem” to główny transporter cholesterolu z wątroby do innych narządów, m.in.: mięśni, nerek i kory nadnerczy. Nadmir cholesterolu LDL może odkładać się w naczyniach krwionośnych powodującym tym samym zwężenie ich światła, przez co w konsekwencji uaktywniają się zmiany miażdżycowe, problemy z krążeniem, a u niektórych nawet niewydolność serca. Cholesterol LDL jest największym zagrożeniem dla tętnic wieńcowych, w których gromadzą się największe ilości cholesterolowych złogów. U zdrowego człowieka tętnice są elastyczne i gładkie, a pod wpływem cholesterolu dochodzi do uch usztywnienia i zwężenia (miażdżycy). To właśnie zwężenie tętnicy i powstanie skrzepów jest najczęstszą przyczyną udarów mózgu
i zawału mięśnia sercowego.

 

DOBRY CHOLESTEROL

Dobry cholesterol pełni szereg ważnych funkcji. Przypisuje się mu rolę czynnika oczyszczającego osocze krwi z cholesterolu. Cholesterol uwalniany do osocza jest wiązany przez HDL. „Dobry” cholesterol jest aktywnym „zbieraczem” wolnego cholesterolu zarówno z powierzchni błon komórkowych, jak i z krążących lipoprotein. Uznaje się więc, że, gdy jest go więcej we krwi, chroni przed chorobami układu krążenia, m.in. przed zawałem serca.

Prozdrowotna kurkumina z dodatkiem piperyny dla lepszej przyswajalności

Cholesterol – funkcje w organizmie

  • wytwarzanie oraz przyswajanie witaminy D,
  • budulec błon komórkowych,
  • cholesterol stanowi składnik żółci, dzięki czemu ułatwiony zostaje proces trawienia,
  • cholesterol przyczynia się do produkcji hormonów, np. płciowych,
  • cholesterol wchodząc w skład osłonek mielinowych chroni włókna nerwowe przed uszkodzeniem.

 

 

Cholesterol a dieta

Podwyższony poziom cholesterolu długo nie daje żadnych objawów. Pierwsze niepokojące sygnały pojawiają się dopiero wtedy, gdy cholesterolu, zwłaszcza tego „złego” – LDL, jest za dużo i odkłada się on w ścianach tętnic w postaci tzw. złogów, inaczej blaszki miażdżycowej. Zwężają one i usztywniają naczynia. Proces ten nazywany jest miażdżycą. Przyczynia się też na przykład do zawału serca czy chorób wieńcowych. Skutecznym sposobem na uniknięcie problemów tego typu i skuteczne obniżenie cholesterolu
w organizmie.

Witamina D3 z dodatkiem K2MK7

Główną przyczyną podwyższonego poziomu cholesterolu jest dieta bogata w tłuszcze nasycone i tłuszcze trans, które można znaleźć w:

  • tłustych mięsach i wędlinach,
  • tłustych produktach mlecznych, np. śmietana, ser żółty i topiony,
  • fast foodach,
  • wyrobach cukierniczych, takich jak pączki lub faworki,
  • konserwach,
  • niektórych olejach roślinnych: olej palmowy i olej kokosowy.

Nadmiar węglowodanów rafinowanych w połączeniu z ów tłuszczami również będzie zwiększał ryzyko chorób wieńcowych.

Wartość LDL podnoszą  z pewnością nasycone kwasy tłuszczowe oraz tłuszcze trans, a zatem utwardzone tłuszcze roślinne. Spożywając kwasy nienasycone jedno- i wielonienasycone oraz błonnik pokarmowy obniżymy poziom LDL.

Poziom HDL podwyższymy spożywając produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe– omega 6 i omega 3. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe również prawdopodobnie wpływają na wzrost frakcji HDL.

Gdy cholesterol się utleni, powstanie oksycholesterol, który w nadmiarze, w jeszcze w większym stopniu zagraża zdrowiu . Temu procesowi, któremu sprzyjają wolne rodniki, przeciwdziałają przeciwutleniacze: witamina C, E, karotenoidy i flawonoidy. Poprzez ograniczenie procesów utleniania, substancje te, korzystnie wpływają na poziom cholesterolu.

 

Podsumowanie

Bez cholesterolu organizm nie może normalnie funkcjonować, ale gdy jest go za dużo, staje się naszym wrogiem. Należy pamiętać
o odpowiednim odżywianiu i proporcjach kwasów tłuszczowych. Nie bójmy się zdrowych tłuszczy! Warto zwiększyć podaż żywności bogatej w kwasy jedno- oraz wielonienasycone, które należą do grupy NNKT– niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Należy nie zapominać również
o aktywności fizycznej i higienie snu. One też są bardzo ważne!

 

Paulina Szydlik - parę słów o autorze:

Studentka pierwszego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans. Zobacz pozostałe posty tego autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *