Interwały – zaplanuj je dobrze

HIIT vs Cardio

Wśród zwolenników sportu, toczy się rywalizacja pomiędzy zwolennikami treningów tlenowych, a miłośnikami krótszych i bardziej intensywnych aktywności beztlenowych. Jak wynika z badań, pomimo wielu pochlebnych opinii i ogromnej rzeszy fanów treningów typu HIIT, aktywności interwałowe, mogą przyczynić się do zwiększenia stresu oksydacyjnego, zaburzyć prawidłowego funkcjonowanie metabolizmu, a także spowodować niewłaściwą pracę układu sercowo-naczyniowego.

Wysiłek interwałowy? Zaplanuj go dobrze

Ekstremalny wysiłek dla organizmu, staje się coraz bardziej popularny przede wszystkim ze względu na niewielką ilość czasu, jaki należy poświęcić do jego przeprowadzenia. W szczególności, w obecnych czasach, każdemu z nas, doskwiera niedostateczna liczba godzin w ciągu doby. Z tego też względu, osoby, zainteresowane prowadzeniem zdrowego stylu życia, starają się poszukiwać metod, które nie tylko pozwolą im osiągnąć wymarzony cel, ale również redukują do minimum ilość czasu, jakie należy przeznaczyć. 

Niemniej jednak, HIIT, nie wiąże się tylko i wyłącznie z korzystnym działaniem i spektakularnymi efektami wizualnymi. 

Wspomóż redukcję tkanki tłuszczowej i dodaj sobie energii z ROCKET FUEL

Należy zastanowić się nad poziomem bezpieczeństwa oraz ryzykiem wykonywania treningów interwałowych, na które to coraz częściej zwracają uwagę trenerzy i lekarze.

Większość dostępnych badań, jednoznacznie potwierdza, że stopa urazów wśród sportowców, wykonujących treningi o wysokiej intensywności jest na podobnym poziomie, co ilość urazów i schorzeń spowodowanych systematycznym uprawianiem sportów siłowych. Ponadto, treningi interwałowe, powodują zwiększenie ostrego stresu oksydacyjnego, zaburzenie prawidłowego funkcjonowania metabolizmu oraz niewłaściwą pracę układu sercowo-naczyniowego. 

Trening interwałowy, podobnie jak trening typu cardio, to doskonałe urozmaicenie, do którego uciekają się również adepci sportów siłowych. Nie bez powodu, zyskują one swoją popularność bez względu na uprawianą dyscyplinę, czy staż treningowy. Przede wszystkim są one doskonałą alternatywą na naturalne usprawnienie funkcjonowania układu krwionośnego. Z tego też względu, gro osób, oprócz treningów siłowych, umieszcza również dodatkowy wysiłek tlenowy lub beztlenowy. 

Negatywne skutki 

Jeśli nieumiejętnie dobierzemy intensywność, czas trwania i ilość jednostek treningu interwałowego, może być on dla nas tragiczny
w skutkach. Naukowcy są zgodni, co do tego, że zbyt duża ilość tego rodzaju aktywności, bezpośrednio wpływa na rabdomiolizę. 

Zadbaj o zdrowie układu sercowo-naczyniowego z OMEGA-3

Rabdomioliza, to nic innego, jak skutki, związane z szeregiem objawów chorobowych, spowodowane rozpadem tkanki mięśniowej poprzecznie prążkowanej. 

Podsumowując 

Należy pamiętać, że trening o wysokiej intensywności, może być wykonywany w różny sposób. Dobór odpowiedniej techniki, to bardzo indywidualna sprawa, a w trakcie niej, powinniśmy zwracać szczególną uwagę na spersonalizowane predyspozycje organizmu. 

Nie można jednak demonizować treningu typu HIIT. Zarówno najnowsze badania, jak i doświadczenie pokazują, jak ogromną rolę odgrywa on w procesie polepszania kondycji organizmu, jednakże musi być on stosowany w odpowiedniej ilości oraz formie.

Źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30487731
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30498574?fbclid=IwAR1eCHpBkk6i-U7symNuXRa3oiRV_lHLXqdhCanYvgiVo2J7H8WSbxiw16k
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30450794

Natalia Galus - parę słów o autorze:

Racjonalne podejścia do żywienia, suplementacji i aktywności fizycznej. Pasja połączona z potrzebą ciągłego poszukiwania nowych informacji. Zobacz pozostałe posty tego autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *