Karnozyna (B-alanina) - kompendium wiedzy - Testosterone Wiedza

Kategorie

Najczęściej czytane

Karnozyna (B-alanina) – kompendium wiedzy

O beta-alaninie słyszało już wiele osób, jednak o karnozynie już nie do końca. Mimo wszystko jest to związek chemiczny, o którym warto wspomnieć ponieważ ma szerokie spektrum działania.

Czym jest karnozyna?

Karnozyna lub jak kto woli – beta-alanylo-L-histydyna to organiczny związek chemiczny, który jest  zaliczany do grupy zwanej dipeptydami. Substancję  te uzyskuje się poprzez  połączenie dwóch aminokwasów, które są bardzo dobrze znane osobom zainteresowanym suplementacją. Chodzi oczywiście o beta-alaninę, która jest związkiem prowadzącym do wzrostu siły czy wytrzymałości mięśniowej oraz histydynę, która bierze udział w syntezie białek. Karnozyna występuje naturalnie w ludzkim organizmie,. Głównie w tkance mięśniowej oraz w całym układzie nerwowym. Związek ten przenika barierę krew-mózg, a jej stężenie w tkankach w znacznym stopniu zależy od sposobu odżywiania. Beta-alanyl-L-histydyna ma szerokie działanie na organizm ludzki. Między innymi utrzymuje równowagę kwasowo-zasadową, zmniejsza toksyczność jonów metali (na przykład miedzi). Warto dodać, że chroni przed działaniem wolnych rodników, więc za pobiega starzeniu się. Od kilku lat wykorzystywana jest również przez sportowców w postaci suplementu diety, Wspomaga regenerację mięśni szkieletowych oraz poprawia siłę skurczu mięśni szkieletowych. W tkance mięśniowej karnozyna działa głównie jako bufor jonów wodorowych oraz jako antyoksydant, redukując reaktywne formy tlenu. Zdolności buforujące karnozyny w trakcie wysiłku fizycznego są naprawdę ogromne.

Jak dostarczać karnozynę do organizmu

Karnozyna ulega degradacji, w związku z czym musi być stale odtwarzana. W organizmie karnozyna syntetyzowana jest z dwóch aminokwasów – beta-alaniny i histydyny, co było już wspomniane wyżej. Problem polega na tym, że wraz z wiekiem niestety słabnie zdolność organizmu do odbudowy karnozyny. Uważa się, że wpływ na to ma pogłębiający się z wiekiem niedobór hormonów płciowych, które pobudzają jej syntezę. Karnozyna jest składnikiem, który znaleźć możemy głównie w czerwonym mięsie. Niestety bardzo szybko jest degradowana i chociaż byśmy chcieli to karnozyna nie zostaje w organizmie wystarczająco długo, by zapewnić jakieś efekty. Obecnie karnozynę stosuje się jako suplement diety o działaniu antyoksydacyjnym, które opóźnia starzenie się komórek. Jak już wspomniałam- karnozyna wykorzystywana jest przez sportowców, ponieważ zwiększa regenerację mięśni, poprawia siłę skurczu mięśni czy zmniejsza gromadzenie się kwasu mlekowego.

Karnozyna występuje nie tylko w mięsie zwierzęcym, ale również w rybim. Przyjmowanie produktów bogatych w histydynę, wpływa na zwiększenie stężenia karnozyny w płynach ustrojowych oraz w mięśniach. Histydyna występuje w tłustych rybach, takich jak łosoś, wszelakich serach żółtych, nasionach roślin strączkowych, czerwonym mięsie wołowym i wieprzowym oraz w nasionach sezamu, ale również znajdziemy ją w orzechach arachidowych, pestkach dyni oraz migdałach. Beta-alaninę znajdziemy w różnych mięsach, jakich jak mięso wołowe, wieprzowe oraz drobiowe, w rybach chudych takich jak tuńczyk, ale również w tych tłustszych, jajach, mleku i jego przetworach oraz w strączkach.

 

B-alanina usprawniająca produkcję karnozyny

 

 

Wymiatacz wolnych rodników

Sercowo-naczyniowe korzyści zdrowotne

Karnoztna ma  właściwości przeciwutleniające, a więc „wymiata” zarówno wolne rodniki, jak i uszkodzone produkty białek. Badania wykazały, że karnozyna może zahamować aktywność współczulnego układu nerwowego, który oddziałuje na nadciśnienie, a zatem zmniejsza podwyższenie ciśnienia krwi.  Jej własności przeciwutleniające również chronią nasze serduszko przed toksynami oraz przeciwdziała skutkom chemoterapii, które stanowią poważne ryzyko dla tkanek serca. Pomaga ona zapobiec działaniu cholesterolu LDL, który przyczynia się do odkładania blaszek miażdżycowych w tętnicy. Jest to szczególnie istotne w odniesieniu do ochrony naczyń krwionośnych przed uszkodzeniami wywołanymi przez różne choroby, takie jak na przykład cukrzyca. Poprawia ona również kurczliwość mięśnia sercowego. Może także wpływać na rozszerzanie się naczyń krwionośnych i pośrednio poprawiać parametry wydolności serca. Wychodzi na to, że suplementacja karnozyny mogłaby złagodzić większość problemów, które wpływają na powstawanie chorób. Badania przeprowadzane na ludziach obecnie wskazują na możliwość zapobiegania takich chorób jak choroba Parkinsona i Alzheimera.

Niezbędne omega-3 od Apollo’s Hegemony

 

A co z beta-alaniną?

Beta-alanina, jeżeli jest przyjmowana przez długi czas, może prowadzić do zwiększenia zasobów karnozyny wewnątrz mięśni. Tylko 3-6% spożytej β-alaniny trafia do mięśni, a 1-2% jest wydalane razem z moczem. Aminokwas ten jest bardzo skuteczny, co potwierdziło wiele badań naukowych. Korzystny wpływ stosowania β-alaniny na rozwój mięśni najlepiej klaruje się przy suplementacji wynoszącej około 4–10 tygodni, gdyż dopiero taki okres wiąże się z istotnym  wysyceniem mięśni tym aminokwasem i wzrostem poziomu karnozyny do odowiedniego poziomu. Dawki 4-6 g na dobę wykazują zwiększenie karnozyny w mięśniach aż do 64% po czterech tygodniach stosowania i do 80% po dziesięciu tygodniach suplementacji.

Reakcja organizmu na podawane dawki β-alaniny zależy od wielu czynników, m.in.: wyjściowego poziomu karnozyny, stopnia zaawansowania (nieco wyższa u osób wytrenowanych) czy dostarczania karnozyny wraz z pożywieniem (znacznie wyższa u wegetarian). Badania naukowe wykazują,  że sportowcy dyscyplin wytrzymałościowych mają wyższą wyjściową zawartość karnozyny w mięśniach.

Cytrulina jako kolejne wsparcie wytrzymałości

 

Podsumowanie

Karnozyna ma naprawdę szeroki wachlarz zastosowań oraz szerokie spektrum działania. Ma istotne znaczenie dla ludzkiego zdrowia. Dieta wzbogacona o mięso czy ryby zdecydowanie będzie pomagała osiągnąć odpowiedni poziom tej substancji. Zapewnienie organizmowi wysokiej zawartości karnozyny może pomagać w zapewnieniu sobie zdrowia psychicznego jak i fizycznego!

 

Źródła

https://www.activlab.pl/blog/karnozyna-co-to-jest

https://pl.wikipedia.org/wiki/Karnozyna

CRC Handbook of Chemistry and PhysicsW.M. Haynes (red.), wyd. 97, Boca Raton: CRC Press, 2016,

Karnozyna w bazie PubChem, United States National Library of Medicine

https://biotechnologia.pl/farmacja/karnozyna-peptydowy-bodyguard-organizmu,16989

https://www.activlab.pl/blog/karnozyna-co-to-jest

https://bonavita.pl/karnozyna-dzialanie-wystepowanie

Studentka drugiego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans.

    Dodaj swój komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*