Napoje zero vs z cukrem - Testosterone Wiedza

Kategorie

Najczęściej czytane

Napoje zero vs z cukrem

Prawie każda osoba – czy to na redukcji czy na masie nie chce wpisywać do swojego dziennego bilansu płynnych kalorii. Z całą pewnością większość woli zjeść posiłek niż wypić litr coli. Wyjątkiem mogą być osoby na długiej masie, gdzie tych kalorii jest naprawdę dużo i ciężko to przejeść.

Warto pamiętać o tym, że płynne kalorie również się liczą! Soki owocowe mogą nam dostarczyć naprawdę sporej ilości kalorii. Nie jesteśmy w stanie przejeść takiej ilości owoców jaką potrafimy „przepić”.  Z powodu nie liczenia płynów wiele osób dziwi się dlaczego nie chudnie, a nawet i tyje.

Statystyki

Wiele osób podczas redukcji ogranicza całkowicie słodycze oraz napoje słodzone. Wyjątkiem są napoje słodzone słodzikami bez kalorii. Przykładowe makroskładniki Coli Zero (250ml):
– 0,5 kcal,
– 0 g cukrów,
– 0 g tłuszczu,
– 0 g tłuszczów nasyconych,
– 0.0 g sodu.

Skład:Woda, dwutlenek węgla, barwnik karmel E 150 d, kwas: kwas fosforowy, substancje słodzące: cyklaminian sodu, acesulfam K, aspartam, aromaty w tym kofeina, regulator kwasowości cytrynian trisodowy.

Główne składniki napoju „zero”:

  • Woda gazowana:  zwykła woda dodatkiem dwutlenku węgla jest głównym składnikiem takich napojów.
  • Słodziki: nadają słodki smak napojom. Zazwyczaj jest to aspartam, ale czasem też sacharyna, sukraloza lub stewia, które są nawet kilkaset razy słodsze niż zwykły, biały cukier.
  • Kwasy: stosowane w celu zwiększenia cierpkości napojów gazowanych. Mają negatywny wpływ na szkliwo i niszczą zęby.
  • Barwniki: najczęściej spotykamy się z karotenoidami, antocyjanami i karmelem.
  • Dodatki smakowe: dodawane są ekstrakty z naturalnych soków lub sztuczne aromaty.
  • Konserwanty: sprawiają, że dany napój jest dłużej zdatny do spożycia, na przykład benzoesan potasu.
  • Witaminy i minerały- mają zachęcać do kupna
  • Kofeina: jest zawarta w wielu napojach zero, szczególnie w coli.

Mówi się : SAMA CHEMIA! Powiem Wam w tajemnicy: wszystko co jemy to chemia. Każdy ze składników jest chemią, jest zbudowany ze związków chemicznych.  W dzisiejszych czasach spożywamy dużo bardziej szkodliwe rzeczy, więc nie ma się czym martwić.

 

 

Napoje zero

Wprowadzenie słodkiego smaku do naszego organizmu uruchamia szereg zmian. Doprowadza do reakcji hormonalnych i przygotowuje się zastrzyk cukru.  Głównymi hormonami, które są odpowiedzialne za regulację gospodarki glukozowej są insulina i glukagon.  To dwa przeciwstawne hormony. Kiedy wypijemy colę ze słodzikiem powinniśmy reagować wzrostem poziomu insuliny (gdyż odczuwalny jest słodki smak), ale jednak go nie dostajemy.  Powoduje to obniżenie poziomu glukozy we krwi, a to przyczynia się do zwiększenia apetytu, szczególnie na słodkie.  Po wielu badaniach stwierdzono jednak, że spożywając napoje słodzone na przykład aspartamem nie było reakcji ze strony insuliny lub glukagonu. Nie zaobserwowano też wzrostu ochoty na słodkie, a wręcz przeciwnie – może to hamować nasze pragnienie.

Probiotyk wieloszczepowy z gatunku Bifiodbacterium

Substancje słodzące

Warto pamiętać, że cukier jest pod różną postacią i nie zawsze ma kalorie. Przykładowo aspartam prawie ich nie zawiera, jednak te poniżej już tak:

  • syrop z agawy – jest uzyskiwany z meksykańskiego kaktusa,
  • syrop słodowy z orkiszu
  • syrop ryżowy, jęczmienny lub klonowy
  • syropy owocowe, na przykład z jabłek
  • ksylitol
  • melasa – gęsty syrop
  • fruktoza – jest naturalnym cukrem owocowym
  • miód – bogactwo składników odżywczych, ale najlepiej spożywać go do temperatury 50ºC , gdyż powyżej traci swoje zdrowotne właściwości.

Oprócz wymienionych już naturalnych słodkości warto wspomnieć także pozostałe zamienniki cukru.  Alkohole cukrowe to substancje słodzące nazywane „naturalnymi słodzikami”. Pozyskiwane są jednak w różny sposób.

Najpopularniejsze z nich to:
– ksylitol,
– erytrol (erytrytol),
– sorbitol,
– mannitol.

Ksylitol posiada wartość energetyczną równą 240 kcal/100 gramów, a więc o 40% mniej niż zwykły biały cukier. Ma niski indeks glikemiczny, a więc świetnie sprawdzi się u cukrzyków. Wykazuje silne właściwości przeciwbakteryjne. Spożywany w nadmiarze może wykazywać działanie przeczyszczające. Niestety jest również stosunkowo drogi w porównaniu na przykład do aspartamu.

Erytrol – nie posiada wartości odżywczej. W ostatnim czasie zrobiło się o nim głośno. Jego indeks glikemiczny jest równy 0, a więc osoby chorujące na cukrzyce będą mogły go spożywać. Erytrol nie fermentuje również w jelitach, a więc powoduje problemów gastrycznych takich jak wzdęcia, gazy oraz biegunki. Ma on specyficzny posmak, który różni się od zwykłego cukru i nie każdemu podpasuje. Używa się go zazwyczaj więcej, z tej racji że jest mniej słodki niż zywkły cukier.

Sorbitol jest alkoholem. Przy jego nadmiarze może pojawić się efekt przeczyszczający, a więc należy uważać. Najczęściej dodawany jest np. do gum do żucia – jeśli dokładnie przyjrzymy się ich opakowaniom zauważymy, iż zawsze zamieszczane są na nich informacje dotyczące przedawkowania i efektu przeczyszczającego. Sorbitol jest mniej kaloryczny niż zwykły cukier i w 100 gramach dostarcza 160 kalorii.

Mannitol jest słodzikiem, który może powodować problemy gastryczne. Nawet niewielka jego ilość może być przyczyną wzdęć, gazów, biegunek czy innych problemów z żołądkiem. Produkty z mannitolem są najtańsze spośród bezcukrowych słodyczy, a więc należy ich unikać lub też ograniczać.

Wszystkie wymienione i omówione powyżej substancje słodzące uznawane są za naturalne.

Do słodzików syntetycznych należą np.:

– cyklaminian sodu,
– aspartam,
– acesulfam K,
– sacharyna.

Słodziki syntetyczne są bardzo często spotykane w napojach typu „zero”. Z tej racji, że są kilkaset razy słodsze od cukru i nie dostarczają kalorii. Jest to głównym powodem dla którego osoby na redukcji po nie sięgają. BRAK WARTOŚCI ODŻYWCZYCH.  W sklepie możemy je również zakupić- najczęściej w tabletkach. Korzystanie z nich jest bardzo wygodne, gdyż należy rozpuścić pastylkę w gorącej wodzie lub kruszymy i dostajemy słodki smak.

Aspartam?

Aspartam został wynaleziony przez Amerykanina Jamesa M. Schlattera w 1965 roku przy badaniach nad lekami przeciwwrzodowymi. Aspartam jest estrem peptydowym, ponad 200 razy słodszym niż sacharoza, nie posiada on wartości odżywczych. Nie powoduje skoków insuliny, a więc diabetycy mogą go spożywać. Nie powoduje tycia, ani próchnicy.  Aspartam rozpada na dwa aminokwasy: kwas asparaginowy oraz fenyloalaninę, której nie powinny spożywać osoby chore na fenyloketonurię.

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności uznał, że aspartam nie stanowi niebezpieczeństwa dla kobiet w ciąży. Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością oraz Polskie Towarzystw Diabetologiczne zaleca jednak kobietom w ciąży stosowanie aspartamu zamiast sacharyny.

Aspartam jest słodzikiem bezpiecznym. Nie ma żadnych badań, które mówiłyby, że aspartam u ludzi wywołuje raka. Metanol, który się wydziela podczas metabolizowania tego słodzika rozpada się na formaldehyd i kwas mrówkowy. Jest on toksyczny dla organizmu, ale w aspartamie nie ma jego tak dużej ilości, aby w jakikolwiek sposób mógłby nam zaszkodzić (chyba że byśmy pili po 20 litrów napojów zero dziennie). „Poprzez wypicie 7 litrów napojów słodzonych tym związkiem dostarczymy do organizmu około 1 g słodzika, co przekłada się na 0,1 g metanolu. Badania amerykańskiego Narodowego Instytutu Nowotworów z listopada 2017 potwierdzają brak powiązania spożycia aspartamu z tworzeniem się komórek rakowych. Obecnie aspartam posiada europejski certyfikat bezpieczeństwa i jest dopuszczony do powszechnego użytkowania w przemyśle.”

Nie odniesiemy żadnych negatywnych skutków jeżeli nie będziemy przekraczać maksymalnej jego dawki w ciągu dnia.

Ustalone dopuszczalne bezpieczne dzienne spożycie dla aspartamu wynosi do 40mg na kilogram masy ciała na dobę. Wydaje Wam się, że jest to mało? Raczej nie, gdyż aspartam jest 150 – 200 razy słodszy niż zwykły cukier. W przypadku dorosłej osoby o wadze 80kg dopuszczalne bezpieczne dzienne spożycie wynosi do 3,2g na dobę. Trzeba byłoby wypić więc około 10 – 12 litrów coli by spowodować jakiekolwiek negatywne skutki, jest to wręcz fizjologicznie niemożliwe.

 

Silny spalacz od Apollo’s Hegemony

 

Napoje zero na intermittent fasting

Podczas IF’a skupiamy się na tym, aby jeść tylko w porze swojego okna żywieniowego.  Ten proces nie jest czymś magicznym – po prostu pozwala zjeść więcej w krótszym odstępie czasu. A co z napojami?  Czy napoje zero wpływają negatywie na ten proces? Zdecydowanie nie. Chodzi tylko i wyłącznie o pokarmy, gdyż ten proces nie ma żadnego głębszego sensu niż możliwość zjedzenia więcej. Łatwiej wytrzymać jakiś czas bez jedzenia popijając właśnie Monsterka czy Colę zero.

Pyszne izolaty białka serwatkowego – Tasty Whey

Napoje zero na ketozie

Ketoza to stan, w którym Twój organizm przestaje postrzegać glukozę (cukier) jako główne źródło energii. W stanie ketozy jako podstawowe paliwo wykorzystywane są ciała ketonowe (mówiąc w dużym uproszczeniu – tłuszcz). Istnieje dużo badań czy filmików na youtube, gdzie osoby na diecie ketogenicznej sprawdzają czy napoje zero wyrzucają z ketozy. Można łatwo zauważyć, że tak się nie dzieje. Jest on bezpieczny na tego rodzaju diecie i śmiało można go do niej włączyć.

Zdrowie

Nadmiar cukru we krwi jest poważnym problemem, gdyż może powodować nieodwracalne uszkodzenie tkanek. Musimy pilnować, aby nie spożywać go za dużo. Poprzez jego nadmiar możemy „zyskać” takie choroby jak: otyłość, cukrzyca, insulinooporność, nowotwory oraz wiele wiele innych. Nasz organizm nie może odpowiednio funkcjonować. W dzisiejszych czasach mamy dużą dostępność pożywienia i często pochłaniamy zbyt dużą ilość kalorii, a poprzez niski poziom aktywności fizycznej przybieramy na wadze.

 

Skoncentrowane źródło EPA i DHA

 

Podsumowanie

Nie zachęcam do picia napojów zero hektolitrami- absolutnie. Po prostu czasami za bardzo bierzemy do siebie zasadę: 100 procent albo nic. Jeżeli ktoś pił masę słodzonych napojów, a nagle postanawia pić tylko wodę to po jakimś czasie i tak pewnie rzuci się na to co słodkie. Nie ma nic złego w tym, że raz na jakiś czas wypijemy puszkę coli zero. Jest to mniejsze zło niż ta z cukrem. Nie musimy jej wtedy wliczać do bilansu. Życie jest za krótkie żeby sobie odmawiać małych przyjemności. Zdrowy rozsądek  to podstawa zdrowej i zbilansowanej diety.

 

Źródła:

https://www.sfd.pl/Cola_Zero__fakty_czy_mity_-t866599.html

https://potreningu.pl/articles/1831/czy-bedac-na-diecie-moge-wypic-bezcukrowa-cole-

https://ciemnastronamocy.pl/thread-279.html

https://www.medicover.pl/o-zdrowiu/ksylitol-przeciwprochnicze-wlasciwosci-cukru-brzozowego,3687,n,3713

http://www.odzywianie.info.pl/przydatne-informacje/artykuly/art,slodziki-sztuczne-i-naturalne-i-ich-wplyw-na-zdrowie.html

https://zywienie.abczdrowie.pl/substancje-slodzace

Cukier, miód, a może słodzik?

https://www.ofeminin.pl/fitness-i-zdrowie/zdrowe-odzywianie/aspartam-ostatnie-badania-oraz-jego-szkodliwosc/4jwpbh9

https://pl.wikipedia.org/wiki/Aspartam

https://potreningu.pl/articles/2147/–duzo-chemii–zero-cukru–czyli-kilka-slow-o-bezkalorycznych-napojach-typu-cola

https://potreningu.pl/articles/2014/intermittent-fasting–co-pic-w-trakcie-postu

https://ncez.pl/choroba-a-dieta/inne/dieta-ketogenna-

https://www.medonet.pl/zdrowie,ketoza—definicja–stan-ketozy–przeciwwskazania,artykul,1729314.html

Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna

 

 

COCA-COLA I JEJ SKŁADNIKI, Z CUKREM I BEZ. DLACZEGO COCA-COLA JEST SZKODLIWA?

 

Studentka drugiego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans.

    Dodaj swój komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*