Odchudzanie po ciąży – kiedy zacząć i jak się do niego zabrać? 

Ciąża to piękny czas w życiu każdej kobiety. Bez względu na to, czy była ona planowana, czy też nie, od momentu w którym dowiadujemy się, że nasza rodzina się powiększy cały świat się zmienia. Wówczas, wszystkie nasze plany i marzenia muszą otrzymać korektę i nieco zmienić swój tor. Wiele świeżo upieczonych mam zastanawia się, jak i kiedy najlepiej zacząć odchudzanie po ciąży. Kobiety marzą o powrocie do dawnej sprawności i sylwetki, jaką mogły pochwalić się jeszcze przed ciążą. Niemniej jednak, jak na każde zmiany tak również powrót wagi po ciąży trzeba przeznaczyć odpowiednią ilość czasu. 

Jak tego dokonać i co zrobić, aby cały proces nie toczył się wbrew naszej własnej woli? Na to pytanie jest tylko jedna odpowiedź, chodź rzadko może przychodzić Ci ona do głowy. To CZAS i o nim właśnie postaramy się dzisiaj powiedzieć nieco więcej. 

 

Zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem. Jesteśmy przekonani, że jeśli w Twoim życiu pojawiła się ostatnio mała istotka to jest ona Twoim oczkiem w głowie. Przychodzi jednak taki moment, w którym chcemy po prostu zadbać o siebie i zrobić coś dla tej kobiety, na którą każdego ranka patrzymy w lustrze. Tak, okres macierzyństwa, w tym również tego bardzo wczesnego może być świetnym czasem na to, by być po prostu w dobrej formie. No to do dzieła!

Nic na siłę! 

Godzinę po powrocie do domu ze szpitala rozkładasz matę treningową i wybierasz się na trening jak kilka miesięcy wcześniej? No Way! Co prawda nie ma co tracić czasu i tłumaczenie swojego nadmiernego objadania nie jest wymówką do tego, aby brzuszek po ciąży utrzymywał się u Ciebie w ciągu następnych kilku, a nawet kilkunastu lat. Niemniej jednak, okres połogu to nienajlepszy moment na to, aby dawać sobie wycisk na treningu. Nie może nic robić wbrew sobie. W takiej sytuacji Twój poziom motywacji drastycznie spadnie. W dodatku, jeśli jest to Twoje pierwsze dziecko, być może nie zdajesz sobie sprawy z ilości czasu, zaangażowania i energii, jaką będziesz musiała poświęcić na jego wychowanie. W takiej sytuacji nie liczy się bieg sprinterski i szybki, a nawet błyskawiczny powrót do dawnej wagi. Przecież nie o to w tym wszystkim chodzi! Wszystko powinno dziać się powoli w swoim czasie i w zgodzie z tym, na co obecnie pozwala Ci organizm i sytuacja. 

 

Nikt jednak nie przekreśla Twoich aspiracji do uzyskania dobrej sylwetki. Masz co do tego absolutne prawo i wszystko zależy wyłącznie od Ciebie! Wszystko zależy od tego, ile kilogramów przybyło Ci w trakcie ciąży. Jeśli przytyłaś dużo, to okres odchudzania również nie potrwa kilku miesięcy, a będzie wymagał od Ciebie poświęcenia większej ilości czasu i zaangażowania. Jesteśmy przekonani jednak, że podobnie jak wcześniej udawało Ci się pogodzić obowiązki z pasją, zdrowym odżywianiem i treningami, tak również w okresie macierzyństwa nie będziesz miała z tym większego problemu. Jeśli jak do tej pory nie uprawiałaś aktywności fizycznej i nie dbałaś o swoje zdrowie, a pojawienie się na świecie Twojego potomka dało Ci ogromnego kopa motywacji do tego, aby stać się lepszym i sprawniejszym rodzicem to witamy na pokładzie! 

Nowa sytuacja nie oznacza kompletnej tragedii 

Kobiety bardzo często są załamane kondycją swojego ciała po ciąży. Czasami zdarza się, że nawet po powrocie ze szpitala i porodzie, ku naszemu zdziwieniu wciąż wyglądamy tak, jakbyśmy nadal były w ciąży. W rzeczywistości jednak, każda osoba, która na temacie macierzyństwa zna się ze strony praktycznej lub naukowej przyzna, że ten stan pozostaje zupełnie normalny i nie ma się co dziwić, że nasze ciało po raz kolejny potrzebuje CZASU! Jeśli się zastanowimy to przecież ciąża trwała 9 miesięcy. W jaki sposób zatem, marzymy o tym, aby pozbyć się tych wszystkich kilogramów w trakcie kilku dni? Takich cudów nie obiecują nawet reklamowe spalacze tłuszczu i diety cud. Dużo zależy również od naszej sylwetki i formy sprzed ciąży, ilości kilogramów, jakie przybyły nam w trakcie ciąży i uwarunkowań genetycznych (które są przez jednych znienawidzone, a przez drugich obdarzone ogromną sympatią). Nieliczne mamy, powracają do doskonałej formy sprzed ciąży w trakcie kilku pierwszych tygodni.

 Niemniej, są to odosobnione przypadki i zazwyczaj zależą również od młodego wieku oraz wysokiego poziomu sprawności fizycznej. Po ciąży następuje w naszym organizmie wiele zmian. Ciało kobiety w trakcie ciąży pełniło szalenie ważną rolę. Nic więc dziwnego, że możesz czuć się przemęczona. Warto wiedzieć, że okres kurczenia się macicy trwa mniej więcej około 4 tygodni. W trakcie 4 tygodni odbywa się jeden z najbardziej intensywnych i zauważalnych gołym okiem momentów, w których następuje sukcesywne zmniejszanie się obwodu brzucha. Jednak wielkość brzucha przyszłej mamy nie była wyłącznie powiązana z małych człowiekiem w środku. Do tego, doszło bowiem sporo wody i tkanki tłuszczowej. Ich pozbycie to nie kwestia kilku dni. Czasem cały proces przedłuży się nawet do pół roku po porodzie, ale nie ma co dramatyzować. Konsekwentne dążenie do celu doprowadzi Cię tam, gdzie chcesz być. Klucz to cierpliwe wdrażanie zdrowych nawyków żywieniowych przy jednoczesnym dbaniu o odpowiednią ilość naszej aktywności w ciągu dnia. 

 

Odchudzanie po ciąży – jak zrobić to z głową? 

Jak już wspomnieliśmy, obkurczanie się macicy i sam poród pozwoli Ci na pozbycie się kilku lub nawet kilkunastu nadprogramowych kilogramów. Następnie, w trakcie kiedy Twój maluch zacznie poznawać świat, a cała rodzina rozpocznie celebrowanie jego narodzin, Twoje hormony pozwolą na zmniejszenie ilości wody w organizmie i apetytu. W dodatku możesz spodziewać się szybszej przemiany materii. To kwesti około pół roku w trakcie których możesz naprawdę dużo zrobić ze swoją sylwetką! Wystarczy tylko chcieć i odpowiednio wykorzystać potencjał, jaki daje Ci matka natura praktycznie za darmo! W zależności od tego, czy karmisz piersią, Twoje zapotrzebowanie różni się nawet o 500 kalorii każdego dnia! Przypominamy, że spalenie 1 kg kilograma tkanki tłuszczowej to deficyt rzędu około 7000 kalorii. Drugim poważnym pytaniem, które zadają świeżo upieczone mamy jest moment, w którym mogą rozpocząć swoją przygodę z odchudzaniem. Oczywiście nikt nie broni kobiecie ciężarnej zdrowej diety, a wręcz jest ona wskazana. Podobnie po ciąży, kiedy apetyt na małe odstępstwa jest mniejszy można bez najmniejszego problemu bazować na zdrowych, pełnowartościowych produktach, co zarówno mamie, jak i dziecku wyjdzie tylko na zdrowie.

 

Jednak jeśli chodzi o ćwiczenia fizyczne to nawet jeśli kobieta nie jest bardzo zmęczona, a motywacja podpowiada jej, że warto wrócić do ćwiczeń od razu minimalny czas, jaki musimy odczekać po porodzie to dwa tygodnie. Po tym czasie, można śmiało wybrać się na dłuższy spacer, czy skupić się na lekkich ćwiczeniach. Do treningów wykonywanych przed ciążą powinniśmy wracać stopniowo, systematycznie zwiększając ich poziom trudności w zależności od tego, co podpowiada nam nasz organizm. Najlepszym rozwiązaniem będzie rozmowa z lekarzem ginekologiem, który indywidualnie doradzi, na jakie ćwiczenia możemy się już zdecydować, a z jaką aktywnością lepiej poczekać jeszcze parę tygodni. Jeśli karmisz piersią, musisz odwlec w czasie redukcję tkanki tłuszczowej. Deficyt kaloryczny to nienajlepszy moment na produkcję mleka. W dodatku ucinka kalorii z pewnością niekorzystnie wpłynie na jego wartości odżywcze. 

Dlaczego kobiety po ciąży mają problem z odchudzaniem? 

Ciąża i macierzyństwo to piękny, ale bardzo wymagający okres. Kobiety nierzadko mają problemy z wysokim poziomem zmęczenia. W takich sytuacjach nie warto decydować się na dodatkowe obciążenia w postaci deficytu kalorycznego. W dodatku trudno o odpowiednią ilość czasu, aby przygotować wszystko i regularnie ćwiczyć przynajmniej na początku bycia w nowej roli. Nie sprzyjają również burze hormonów i huśtawki nastrojów. Na szczęście to tylko chwilowy proces, który prędzej czy później pozostanie dla każdej z nas tylko wspomnieniem. 

 

Warto mimo wszystko znaleźć czas na swoje potrzeby i zadbanie o to, by czuć się możliwie jak najlepiej w swoim ciele. Pamiętaj, że możesz zwiększyć prawdopodobieństwo wykonania treningu na przykład dzięki podzieleniu go na kilka serii. Nawet, jeśli będą one rozciągnięte na cały dzień, dodatkowa aktywność pozwoli Ci zredukować stres, dostarczyć endorfiny i zadbać o powrót do dobrej kondycji po ciąży. Twoje posiłki nie muszą być skomplikowane. Warto bazować na tym, co może smakować całej Twojej rodzinie. Zrobienie jajecznicy na śniadanie czy pieczonego kurczaka, z ziemniakami i warzywami, a nawet zdrowych kanapek na kolacje nie zajmie Ci dużo czasu, prawda? Możesz tworzyć sobie problemy lub budować dobre nawyki również w głowie Twojego dziecka. Wystarczy tylko chcieć, a wszelkie do tej pory praktykowane wymówki przestaną mieć prawo bytu. To Twoja decyzja na czym skupia się system żywienia, jaki preferujesz. Ćwiczenia fizyczne mają być dodatkiem, a nie godziną, w której ostatecznie wyładowujesz swoje akumulatory. Macierzyństwo to czas, w którym możesz zadbać o siebie. To, czy będziesz szczęśliwa ma ogromny wpływ na pociechę i jej prawidłowy rozwój. Jeśli do tej pory nie miałaś problemów z łączeniem obowiązków zawodowych i ćwiczeniami to dodatkowymi członek rodziny na pewno nie stanie Ci na przeszkodzie. Warto wyrwać z każdej doby chociaż odrobinę czasu dla siebie. Oczywiście, każda dodatkowa pasja i cel który realizujemy wymaga poświęcenia. Nie oznacza to jednak, że w praktyce jest to niemożliwe.

Odpowiedź na często pojawiające się pytanie – jak szybko wrócić do formy po ciąży może Cię zaskoczyć. Paradoksalnie, wystarczy dać sobie trochę czasu i pozwolić swojemu organizmowi na to, aby otrzymał zdrowe paliwo. Nie musisz liczyć na cud – odpowiednia praca i zaangażowanie pozwoli Ci na osiągnięcie rezultatów. Co prawda nie możemy obiecać Ci, że będą one dokładnie w takim momencie, o którym marzysz. Sama znasz siebie i wiesz, ile czasu potrzebujesz na dane zadanie oraz jakie są Twoje najsłabsze strony. Jedyne, o co możemy Cię prosić to świadomość swoich własnych możliwości i pozwolenie sobie na małe kroczki. Nawet, jeśli odchudzanie po ciąży potrwa dłużej, najważniejsze, co mogło spotkać Cię w życiu właśnie się stało. To nowa rzeczywistość, w której musisz nauczyć się funkcjonować. Bez względu na to, czy planujesz przygodę pod rękę ze zdrowym stylem życia, czy też nie. Powodzenia! 

 

A jakie są Wasze doświadczenia z kilogramami po ciąży? Dajcie znać w komentarzach! 

 

Natalia Galus - parę słów o autorze:

Studentka I roku, z ogromną dawką pozytywnej energii i rozmaitymi zainteresowaniami. Na co dzień copywriterka i trenerka personalna, dla której nie ma rzeczy niemożliwych. Zobacz pozostałe posty tego autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *