Prozdrowotne właściwości kwercetyny - Testosterone Wiedza

Kategorie

Najczęściej czytane

Prozdrowotne właściwości kwercetyny

Źródło: Pixabay.com

Prozdrowotne działanie kwercetyny

Na rynku suplementów producenci cały czas szukają złotego środka w celu trafienia do jak największej grupy odbiorców, oferując preparaty dedykowanie pod specyficzne stany metaboliczne lub takie o działaniu bardziej holistycznym. W dalszym ciągu trwają badania w kierunku rożnych zastosowań poszczególnych preparatów o potencjalnym działaniu prozdrowotnym. Wśród takowych niewątpliwie znajduje się kwercetyna, która posiada już dobrze udokumentowane pewne działania, lecz może także wykazywać ciekawe zastosowanie w innych, nie mniej ciekawych tematach dotyczących szeroko rozumianego zdrowia.

 

Czym jest kwercetyna?

Kwercetyna jest związkiem antyoksydacyjnym należącym do grupy flawonoidów. Wykazuje ona szerokie zastosowanie wobec chorób cywilizacyjnych, szczególnie w temacie stabilizacji poziomu glikemii, ciśnienia tętniczego, szeroko rozumianej kognitywistyki oraz zabezpieczaniu układu sercowo-naczyniowego. Jest to flawonoid zdolny neutralizowania wolnych rodników, czyli niesparowanych form elektronów, które w nadmiarze przyczyniają się do powstawania stanów zapalnych w tkankach.

 

Warzywami/owocami najbardziej zasobnymi w kwercetynę są:

  • cebula
  • jabłka
  • winogrona
  • jagody
  • brokuły
  • owoce cytrusowe
  • wiśnie
  • kapary
  • herbata(1)

Kwercetyna jest także dostępna w formie suplementów, szeroko dostępnych na rynku.

 

Kwercetyna a stan zapalny

Pierwszą ważną właściwością kwercetyny, o której trzeba wspomnieć jest jej zdolność do obniżania stanu zapalnego. Jak wcześniej wspomniałem, stan zapalny może być generowany przez nadmiar wolnych rodników, które wywołując zapalenie uwalniają z tkanki dotkniętej zapaleniem szereg biochemicznych związków, nazywających się cytokinami. Najpopularniejszymi formami cytokin uczestniczących w zapaleniu są IL-6 oraz TNF-alfa(2). Kwercetyna zarówno w modelu in vitro, in vivo wykazuje działanie regulujące stan zapalany w obrębie dotkniętej nim tkanki. O ile lekki stan zapalany jest procesem fizjologicznym, z którym organizm w ramach regeneracji jest w stanie sobie poradzić, tak jego zaostrzenie może przekraczać możliwości regeneracji tkanki, co musi zostać wyregulowane przez czynniki o charakterze anty-zapalnym, takim niewątpliwie jest kwercetyna.

 

W 8-tygodniowym badaniu z udziałem 50 kobiet dotkniętych RZS-reumatoidalnym zapaleniem stawów, regularna suplementacja 500mg kwercetyny dziennie przyczyniła się do poprawy komfortu oraz zmniejszenia bólu w obrębie stawów, pierwotnie występującego zaraz po przebudzeniu oraz po aktywności. W porównaniu do grupy placebo, kobity te charakteryzowały się mniejszą ekspresją prozapalnych cytokin jak IL-6, TNF-alfa(3).

Dobra kwercetyna w przystępnej cenie!

Alergia a kwercetyna

 W przypadku większości alergii i korzystnego oddziaływania kwercytyny w tym zakresie, dużo mówi się o nietolerancji histaminy(4), czyli aminy, która zdolna jest do wywoływania różnych objawów w przypadku dużej jej dostępności i blokady w jej utylizowaniu(niedobór DAO-diaminooksydazy). Kwercetyna jest faktorem przyczyniającym się do zmniejszenia reakcji atopowych, a więc różnego rodzaju alergii. Potencjał kwercetyny w tej materii jest w trakcie badań, jednak istnieją już doniesienia przeprowadzone na mysim modelu, gdzie kwercetyna przyczyniała się do zmniejszenia reakcji anafilaktycznych na orzeszki ziemne(5). Reakcja anafilaktyczna jest to skrajny rodzaj alergii, prowadzący do sytuacji nawet zagrożenia życia. Jak już wspomniałem modelu mysiego nie można w 100 procentach utożsamiać z efektem biologicznym u ludzi, przez co dalej wymagane jest przeprowadzenie większej ilości badań w tej materii.

 

Właściwości przeciwnowotworowe

 Ze względu na szerokie właściwości antyutleniające, kwercetyna wykazuje także właściwości przeciwnowotworowe. Jednym z rodzajów nowotworów, którym kwercetyna wykazuje mocny efekt antyzapalny jest rak prostaty(6). Kwercetyna indukuje śmierć nowotworowych oraz hamuje ich wzrost. Ze względu na to że badania wobec chorób nowotworowych są głównie przeprowadzane w modelu zwierzęcym, takimi badaniami będę się posiłkował. W ramach zastosowań kwercetyny wobec innych rodzajów nowotworów(7), korzystne efekty odnotowuje się wobec raka wątroby, płuc, piersi, pęcherza, krwi, jelita grubego, jajnika, nadnerczy oraz ukladu limfatycznego.

Potencjalny wpływ na chorobę Alzheimera(8)

 Duże ilości kwercetyny są także skumulowane w kawie, która sama w sobie jest bogactwem związków anty-zapalnych. Niemała ilość badań, wykazała korzystny wpływ picia kawy w ramach profilaktyki przed chorobą Alzheimera, oprócz kwercetyny kawa jest bogatym źródłem oczywiście kofeiny, ale także kwasu chlorogenowego o silnych właściwościach przeciwutleniających. Kompleks takich anty-zapalnych związków w połączeniu w kwercetyną, przyczynia się do mniejszej kumulacji płytek amyloidowych, będących jednym z głównych mechanizmów patogenetycznych w chorobie Alzheimera.

 

Sama kwercetyna natomiast wymaga dalszych badań w zakresie kognitywistyki, ze względu na duży udział prób klinicznych na modelu zwierzęcym lub in vitro.

 

Wpływ na ciśnienie tętnicze(9)

 Jednym z narodów najbardziej narażonych na występowanie chorób serca poprzez nadciśnienie tętnicze są Stany Zjednoczone. Problem nadciśnienia tętniczego dotyka w tym kraju praktycznie co 3 osobę. Badania kliniczne dowodzą, że kwercetyna wykazuje pozytywny wpływ na regulację ciśnienia tętniczego.

 

W literaturze dostępny jest przegląd 9 badań przeprowadzonych na ludziach, z udziałem aż 580 uczestników wykazał, że codzienna suplementacja 500mg kwercetyny na dzień przyczyniło się do obniżenia ciśnienia skurczowego i rozkurczowego kolejno o (średnio) 5,8 mmHg i 2,6 mmHg.

 

Wpływ na glikemię

 Zbiór badań podsumowujących literaturę w kontekście zastosowanie kwercetyny, dowodzi, że jej ponad 8-tygodniowa suplementacja w ilości powyżej/lub równej 500mg/d przyczynia się do obniżenia poposiłkowego stężenia glukozy we krwi oraz hemoglobiny glikowanej-HbA1C(10).

Skuteczny przeciwzapalny flawonoid z zielonej herbaty!

Kwercetyna i jej wpływ na sportowy performance

O ile sama kwercetyna może w sposób mało istotny statystycznie wpływać na wytrzymałość i kontynuację wysiłku fizycznego, to jak donoszą badania na modelu zwierzęcym i nie tylko, połączenie jej wraz z ekstraktem z zielonej herbaty oraz Omega-3 przynoszą ciekawe efekty w kontekście wydłużenia czasu wysiłku(11). Efekt ten związany jest z lepsza biogenezą mitochondrialną, czyli mówiąc prościej procesem powstawania mitochondriów. Nieobojętny wpływ na to ma dodatkowa ekspresja PGC-1alfa oraz szlaki sirtuin. Sama kwercetyna w kontekście wysiłku fizycznego zmniejsza ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych(URTI), co w kontekście sportu bardziej wyczynowego przekłada się na uzyskiwanie 0czekiwanych wyników. Efekt wobec wytrzymałości sportowej uzyskiwany jest u osób mniej wytrenowanych, na poziomie amatorskim. Na poziomie zawodowym, efekty są nieznaczne lub niezauważalne.

 

W ramach potencjalnych dodatkowych korzyści z suplementacji kwercetyną postuluje się jej korzystny wpływ na uwydatniony skurcz mięśniowy, co przekłada się na mniejsze uszkodzenia wywołane bodźcem zewnętrznym, popularnym treningiem oporowym. Nieduża grupa wytrenowanych męskich uczestników została poddana dziennej suplementacji kwercetyną w ilości 1000mg/d przez okres 2 tygodni. Efekty suplementacji pokazują mniejszy tzw. Muscle damage co przekłada się na lepszą regenerację na wyższym poziomie wytrenowania. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że wyższy stopień wytrenowania danej osoby, wiąże się z efektywniejszym działaniem endogennych systemów antyoksydacyjnych, które skutecznie zarządzają stanem zapalanym w organizmie osoby wytrenowanej. Dodatkowa suplementacja kwercetyną może przynieść większe korzyści wśród osób o niższym poziomie wytrenowania(12).

 

Aż 750 mg EPA i DHA w kapsułce

Podsumowanie

Kwercetyna jako flawonoid o szerokim zastosowaniu klinicznym i nie tylko jest preparatem, który w konkretnych zaburzeniach metabolicznych może stanowić skuteczne wsparcie. Wykazuje ona także korzystny efekt wobec pewnej specyfiki wytrenowania osób, jednak efekt biologiczny w ramach wytrzymałości sportowej notowany jest bardziej wśród amatorów. Niemniej jednak kwercetyna w sporcie zawodowym przyczynia się do zmniejszenia ilości incydentów związanych z infekcjami górnych dróg oddechowych(URTI), co jest istotnym elementem podtrzymania  kondycji zawodnika w trakcie zawodów.

 

Źródła:

 

1.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18827577/

2.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20943792/

3.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27710596/

4.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27187333/

5.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20548131/

6.https://www.spandidos-publications.com/or/33/6/2659

7.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28677813/

8.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27479153/

9.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27405810/

10.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30848564/

11.https://www.naturalmedicinejournal.com/journal/2010-05/influence-quercetin-exercise-performance-and-muscle-mitochondria

12.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6356612/

Jestem dietetykiem oraz trenerem osobistym z przygotowaniem medycznym, interesuje mnie tematyka dietetyki sportowej i klinicznej, zaburzenia na tle hormonalnym :) Oprócz tego jestem Specjalistą polecanym Insulinoopornym akredytowanym przez Fundację Insulinooporność.

    Dodaj swój komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*