Wpływ odżywiania na pracę tarczycy - Testosterone Wiedza

Kategorie

Najczęściej czytane

Wpływ odżywiania na pracę tarczycy

W obecnej dobie wygląd człowieka w wielu przypadkach stanowi o jego powodzeniu życiowym. Smukła sylwetka, pogodny uśmiech to jeden z warunków sukcesu. Konieczne jest dostarczanie białka, węglowodanów, tłuszczów, soli mineralnych, witamin i wody. Każdy z nas na pewno wie, że odżywianie wpływa na prawie każdy aspekt naszego życia. Zarówno od zewnątrz jak i od wewnątrz. Jedząc pełnowartościowe posiłki możemy cieszyć się piękną skórą, mocnymi paznokciami czy lśniącymi włosami.  To właśnie odżywianie decyduje o naszej energii życiowej i dobrym samopoczuciu. Codzienne pożywienie powinno zawierać ten rodzaj składników, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Przekroczenie zapotrzebowania kalorycznego prowadzi do nadwagi i otyłości. Są to zjawiska niekorzystne dla zdrowia człowieka, przyśpieszają choroby układu sercowo – naczyniowego, wywołują zmiany w wydzielaniu dokrewnym (cukrzyca), zmiany immunologiczne, itd.

Czym jest racjonalne odżywianie?

Właściwa dieta to taka, która w pełni zaspokaja potrzeby żywieniowe osoby, która ją stosuje. To dieta, która dostarcza odpowiedniej ilości energii oraz wszystkich składników pokarmowych, a więc białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin i minerałów. Ponieważ jednak znacznie różnimy się między sobą (płcią, wiekiem, masą ciała, aktywnością fizyczną, stanem zdrowia itp.) nasze potrzeby żywieniowe również nie są takie same. Np. kobiety potrzebują znacznie więcej żelaza i wapnia niż mężczyźni, a osobie pracującej fizycznie potrzeba jest więcej energii niż osobie o siedzącym trybie życia. Podczas wysiłku fizycznego gwałtownie rośnie zapotrzebowanie na energię. Spożywane tłuszcze powinny być głównie pochodzenia roślinnego (oleje). Bezpośrednio po wysiłku mamy niski poziom glukozy we krwi. Dlatego należy w miarę szybko spożyć lekkostrawny posiłek będący dobrym źródłem prostych węglowodanów.
Naczelną zasadą każdej diety powinno być urozmaicenie. Nie ma jednego, idealnego produktu, który zawierałby wszystkie składniki pokarmowe w optymalnych dla nas proporcjach Aby się upewnić, że spożywamy wszystkie niezbędne dla zdrowia składniki odżywcze zapoznajmy się z piramidą zdrowia jako z podstawą wiedzy o prawidłowym odżywianiu. Jedzmy rekomendowaną ilość każdej z pięciu głównych grup produktów. Jeśli unikamy wszystkich pokarmów z jakiejś grupy, szukajmy wskazówek jak uzupełnić niedobory.
Zasada PIRAMIDY ŻYWIENIOWEJ jest prosta – wszystkie produkty spożywcze są podzielone na kilka grup. U podstawy piramidy znajdują się produkty, które powinny stanowić podstawę naszej diety (np. kasza, ryż makaron oraz warzywa). Im bliżej wierzchołka, tym mniej produktów z danej grupy powinniśmy spożywać. Najmniej, bo raz w tygodniu powinniśmy jeść słodycze. Zatem odpowiednie odżywianie ma bardzo ważny wpływ na organizm człowieka. Żeby długo cieszyć się zdrowiem należy właściwie się odżywiać. Postępowanie wg. piramidy żywieniowej powinno nam zapewnić długie i zdrowe życie.

 

 

Ale jaki wpływ na tarczycę ma odżywianie?

  • hormony tarczycy T3 i T4 zawierają w swojej cząsteczce jod,
  • tyreoperoksydaza (TPO), enzym kluczowy w syntezie hormonów tarczycy, zawiera w swojej cząsteczce żelazo,
  • odjodowanie (czyli usuwanie jednej cząsteczki jodu) T4 do T3 zachodzi za sprawą enzymów, które są selenoproteinami, czyli zawierają w swej cząsteczce selen,
  • cynk jest składnikiem białek receptorowych T3, a jego niedobór zaburza wiązanie tego hormonu.

Źródła składników mineralnych

Nietrudno się więc domyśleć, że niedobór jodu, żelaza, selenu i cynku zaburza prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Jadłospis osoby chorującej na niedoczynność tarczycy powinien być więc skomponowany w taki sposób, by dostarczał produktów żywnościowych będących źródłem tych składników mineralnych.Warunkiem odpowiedniej syntezy hormonów tarczycy jest prawidłowe zaopatrzenie organizmu w jod. Niemal 80% całkowitej ilości jodu w organizmie znajduje się w tarczycy. Ze względu na konieczność jodowania soli kuchennej od 1997 roku codzienna dieta, bez dodatkowego dosalania, dostarcza wystarczających ilości jodu. Do produktów bogatych w jod zalicza się ryby morskie, takie jak dorsz, mintaj, halibut, płastuga, tuńczyk i makrela, oraz owoce morza – małże i ostrygi.Najlepszymi źródłami żelaza w diecie są mięso oraz podroby mięsne, ryby, żółtko jaja kurzego, otręby i zarodki pszenne, pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, takie jak boćwina, bób, burak, groszek zielony, koper ogrodowy, pietruszka liście i korzeń, szczaw i szpinak, oraz owoce – porzeczki czarne, białe i czerwone, poziomki, maliny, awokado, owoce suszone, nasiona lnu, pestki dyni, nasiona roślin strączkowych.Należy pamiętać, że korzystny wpływ selenu na funkcjonowanie tarczycy uzależniony jest od właściwej podaży jodu.

Źródła C.D.

Do najlepszych źródeł selenu zalicza się orzechy brazylijskie. Duże ilości tego składnika znajdują się także w rybach (makrela, halibut, dorsz, śledź), nasionach roślin strączkowych, indyku, wołowinie i grzybach. Najlepiej przyswajalna forma selenu, selenometionina i selenocysteina, znajduje się także w pełnoziarnistych produktach zbożowych.Bogatymi źródłami cynku są: mięso, jaja, nasiona słonecznika, nasiona lnu, nasiona dyni, fasola, ciecierzyca, kiełki i otręby pszenne, czosnek, cebula, grzyby i ostrygi.Odkrycie receptorów witaminy D w gruczole tarczowym może świadczyć o tym, że witamina D3 pełni role regulującą funkcję wydzielniczą tarczycy. Istnieją także doniesienia, że u pacjentów z niedoczynnością tarczycy obserwuje się zmniejszone stężenie witaminy D3.Do pokarmowych źródeł dostarczających witaminę D3 zalicza się tran i tłuste ryby morskie (śledź, łosoś, sardynka). Ponadto około 90% witaminy D3 syntetyzowane jest w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego. Ze względu na codziennie przebywanie w pomieszczeniach zamkniętych i powszechne stosowanie filtrów przeciwsłonecznych synteza skórna jest niewystarczająca. Optymalne warunki do wytworzenia witaminy D3 panują w miesiącach od kwietnia do września, w godzinach 10.00–15.00.

Selen jako wsparcie pracy tarczycy

A co z nadczynnością tarczycy?

Kwasy omega-3 – istotne w nadczynności tarczycy ze względu na działanie przeciwzapalne. Jako źródło tego składnika zaleca się oleje roślinne, orzechy, pestki, nasiona, awokado oraz ryby – nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu. Antyoksydanty – witamina E, C, beta-karoten, polifenole, które wzmacniają układ immunologiczny. Produktami bogatymi w antyutleniacze są oleje: z kiełków zbożowych, kukurydziany, sojowy, rzepakowy i oliwa z oliwek oraz kiełki zbożowe, orzechy, migdały, owoce dzikiej róży, wiśnie, pietruszka, kiwi, brokuły, szczaw, papryka, estragon, biała kapusta, brukiew, kapusta czerwona, cytrusy, marchew, brukiew, szpinak, szczaw, mango, melon, morele, brokuły, brzoskwinia, pomidory, pietruszka.  Wapń jest ważny w nadczynności tarczycy ze względu na jego wpływ na homeostazę kostną. W związku ze zwiększonym metabolizmem w nadczynności tarczycy znacznie wzrasta ryzyko osteopenii/osteoporozy. Podstawowym źródłem wapnia są mleko i jego przetwory, ale również brokuły i warzywa zielonolistne, amarantus, pestki dyni, migdały, sezam, mak. Również warto zwrócić uwagę na jod i witaminę D3, które są opisane powyżej.

Omega-3 z dodatkiem witaminy D3 i K2MK7

 

Składniki pokarmowe hamujące pracę tarczycy

Istnieją związki, zwane goitrogenami, które mogą wpływać na metabolizm jodu, prowadząc do zmniejszenia jego stężenia w organizmie. To z kolei zaburza syntezę hormonów tarczycy i powoduje przerost gruczołu, tzw. wole. Stąd inna nazwa goitrogenów – substancje wolotwórcze. Goitrogeny występują głównie w roślinach z rodziny krzyżowych, takich jak kapusta, brukselka, jarmuż, kalafior, rzepa i kalarepa. Niekorzystne działanie powyższych warzyw jest tym silniejsze, im mniejsza jest podaż jodu w diecie. Poza bezpośrednim spożywaniem ich wraz z powyższymi warzywami do organizmu człowieka dostają się także wraz z mlekiem pochodzącym od krów karmionych paszą z przewagą roślin krzyżowych. Substancje pokarmowe hamujące aktywność tarczycy to także flawonoidy: genisteina i deidzeina znajdujące się w soi.

Czym jest tarczyca?

Tarczyca to nieparzysty narząd wydzielania wewnętrznego, który znajduje się na przedniej powierzchni szyi, nieco bocznie i poniżej tzw. ‚jabłka Adama’.Leży ona bezpośrednio pod skórą, więc jest bardzo łatwo dostępna dla badania palpacyjnego. Położenie to pozwala także na bardzo szybkie zauważenie powiększenia się tego narządu, którego przyczyną najczęściej jest jakieś schorzenie tarczycy. Z racji tego, że produkuje ona niezbędne dla życia hormony jest bardzo bogato unaczyniona, a zaopatrujące ją gałęzie tętnicze odchodzą od głównych tętnic szyjnych, dlatego przy chorobowym przeroście tego gruczołu często po przyłożeniu słuchawki lekarskiej można wysłuchać szmer krwi przepływającej przez tarczycę.

NAC

Silne wsparcie antyoksydacyjne organizmu – NAC

Jakie hormony wydzielane są przez tarczycę i jaka jest ich rola?

Tarczyca produkuje trzy hormony:
– tyroksynę – reguluje procesy przemiany materii,
– trijodotyroninę – reguluje procesy przemiany materii,
– kalcytoninę – reguluje gospodarkę wapniową obniżając jego poziom,

Ich obecność dla prawidłowego rozwoju i życia człowieka jest niezbędna. Brak ich już w życiu płodowym zaburza wzrost płodu i rozwój mózgu. Niedobór hormonów tarczycy u dzieci może być przyczyną niedorozwoju umysłowego i ciężkiego niedorozwoju kośćca. Mają one podstawowe dwa kierunki działania-zwiększają syntezę białek we wszystkich tkankach ustroju i wpływają na zwiększenia zużycia tlenu, czyli zwiększają przemianę materii. Do ich syntezy niezbędny jest jod, który obecny jest w produktach żywnościowych. Aż 80 % tego pierwiastka w organizmie znajduje się w tarczycy. Przeciętne dobowe zapotrzebowanie organizmu na jod wynosi około 150 – 200 mcg (mikrogramów). Nie można w tym miejscu pominąć gruczołów przytarczycznych. Są to wielkości ziarenka pieprzu drobne gruczoły, przeważnie w liczbie od 2 do 6 położone na tylnej powierzchni tarczycy, a czasami są wtopione w jej miąższ. Regulują one gospodarkę wapniową organizmu.

 

 

Podsumowanie

Wczesne wykrywanie chorób tarczycy i profilaktyka poprzez uzupełnienie niedoboru mikroelementów oraz osłabienie szkodliwego działania uchroni znaczny odsetek społeczeństwa, zwłaszcza dzieci, od poważnych następstw chorób tarczycy. Warto zadbać o zdrowe, racjonalne odżywianie ponieważ jest ono kluczem do sukcesu i nie zastąpią nam go żadne suplementy!

Kompleks Witamin z grupy B

Źródła:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Tarczyca

HANNA STOLIŃSKA, DIANA WOLAŃSKA – SKŁADNIKI POKARMOWE ISTOTNE W NIEDOCZYNNOŚCI
TARCZYCY

https://www.mp.pl/pacjent/dieta/diety/diety_w_chorobach/124437,dieta-w-niedoczynnosci-tarczycy

https://ncez.pl/choroba-a-dieta/choroby-tarczycy/zalecenia-zywieniowe-w-nadczynnosci-tarczycy

https://zdrowie.wprost.pl/odzywianie/diety/10251403/nadczynnosc-tarczycy-a-dieta-co-jesc-czego-unikac.html

Marcin GołyńskiBudowa i funkcje gruczołu tarczowego – szczegóły istotne dla lekarza praktyka, Katowice: Elamed, 2012

William F. Ganong: Fizjologia. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2009,

Adam Bochenek, Michał Reicher, Anatomia człowieka, tom 3.

Studentka drugiego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans.

    Dodaj swój komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*