Szerokie zastosowania glicyny

Nieznane wcześniej zastosowania L -Glicyny

 

Glicyna ,to najprostszy strukturalnie aminokwas, który mniej lub bardziej świadomie jest stosowany przez osoby w celu poprawy funkcjonowania organizmu. Aminokwas ten jest syntetyzowany z choliny, seryny, hydroksyproliny oraz treoniny. Związek ten, jest niezbędny w przebiegu wielu przemian biochemicznych w wątrobie i nerkach. W organizmie ludzkim, Glicyna, w wysokich stężeniach znajduje się w: skórze, tkance łącznej stawów i tkance mięśniowej. Jest ona bardzo skuteczna w poprawie zdrowia, gdyż wspiera wzrost i dobre samopoczucie ludzi. Istnieją doniesienia potwierdzające rolę glicyny w zapobieganiu wielu chorobom i zaburzeniom, w tym nowotworom. Dietetyczna suplementacja odpowiedniej dawki glicyny może być skuteczna w leczeniu zaburzeń metabolicznych u pacjentów z chorobami układu krążenia, chorobami zapalnymi, otyłością, rakiem i cukrzycą. Glicyna ma również właściwości poprawiające jakość snu i funkcji neurologiczne.

 

Źródła pokarmowe L – glicyny

 

Wśród produktów zwierzęcych bogatym źródłem tego aminokwasu są:

  • bulion na kościach,
  • schab,
  • żelatyna,
  • ryby,
  • mięso drobiowe,
  • wołowina,
  • jaja,
  • produkty mleczne.

Wśród produktów pochodzenia roślinnego bogatym źródłem glicyny są:

  • szpinak, jarmuż,
  • kalafior, kapusta, dynia,
  • banan, kiwi,
  • zarodki i otręby pszenne,
  • sezam, orzechy arachidowe i migdały,
  • len,
  • soczewica czerwona i fasola biała,
  • kakao.

Korzyści płynące z L – glicyny:

  • Wspomaganie budowania masy mięśniowej,
  • Odgrywanie roli w produkcji hormonu wzrostu,
  • Poprawianie funkcji poznawczych takich jak: pamięć i koncentracja,
  • Czynnik ochronny dla skóry przed oznakami starzenia oraz mutacjami w obrębie jej komórek,
  • Przyczynianie się do redukcji bólu w stawach i ochrony kolagenu,
  • Stabilizowanie poziomu cukru i przyczynianie się do obniżania ryzyka cukrzycy typu II,
  • Wpływ na poprawę jakości snu
  • Poprzez wzrost produkcji glutationu, przyczynia się do obniżenia stresu oksydacyjnego i redukcji stanu zapalnego
  • Substrat niezbędny do syntezy kwasów żółciowych i enzymów trawiennych,
  • Zmniejszanie nasilenia reakcji o charakterze autoimmunologicznym i alergicznym,
  • Pośrednictwo w powstawaniu krwinek czerwonych,
  • Zwalczanie skutków stresu i niepokoju,
  • Pomoc w kontroli napadów schizofrenii, zaburzeń psychicznych.

 

W artykule zostaną przedstawione najważniejsze efekty działania glicyny.

 

Wspomaganie budowy masy mięśniowej

Sama glicyna bezpośrednio nie przyczynia się do efektów anabolicznych, jednak ze względu na fakt, że glicyna stanowi niezbędny substrat do syntezy kreatyny zapewniającej bezpośredni transport energii w postaci ATP do mięśni oraz stanowiącej substancję wypełniającą komórki mięśniowe, tym samym glicyna pośrednio przyczynia do ich hipertrofii. Dodatkowym pośrednim efektem anabolicznym wynikającym ze stosowania glicyny, jest jej wpływ na stymulację produkcji hormonów steroidowych, które z kolei regulują poziom tkanki mięśniowej i pośredniczą w kontroli wydatku energetycznego[1-3].

Kreatyna z dodatkiem magnezu dla osób aktywnych fizycznie!


Synteza kolagenu i ochrona stawów

Glicyna stanowi niezbędny element do syntezy kolagenu, będącego składnikiem stawów, chrząstek i więzadeł oraz zapewniającego tym strukturom odpowiednią elastyczność i odporność na wstrząsy wywołane np. treningiem lub innym forsownym stresorem. Kolagen w około 1/3 składa się właśnie z glicyny. Z tego powodu hydrolizaty kolagenowe, podawane w leczeniu chorób zwyrodnieniowych są bogate w ten aminokwas[4].

Kompleksowy preparat kolagenowy z MSM, witaminą C
i kwasem hialuronowym!

Wraz z wiekiem, osłabia się funkcja motoryczna stawów, obniżeniu ulega ich sprężystość, odporność na wstrząsy i rozciągliwość. Glicyna, jako składnik chrząstki, w istotny sposób przyczynia się do poprawy wyżej wymienionych cech, pomagając w ten sposób leczyć uszkodzone struktury mięśniowo stawowe u osób starszych[5].

 

*Badanie przeprowadzone na modelu zwierzęcym wykazało, iż podawanie glicyny przyczynia do obniżenia obrzęku w okolicy stawów, przerostu błony maziowej i lokalnego stanu zapalnego.

 

Ochrona przed stresem oksydacyjnym[6]

Glicyna jest jednym z niezbędnych prekursorów do tworzenia glutationu – tripeptydu – o silnych właściwościach antyoksydacyjnych, który zapobiega uszkodzeniom komórek, w wyniku nadmiaru wolnych rodników. Ma więc  właściwości anti-aging’owe.

Badanie z 2011 roku opublikowane na łamach American Journal of Clinical Nutrition, wykazało, że niedobory glutationu u osób starszych są bardzo częste i wynikają ze zmniejszenia syntezy tego przeciwutleniacza. Dodatkowa suplementacja preparatami cysteiny oraz glicyny przyczyniła się do zwiększenia stężenia glutationu. Cysteina i glicyna stanowią prekursory do jego syntezy (pośrednio również glutamina oraz metionina).

Stwierdzono nawet, że glicyna zapobiega mutacjom komórkowym prowadzącym do rozwoju nowotworu. Sugeruje się, że stosowanie ukierunkowanej terapii aminokwasami może pomóc w zapobiegnięciu wzrostowi komórek nowotworowych poprzez odcięcie ich od dostaw energii w procesie glikolizy beztlenowej i pomóc w zmniejszeniu stanu zapalnego, co wiąże się z wieloma innymi chorobami przewlekłymi, poza rakiem.

 

Ochrona jelit przed stanem zapalnym

Glicyna jest substratem dla licznych systemów transportowych błonowych w jelicie, które mogą ułatwiać wychwyt komórkowy. Jeden
z tych receptorów, GLYT1, zlokalizowany jest głównie w błonie podstawno – bocznej enterocytów i działa głównie jako importoer glicyny do komórki. Glicyna podana przed prowokacją utleniającą, w modelu in vitro, pozytywnie wpłynęła na zachowanie poziomów glutationu, bez wpływu na szybkość wychwytu glicyny, co przełożyło się na zdecydowanie niższą reakcję zapalną ze strony jelit. Autorzy doszli do wniosku, że ochronny wpływ glicyny na komórki śluzówki jelita wynikał z zachowania komórkowej ochrony antyoksydacyjnej ze strony glutationu[7].

Maślan sodu regenerujący śluzówkę jelita!

 

Wpływ na gospodarkę insulinową

Pewne badanie dotyczące wpływu glicyny na sekrecję insuliny u pacjentów z cukrzycą typu II wykazuje, iż dodatkowa podaż glicyny
w ilości 5000 mg, w istotny sposób wpływa na zwiększenie sekrecji tego hormonu, przyczyniając się do poprawy samopoczucia chorych. Takiego efektu nie odnotowała grupa placebo[8].

Inne badanie, obserwujące wpływ podaży glicyny u osób z nieustabilizowaną glikemią, przyniosło również korzystny efekt. Po podaniu doustnie glicyny oraz glukozy, okazało się, że stężenie cukru we krwi było niższe, niż w przypadku osób którym zaaplikowaną samą glukozę. Zaobserwowano wyższą sekrecję insuliny, glukagonu oraz glukagonopodobnego peptydu I (GLP-1), odpowiedzialnego za wydłużenie czasu opróżniania żołądka oraz za stymulowanie wydzielania insuliny. Osiągnięte efekty są niewątpliwie obiecujące
w przypadku profilaktyki, oraz leczenia osób z chorobami o podłożu glikemicznym[9].

 

Badanie przeprowadzone na osobach zakażonych wirusem HIV, którym podawano glicynę jako prekursor glutationu (GSH), wykazało zwiększenie wrażliwości tkanek obwodowych na działanie insuliny, co w istotny sposób może przyczynić się do obniżenia stanów zapalnych towarzyszącym przy zakażeniu tym wirusem[10].

 

R-ALA skutecznie stabilizujący poziom glikemii!

 

Wyciszające właściwości glicyny

Glicyna wykazuje również właściwości wyciszające organizm. Należy ona do grupy neurotransmiterów hamujących, do tej grupy należy również GABA – kwas gammaaminomasłowy. Jak się okazuje – wysokie dawki tego aminokwasu (glicyny) – przynoszą obiecujące efekty u osób cierpiących na bezsenność, trudności z zasypianiem i przespaniem całej nocy. W jednym z badań, pacjentów podzielono na 2 grupy- badawczą oraz  placebo. Grupa badawcza otrzymała zalecenie stosowania 3 g glicyny na 1 godzinę przed snem, grupa kontrolna otrzymywała placebo. Jak się okazało, grupa zażywająca 3 g glicyny, zanotowała szybszy czas zaśnięcia, który średnio wynosił 10 minut w porównaniu do grupy placebo, gdzie czas ten wynosił 40 minut. Wykresy badania EEG osób suplementujących glicynę wykazały zdecydowanie szybsze wchodzenie w fazę snu głębokiego REM. W tej grupie zaobserwowano również rzadsze wybudzanie się. Jak się później okazało, wieczorna suplementacja glicyną przyczyniła się do poprawy światłości umysłu w trakcie dnia
i poprawy funkcji kognitywnych. Inna próba kliniczna przeprowadzana na osobach niewyspanych również przyniosła korzystne efekty
w poprawie funkcjonowania pamięci oraz szybkości reakcji. W obydwu próbach zastosowano tą samą ilość glicyny, czyli 3 gramy[11,12].

Niektóre dowody wskazują, że glicyna może być pomocna przy obniżaniu nadpobudliwość, a nawet odgrywać rolę w leczeniu lub zapobieganiu zaburzeń na tle psychicznym, w tym: trudności w uczeniu się, schizofrenii, zaburzeniom afektywnym dwubiegunowym / depresji maniakalnej i epilepsji. Niektóre badania wykazały, że glicyna pomaga zmniejszać objawy psychotyczne, udary mózgu
i napady padaczkowe, gdy stosuje się ją z innymi suplementami w ramach holistycznego planu „leczenia” chorób psychicznych / poznawczych[13].

Niezwykle skuteczna fenylowa pochodna GABA (kwasu gamma-aminomasłowego) !


Glicyna, a problemy menopauzalne

Menopauza, to okres w życiu kobiety, w którym ustaje menstruacja, na skutek czego, kobieta nie może już mieć więcej potomstwa. Jest to przeciwieństwo menarche, czyli wystąpienia u dziewcząt pierwszej miesiączki. Klimakterium zazwyczaj następuje pomiędzy 45, a 55 rokiem życia –  statystycznie najczęściej w wielu 51 lat. Z tym faktem powiązane są różnego rodzaju implikacje metaboliczne. Jedną
z najbardziej znanych jest niewątpliwe demineralizacja kości i co za tym idzie – zwiększone ryzyko osteoporozy i złamań. Efekt ten, wiąże się z drastycznym obniżeniem poziomu estrogenu, a konkretniej jego frakcji 17-β-estradiolu, który odpowiada między innymi za utrzymanie gęstości mineralnej kośćca. Jeszcze gorszym scenariuszem jest stan tzw. permanentnej menopauzy w wyniku wycięcia jajników. Pewne badanie przeprowadzone na modelach in vitro i in vivo na myszach z wyciętymi jajnikami oceniało wpływ glicyny na linię komórek osteoblastów MG-63 oraz linię komórkową zależną od estrogenu MCF-7. Glicyna w znaczący sposób zwiększyła proliferację komórek MG-63 oraz aktywność fosfatazy alkalicznej (ALP), które wpływają na rozwój kości. Glicyna zwiększyła również ekspresję mRNA BrdU i mRNA Ki-67 w komórkach MCF-7. BrdU(Bromodeoksyurydyna) oraz Ki-67 to markery świadczące o proliferacji komórek. W tym wypadku zwiększenie ilości ich mRNA w liniach komórkowych estrogenu, świadczy o ekspresji genów odpowiedzialnych za kodowanie i syntezę 17-β-estradiolu. Analiza MicroCT wykazała, że ​​glicyna znacząco poprawia gęstość mineralną kości, liczbę beleczek i gęstość połączeń u myszy OVX (z wyciętymi jajnikami). Co więcej, glicyna znacząco zwiększyła poziomy
17-β-estradiolu w surowicy, obniżony wcześniej przez wycięcie jajników. Glicyna przyczyniła się również do obniżenia przyrostu masy ciała
w wyniku wycięcia jajników. Badanie to wykazywać może osteoprotekcyjny wpływ glicyny oraz jej potencjalne zastosowanie
w przypadku menopauzy lub jej permanentnej formy, jednakże warto poczekać również na badania przeprowadzone na ludziach [14].

 

Zadbaj o zdrowie kośćca z kompleksowym preparatem wapnia, magnezu i witaminy D3!

 

Glicyna, a zespół metaboliczny

Szczególnie interesujące badania, dotyczą terapeutycznego wpływu glicyny na łagodzenie objawów związanych z zespołem metabolicznym. Badanie przeprowadzone in vivo na szczurach wykazuje:

  • obniżenie całkowitej zawartości kwasów tłuszczowych w wątrobie (spowodowaną nadmiernym spożyciem fruktozy ograniczającej oksydację kwasów tłuszczowych na potrzeby energetyczne) zwierząt karmionych sacharozą,
  • normalizację podwyższonego ciśnienia tętniczego krwi,
  • normowanie poziomu trójglicerydów oraz insuliny.

Oprócz tego, glicyna, wykazuje również obniżenie stresu oksydacyjnego w naczyniach krwionośnych przez zwiększenie stężenia komórkowego poziomu glutationu. Przypuszczalnie, efekt ten, powiązany jest  ze stymulowaniem wydzielania GLP-1 oraz glukagonu przez glicynę. W badaniu tym wykazano również obniżenie poziomu cytokin stanu zapalnego towarzyszący, zespołowi metabolicznemu takich jak: TNF-alfa, NF-kB, czy IL-6[15].

Antyoksydant z łatwo przyswajalną kurkuminą z piperyną!


Wpływ glicyny na redukcję masy ciała

Cukrzyca typu II oraz nadwaga, to stany, w których występuje zwiększona ekspresja cytokin stanu zapalnego. Obniżeniu natomiast ulega poziom adiponektyny. Badanie prowadzone na modelu in vitro, obserwujące wpływ glicyny wykazało, iż podaż tego aminokwasu przyczynia się do obniżenia poziomu TNF-alfa, interleukiny-6, poziomu białka C-rekatywnego oraz poziomu rezystyny (polipeptyd stymulujący śródbłonek do gromadzenia lipidów). Oprócz tego zaobserwowano wzrost genu adiponektyny oraz PPAR-gamma, co przyczyniło się do wzrostu aktywności kinazy AMPK, odpowiedzialnej za redukcję masy ciała[16].

 

Ciekawostki dotyczące glicyny

  •  Glicyna jako dodatek do terapii olanzapiny oraz rysperdynu w leczeniu schizofrenii, przyczyniła się do obniżenia objawów takich jak: zaburzenia funkcji poznawczych oraz depresja. Osoby borykające się z największym nasileniem objawów, charakteryzowały się niższym stężeniem glicyny w surowicy od osób zdrowych. Glicyna wpływa na neurotransmisję za pośrednictwem receptorów NMDA, co pozwala temu aminokwasowi działać synergistycznie wobec leków na schizofrenię[17],
  • Glicyna może być pomocna przy wchłanianiu wapnia w organizmie[18],
  • Glicyna zwiększa ilość antyzapalnej cytokiny IL-10 w przypadku uszkodzenia wątroby/marskości co zwiększa szanse na przeżycie (badanie na szczurach)[19],
  • Podanie 3 g glicyny dziennie przyczyniło się do regulacji rytmu dobowego w grupie badawczej poprzez wzrost neuropeptydów takich jak: VIP(wazoaktywny peptyd jelitowy) i AVP(hormon antydiuretyczny) w dzień, bez większego wpływu na geny zegara biologicznego Bmal-1 i Per-2 oraz poziomy melatoniny, powyższy mechanizm działania przyczynił do zwiększonego uczucia senności wieczorem[20],
  • Podanie osobom z owrzodzeniami skóry preparatu zhydrolizowanego kolagenu zawierającego glicynę, przyspieszyło proces gojenia się ran około dwukrotnie[21],
  • Glicyna chroni ścianę żołądka przed negatywnym wpływem nadmiaru alkoholu[22],
  • Glicyna obniża stężenie hemoglobiny glikowanej(HbA1C), będącej czynnikiem ryzyka rozwoju chorób związanych
    z nieustabilizowaną glikemią[23],
  • Glicyna przyczynia się do poprawy insulinowrażliwości u osób z insulinoopornością[24]
  • Podaż glicyny przyczynia się do zwiększonej tolerancji na aspirynę w górnym odcinku przewodu pokarmowego – badanie
    z podwójnie zaślepioną próbą prowadzone na zdrowych osobach[26];

 

Źródła:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23835111
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3328957/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14609312
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17076983
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21582/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23742196
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2852991/
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11456285
  9. https://academic.oup.com/ajcn/article/76/6/1302/4689577
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24081740
  11. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1479-8425.2007.00262.x
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3328957/
  13. https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1072/glycine
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26563333
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4195924/
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18499099
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14732596
  18. http://catalyticlongevity.org/prepub_archive/glycine-GLP-1.pdf
  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18565339
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22529837
  21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16557055
  22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8578183
  23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3283203/
  24. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12450897
  25. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25360832
  26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1781803

Mateusz Jagielski-Szczypik - parę słów o autorze:

Studiuję Żywienie Człowieka, jestem Trenerem Osobistym, interesuje mnie tematyka dietetyki sportowej i klinicznej, zaburzenia na tle hormonalnym oraz medycyna mitochondrialna i wiele innych, sporo by pisać :) Oprócz tego jestem Specjalistą polecanym Insulinoopornym akredytowanym przez Fundację Insulinooporność. Zobacz pozostałe posty tego autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *