Aqua fitness - zajęcia w wodzie - Testosterone Wiedza

Kategorie

Najczęściej czytane

Aqua fitness – zajęcia w wodzie

Większość osób na pewno kojarzy zajęcia aqua fitness. Są one aktualnie dość popularne i często można spotkać osoby ćwiczące w wodzie. Głośna muzyka, dobra zabawa i duuużo wody i ruchu – z tym właśnie powinniśmy kojarzyć ten rodzaj aktywności fizycznej.

 

Czym jest aqua fitness?

Aqua fitness jest sportem wykonywanym w wodzie. Dzięki temu może go uprawiać niemal każdy. Prostota ćwiczeń aqua fitness i znikome ryzyko kontuzji podczas ich wykonywania sprawiają, że trening ten można praktykować nie tylko na zajęciach grupowych, ale również samodzielnie.Aqua fitness wykonuje się przede wszystkim w basenie, ale zdarza się, że zajęcia aqua fitness prowadzone są także w niewielkich akwenach wodnych, np. jeziorach, na obozach sportowych i w ośrodkach wypoczynkowych. Ćwiczenia w ramach aqua fitness wpływają korzystnie na całe ciało i zwiększają ogólną sprawność i wydolność organizmu. Podczas zajęć wykorzystuje się różnorodne formy ruchu – taniec, trening funkcjonalny, jogę, stretching, pole dance, ćwiczenia na przyrządach fitness umieszczonych w wodzie. Ważną zaletą i cechą charakterystyczną aqua fitness jest fakt, że taka forma treningu nie obciąża stawów oraz nie wymaga umiejętności pływania. Zalety aqua fitness to przede wszystkim zbawienny i nieceniony wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne. Efekty, które daje aqua fitness można przyrównać do tych, które możemy zyskać u masażysty.

Aqua aerobik został wymyślony i na większą skalę wprowadzony dopiero pod koniec lat 80. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Szybko stał się bardzo modny na całym świecie. Nic dziwnego, bo ma mnóstwo zalet.

Silny spalacz od Apollo’s Hegemony

Dla kogo jest polecany?

Wodna gimnastyka już od dawna stosowana była jako forma rehabilitacji, bo dzięki właściwościom wyporowym wody ćwiczenia w niej wykonywane nie obciążają układu ruchu, a więc kości, stawów i mięśni. Aqua aerobik jest zatem bezpiecznym rodzajem aktywności zarówno dla osób z nadwagą, cierpiących z powodu bólów kręgosłupa, z zaawansowaną osteoporozą, jak i po przebytych urazach kości i stawów. W wodzie bez obaw mogą ćwiczyć również kobiety w ciąży.To doskonały trening dla wszystkich – i młodych, i starszych, także tych, którzy cierpią na choroby układu krążenia lub oddechowego (o ile nie ma przeciwwskazań lekarskich). Ćwiczenia w wodzie podnoszą bowiem ogólną wydolność organizmu – usprawniają pracę serca i płuc, pobudzają krążenie krwi, rozwijają siłę mięśni.Regularny wodny trening zapewnia nie tylko świetne zdrowie i kondycję fizyczną, ale również żelazną odporność, bo chłodna woda doskonale hartuje organizm.

Do niedawna lekarze odradzali ten rodzaj aktywności fizycznej osobom z osteopenią lub osteoporozą. Uważano, że długotrwałe ćwiczenia w odciążeniu mogą dodatkowo zmniejszać gęstość mineralną kości. Nie znalazło to jednak potwierdzenia w badaniach. Dziś uważa się, że aquaaerobik jest korzystny dla wszystkich, zwłaszcza dla kobiet w wieku okołomenopauzalnym. Ale nie tylko. To doskonały wybór także dla osób, które cierpią z powodu bólów stawów lub przebyły urazy ortopedyczne.

Trzeba jednak pamiętać, że do aquaaerobiku są też pewne przeciwwskazania. Należą do nich: niestabilna choroba wieńcowa, jawna niewydolność serca, wady zastawkowe i nasilone zaburzenia rytmu serca, niewyrównana cukrzyca, choroby zakaźne, otyłość olbrzymia (BMI>40), otwarte rany, alergia na chlor oraz niekontrolowane napady padaczkowe. Należy wciąż pod uwagę, że każda aktywność fizyczna pociąga za sobą zagrożenie kontuzją. Nawet tak korzystna i bezpieczna jak aquaaerobik.

 

 

Aqua aerobik – zalety

Zajęcia w wodzie są połączeniem klasycznego aerobiku z gimnastyką korekcyjną oraz pływaniem, przez co aqua aerobik ma wszechstronne działanie i daje doskonałe efekty. Ćwiczenia w wodzie są idealne dla osób, które wymagają usprawnienia konkretnych części ciała po kontuzjach i cierpią na ograniczoną ruchliwość. W wielu przypadkach aerobik w wodzie jest jedyną możliwą formą aktywności po urazach, takich jak zerwania ścięgien czy złamania.

Ze względu na to, że aqua aerobik nie stanowi obciążenia dla stawów oraz kręgosłupa, ćwiczenia tego typu mogą być wykonywane nawet przez osoby starsze, kobiety w ciąży oraz osoby niepełnosprawne, a także te otyłe. Środowisko wodne, w którym wykonuje się ćwiczenia, sprawia, że ćwiczenia są bezpieczne, przez co nie stanowią zagrożenia dla osób z ograniczonymi możliwościami wykonywania ruchów podczas ćwiczeń. Woda sprawia też, że ryzyko kontuzji jest znacznie mniejsze.Dzięki temu, że woda stanowi pewien opór, podczas ćwiczeń trzeba wkładać więcej siły w ruchy, jakie się wykonuje, a więc wysiłek jest bardziej efektywny niż gdyby te same ruchy wykonywało się poza basenem.Kolejną zaletą aqua aerobiku jest fakt, że w zależności od wybranego programu treningowego, ćwiczenia mogą być ukierunkowane na modelowanie sylwetki, podniesienie wydolności organizmu albo zwiększenie wydolności siłowej.Warto również wspomnieć, że zajęcia aqua aerobiku są świetną zabawą, podczas której poprawia się kondycję i formę. Najczęściej zajęcia aerobiku wodnego odbywają się przy muzyce, co dodatkowo uprzyjemnia ćwiczenia.

Alphamind – wspomóż swoje odchudzanie!

Rodzaje aqua fitnessu 

  • aqua aerobik – podstawowa forma treningu w wodzie,
  • aquapole – trening z wykorzystaniem rur i technik tańca na rurze,
  • aqua boxing – zajęcia kickboxingu w wodzie,
  • aquacycling – trening na rowerach stojących w wodzie,
  • aqua rock and roll – aerobik i taniec w jednym,
  • aqua senior – zajęcia przeznaczone dla osób cierpiących na różne dolegliwości fizyczne lub tych po przebytych kontuzjach i urazach,
  • ćwiczenia z wykorzystaniem tzw. makaronów (noodle workout) – makarony to pianki wyporowe o długości około 1,5 metra, na których można siadać czy pchać w wodę (makarony doskonale sprawdzają się w ćwiczeniach siłowych lub rehabilitacyjnych na określone partie ciała),
  • ćwiczenia na brzuch w wodzie – można wykonywać je na wiele sposobów, mogą to być biegi lub skipy, a także ćwiczenia z wykorzystaniem sprzętu dostępnego na basenie (jedno z takich ćwiczeń polega na położeniu się na makaronie i uginaniu kolan przy jednoczesnym skręcie bioder, dla ułatwienia kolana można ugiąć w płaszczyźnie czołowej).

Aqua fitness – przykładowe ćwiczenia

Rozróżnia się kilka rodzajów ćwiczeń, w zależności od głębokości zanurzenia ciała w wodzie, ułożenia ciała, a także kierunku wykonywania ruchów. Biorąc pod uwagę te czynniki mówi się o ćwiczeniach wspomagających, ćwiczeniach w warunkach odciążenia albo o ćwiczeniach z oporem. Inny charakter mają ćwiczenia, które wykonuje się w płytkiej wodzie, inny w wodzie sięgającej do klatki piersiowej, a jeszcze inny takie, podczas których ćwiczący nie dosięga stopami do dna. Ćwiczenia w płytszej wodzie mogą wykonywać nawet osoby, które nie umieją dobrze pływać. Aby ćwiczenia były w pełni bezpieczne oraz skuteczne należy je wykonywać pod okiem specjalisty, czyli fizjoterapeuty lub instruktora doświadczonego w prowadzeniu zajęć tego typu. Zajęcia aerobiku wodnego trwają zazwyczaj około 30 – 45 minut i są złożone z trzech zasadniczych części, czyli rozgrzewki, właściwej części treningu oraz części rozciągającej i wyciszającej. Ciekawym urozmaiceniem wykonywanych ćwiczeń może być wykorzystanie różnych akcesoriów, takich jak na przykład deski do pływania czy rurki z poliuretanowej pianki. Przybory takie można wykorzystywać na wiele sposobów – możliwe jest na przykład siedzenie na nich, trzymanie ich pod pachami albo w dłoniach. Ćwiczenia można wykonywać również z użyciem pasów wypornościowych albo sztang i ciężarków wykonanych z pianki. Przyrządy takie są lekkie w powietrzu, ale stawiają duży opór pod wodą, dzięki czemu nadają się do przeprowadzenia intensywnych i bardziej wymagających treningów. Ćwiczenia wykonywane podczas zajęć aqua fitness naśladują te, które wykonalibyśmy w normalnych warunkach na sali fitness czy siłowni. Są to wszelkiego rodzaju przysiady, wykroki, zakroki, wymachy nóg, wymachy rąk, krążenia bioder, podskoki, sprint i skipy. Stojąc w wodzie, możemy wykonywać dowolne zestawy ćwiczeń i niemal każdy ruch będzie dla nas korzystny, ponieważ woda stawia naturalny opór naszemu ciału i jednocześnie nie męczy naszych stawów. Poza ćwiczeniami wykonywanymi na stojąco, możemy z powodzeniem spróbować swoich sił w przewrotach i fikołkach w wodzie, które wymagają oczywiście nieco większej sprawności i obycia z wodą, ale każdy może się ich nauczyć.

 

 

Do najważniejszych efektów aqua fitness można zaliczyć

  • wzmocnienie mięśni całego ciała,
  • poprawę wydolności i wytrzymałości organizmu,
  • wysmuklenie sylwetki,
  • ujędrnienie ciała i pozbycie się cellulitu,
  • zwiększenie sprawności i ruchomości stawów,
  • utratę zbędnych kilogramów,
  • odprężenie, odstresowanie i regenerację układu nerwowego,
  • poprawę samopoczucia,
  • zniwelowanie dolegliwości bólowych.

Wsparcie antyoksydacyjne organizmu – kurkumina

Podsumowanie

Jak widać- ten rodzaj treningu ma nie tylko zbawienny wpływ na naszą sylwetkę i zdrowie, ale również na psychikę. Podczas takich zajęć możemy poznać osoby, które interesują się tym samym tematem. Podczas aqua fitnessu wydzielają się endorfiny, które dodatkowo poprawiają nasz nastrój.  Aqua aerobik z każdym rokiem jest coraz popularniejszą formą aktywności fizycznej szczególnie wśród kobiet. Jest to doskonały sposób na uzyskanie szczuplejszej sylwetki, przy jednoczesnej poprawie kondycji. Nie bez znaczenia jest pozytywny wpływ aqua aerobiku na układ krążenia i kręgosłup. Aby ćwiczyć w basenie, nie trzeba umieć pływać.Ćwiczenia w ramach aqua aerobiku są wykonywane na różnych głębokościach, które są bezpieczne. W czasie aqua aerobiku jest się pod opieką profesjonalisty, dlatego nie warto martwić się na zapas. Myślę, że od czasu do czasu każdy powinien wybrać się na aqua aerobik i spróbować swoich sił!

Źródła:

http://www.medonet.pl/zdrowie/zdrowie-dla-kazdego,aquaaerobik—korzysci-zdrowotne-i-zagrozenia,artykul,1712157.html

https://wformie24.poradnikzdrowie.pl/rekreacja/plywanie/aqua-aerobik-czyli-gimnastyka-w-wodzie-przykladowe-cwiczenia-wideo-aa-3rGz-bXk4-avc9.html

METODYCZNE PODSTAWY AQUA FITNESS- Beata zysiak-Christ, Aneta Figurska, Izabela S

Aqua Fitness – Dorota Groffik

Fitness nowoczesne formy gimnastyki. Podstawy teoretyczne – AWF Katowice

Studentka drugiego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans.

    Dodaj swój komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*