Aqua fitness - zajęcia w wodzie - Testosterone Wiedza

Kategorie

Najczęściej czytane

Aqua fitness – zajęcia w wodzie

Większość osób na pewno kojarzy zajęcia aqua fitness. Są one aktualnie dość popularne i często można spotkać osoby ćwiczące w wodzie. Głośna muzyka, dobra zabawa i duuużo wody i ruchu – z tym właśnie powinniśmy kojarzyć ten rodzaj aktywności fizycznej.

 

Czym jest aqua fitness?

Aqua fitness jest sportem wykonywanym w wodzie. Dzięki temu może go uprawiać niemal każda osoba. Ćwiczenia na aqua fitness są bardzo proste i istnieje  znikome ryzyko kontuzji podczas ich wykonywania. Trening ten można praktykować nie tylko na zajęciach grupowych, ale również samemu. Aqua fitness wykonuje się przede wszystkim w basenie, ale zdarza się, że zajęcia aqua fitness prowadzone są także na jeziorach czy pływalniach. Ćwiczenia w ramach aqua fitness wpływają korzystnie na całe ciało. Podczas zajęć wykorzystuje się różnorodne formy ruchu (nie tylko taniec), ale też trening funkcjonalny, jogę, stretching. Ważną zaletą jest to, że fitness ten nie obciąża stawów oraz nie wymaga umiejętności pływania. Zalety aqua fitness to przede wszystkim pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne. Efekty są naprawdę spektakularne.

Aqua aerobik został wymyślony dopiero pod koniec lat 80. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Szybko stał się bardzo modny na całym świecie, a całkiem niedawno w Polsce. Nic dziwnego, bo ma mnóstwo zalet.

Silny spalacz od Apollo’s Hegemony

Dla kogo jest polecany?

Wodna gimnastyka kiedyś była stosowana jako forma rehabilitacji, bo dzięki właściwościom wyporowym wody ćwiczenia w niej wykonywane nie obciążają układu ruchu, a więc kości, stawów i mięśni. Aqua aerobik jest zatem bezpiecznym rodzajem aktywności dla osób z nadwagą, otyłych, z problemami kręgosłupa, z osteoporozą itp. W wodzie bez problemu mogą ćwiczyć również kobiety w ciąży. To doskonały trening dla wszystkich – i młodych, i starszych, także tych, którzy cierpią na choroby układu krążenia lub oddechowego (o ile nie ma przeciwwskazań od lekarza). Ćwiczenia usprawniają pracę serca i płuc, pobudzają krążenie krwi, rozwijają nasze mięśnie i wiele, wiele innych. Warto pamiętać, że aqua fitness hartuje nasz organizm!

Trzeba jednak pamiętać, że do aquaaerobiku istnieją pewne przeciwwskazania. Należą do nich na przykład nasilone zaburzenia rytmu serca, niewyrównana cukrzyca, choroby zakaźne, otyłość olbrzymia (BMI>40), otwarte rany, alergia na chlor oraz niekontrolowane napady padaczkowe. Należy wciąż pod uwagę, że każda aktywność fizyczna może prowadzić do kontuzji.

 

 

Aqua aerobik – zalety

Zajęcia w wodzie to połączenie klasycznego aerobiku z gimnastyką korekcyjną oraz pływaniem, przez co aqua aerobik działa wszechstronnie na całe ciało i daje doskonałe efekty. Ćwiczenia w wodzie są idealne dla osób, które wymagają usprawnienia po kontuzjach, wypadkach i cierpią na ograniczoną ruchliwość.

Ze względu na to, że aqua aerobik nie stanowi obciążenia dla stawów oraz kręgosłupa, ćwiczenia tego typu mogą być wykonywane nawet przez osoby starsze, z nadwagą czy otyłością, kobiety w ciąży oraz osoby niepełnosprawne. Środowisko wodne, w którym wykonuje się ćwiczenia, sprawia, że ćwiczenia są bezpieczne. Woda sprawia też, że ryzyko kontuzji jest znacznie mniejsze. Podczas ćwiczeń trzeba wkładać więcej siły w wykonywane ruchy, a więc wysiłek jest bardziej efektywny niż gdyby te same ruchy wykonywało się poza środowiskiem wodnym. Kolejną zaletą aqua aerobiku jest fakt, że w zależności od wybranego rodzaju treningu, ćwiczenia mogą być ukierunkowane na modelowanie sylwetki czy poprawę kondycji. Warto również wspomnieć, że zajęcia aqua aerobiku są świetną zabawą, podczas której poprawia nam się humor. Najczęściej zajęcia aerobiku wodnego odbywają się przy muzyce, co dodatkowo uprzyjemnia ćwiczenia.

Alphamind – wspomóż swoje odchudzanie!

Rodzaje aqua fitnessu 

  • aqua aerobik
  • aquapole
  • aqua boxing
  • aquacycling
  • aqua rock and roll – aerobik i taniec w jednym,
  • aqua senior – zajęcia przeznaczone dla osób cierpiących na różne dolegliwości fizyczne, głównie starszych
  • ćwiczenia z wykorzystaniem tzw. makaronów (noodle workout)
  • ćwiczenia na brzuch w wodzie

Aqua fitness – przykładowe ćwiczenia

Rozróżnia się kilka rodzajów ćwiczeń, w zależności od głębokości zanurzenia ciała w wodzie. Inny charakter mają ćwiczenia, które wykonuje się w płytkiej wodzie, inny w wodzie sięgającej do klatki piersiowej, a jeszcze inny takie, podczas których ćwiczący nie dosięga stopami do dna. Ćwiczenia w płytszej wodzie mogą wykonywać nawet osoby, które nie umieją dobrze pływać, gdyż nie jest to wyznacznikiem.  Aby ćwiczenia były bezpieczne oraz skuteczne należy je wykonywać pod okiem instruktora. Zajęcia aerobiku wodnego trwają zazwyczaj około 30 – 45 minut i są złożone z trzech zasadniczych części, czyli rozgrzewki, właściwej części treningu oraz części rozciągającej i wyciszającej, czyli wyglądają identycznie jak każdy trening. Ciekawym urozmaiceniem wykonywanych ćwiczeń może być wykorzystanie różnych akcesoriów, takich jak na przykład deski do pływania czy makarony. Przyrządy takie są lekkie w powietrzu, ale stawiają duży opór pod wodą, dzięki czemu nadają się do przeprowadzenia intensywnych i bardziej wymagających treningów stymulując nasze mięśnie do pracy. Ćwiczenia wykonywane podczas zajęć aqua fitness naśladują te, które wykonalibyśmy w normalnych warunkach na sali fitness. Są to wszelkiego rodzaju przysiady, wykroki, zakroki, wymachy rąk, krążenia bioder, podskoki, sprinty, wyścigi rzędów itp.

 

 

Do najważniejszych efektów aqua fitness można zaliczyć

  • wzmocnienie mięśni całego ciała,
  • poprawę wydolności i wytrzymałości organizmu,
  • ujędrnienie sylwetki
  • utrata kilogramów
  • pozbycie się cellulitu
  • zwiększenie sprawności
  • regenerację układu nerwowego,
  • poprawę samopoczucia,
  • przypływ endorfin
  • zniwelowanie dolegliwości bólowych.

Wsparcie antyoksydacyjne organizmu – kurkumina

Podsumowanie

Jak widać- ten rodzaj treningu ma nie tylko zbawienny wpływ na naszą sylwetkę i zdrowie, ale również na psychikę. Podczas takich zajęć możemy poznać osoby, które interesują się tym samym tematem. Podczas aqua fitnessu wydzielają się endorfiny, które dodatkowo poprawiają nasz nastrój.  Aqua aerobik z każdym rokiem jest coraz popularniejszą formą aktywności fizycznej szczególnie wśród kobiet. Jest to doskonały sposób na uzyskanie szczuplejszej sylwetki, przy jednoczesnej poprawie kondycji. Nie bez znaczenia jest pozytywny wpływ aqua aerobiku na układ krążenia i kręgosłup. Aby ćwiczyć w basenie, nie trzeba umieć pływać.Ćwiczenia w ramach aqua aerobiku są wykonywane na różnych głębokościach, które są bezpieczne. W czasie aqua aerobiku jest się pod opieką profesjonalisty, dlatego nie warto martwić się na zapas. Myślę, że od czasu do czasu każdy powinien wybrać się na aqua aerobik i spróbować swoich sił!

Źródła:

http://www.medonet.pl/zdrowie/zdrowie-dla-kazdego,aquaaerobik—korzysci-zdrowotne-i-zagrozenia,artykul,1712157.html

https://wformie24.poradnikzdrowie.pl/rekreacja/plywanie/aqua-aerobik-czyli-gimnastyka-w-wodzie-przykladowe-cwiczenia-wideo-aa-3rGz-bXk4-avc9.html

METODYCZNE PODSTAWY AQUA FITNESS- Beata zysiak-Christ, Aneta Figurska, Izabela S

Aqua Fitness – Dorota Groffik

Fitness nowoczesne formy gimnastyki. Podstawy teoretyczne – AWF Katowice

Studentka drugiego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans.

    Dodaj swój komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*