Cykl menstruacyjny - wpływ na masę ciała - Testosterone Wiedza

Kategorie

Najczęściej czytane

Cykl menstruacyjny – wpływ na masę ciała

Każda zdrowa kobieta co miesiąc zmaga się z tym samym „problemem”.  Nie mamy na to wpływu i musimy to zaakceptować, ale warto również zwrócić uwagę jak nasze ciało, a również i psychikę która zachowuje się różnie podczas poszczególnych faz cyklu menstruacyjnego. Masa ciała może wahać się nie tylko w ciągu miesiąca, ale nawet w ciągu dnia. Nie bez powodu mówi się aby pomiaru masy ciała dokonywać zawsze rano, w regularnych odstępach czasu. Ponadto kobiety powinny zwrócić także uwagę na dzień cyklu. W czasie okresu waga może pokazać więcej.

Czym jest cykl menstruacyjny?

Cykl miesiączkowy to powtarzające się regularnie zmiany zachodzące w organizmie kobiety, które wywołane są działaniem hormonów. Objawia się to krwawieniem (miesiączką), które spowodowane jest złuszczaniem i wydalaniem przez pochwę fragmentów błony śluzowej macicy. Długość cyklu miesiączkowego różni się u kobiet i liczy się od pierwszego dnia krwawienia do ostatniego dnia jej trwania. Przyjmuje się, że cykl miesiączkowy trwa 28 dni, ale nie jest to regułą. Co kobieta, to inna długość cyklu miesiączkowego. Za normalne przyjęte jest odchylenie 21-32 dni.

Cykl miesiączkowy składa się z czterech faz, które związane są z dojrzewaniem pęcherzyka jajnikowego oraz zachodzącymi w organizmie kobiety zmianami hormonalnymi.

I. Faza menstruacja polega na złuszczaniu się nabrzmiałej pod wpływem hormonów błony śluzowej macicy. Płyn, który w tym czasie wydostaje się w tym okresie składa się głównie z krwi i tkanki błony śluzowej. Przyjmuje się, że trakcie miesiączki kobieta traci od 35 do 80 ml krwi, ale również nie jest to regułą. Niektóre kobiety krwawią bardzo mocne, inne bardzo delikatnie. Menstruacji często towarzyszą skurcze w brzuchu, które są bardzo nieprzyjemne, ale także ból pleców.

II. Faza folikularna polega na narastaniu nabłonka błony śluzowej macicy. W jajniku pod wpływem hormonu folikulotropowego, czyli w skrócie FSH dochodzi do wzrostu pęcherzyków Graffa oraz wydzielania estrogenu. Zazwyczaj dojrzewa tylko jeden z pęcherzyków, który w końcu pęka i uwalnia komórkę jajową. Może dojść do sytuacji, kiedy jednocześnie dojrzewają dwa lub więcej pęcherzyków. Jeśli dojdzie wówczas do przedostania się plemników, mamy do czynienia z ciążą mnogą. Podczas tej fazy powstaje charakterystyczny dla tego okresu obfitszy śluz. Ostatni dzień obecności śluzu w pochwie to dzień jajeczkowania.

III. Faza owulacja – polega ona na uwolnieniu komórki jajowej, która jest jeszcze niedojrzała. Trafia do przewodu zwanego jajowodem, gdzie dojrzewa.  Jajeczko przebywa w jajowodzie około jednego dnia. Jeżeli nie dojdzie do zapłodnienia, wtedy obumiera. Tej fazie może towarzyszyć ból.

IV. Faza lutealna – w tej fazie pęcherzyk Graafa przekształca się w ciałko żółte, które wydziela hormon zwany progesteronem. Odgrywa on istotną rolę w przygotowaniu błony śluzowej macicy. Jest niezbędny do utrzymania ciąży. Jeśli komórka jajowa nie zostanie zapłodniona dochodzi do zanikania ciałka żółtego. Spadek stężenia progesteronu, ok. 28 dnia cyklu, wywołuje złuszczanie się niepotrzebnej już błony śluzowej, czyli właśnie krwawienie. Jeśli komórka jajowa zostanie zapłodniona, powstanie zygota.

 

 

Oddziaływanie cyklu na inne układy

Część kobiet doświadcza bólu brzucha w mniej więcej tym samym czasie podczas cyklu miesiączkowego. Ale również spadek poziomu estrogenu może powodować migrenę zwłaszcza, gdy przyjmuje antykoncepcję.  Poziom estrogenu może wpłynąć również na działanie tarczycy. W czasie fazy lutealnej (kiedy poziom estrogenu jest niski), prędkość przepływu krwi przez tarczycę jest mniejszy niż w fazie folikularnej (kiedy poziom estrogenu jest wyższy). Kiedy kobieta cierpi na padaczkę ma większą częstotliwość napadów w czasie miesiączki. Badania wykazały, że prawdopodobieństwo popełnienia samobójstwa zwiększa się o czynnik 1,68 w czasie menstruacji.

Wsparcie układu nerwowego z kompleksem witamin z grupy B

Wzrost wagi

  • Z powodu hormonów często  dochodzi do zatrzymania wody w organizmie. Na zatrzymanie wody ma też wpływ zmieniający się poziom innego hormonu, który nazywamy aldosteronem. Wbrew pozorom picie większej ilości wody nie będzie zatrzymywało jej w organizmie, a ją usuwało.
  • W czasie okresu kobiety na ogół nie mają chęci do ćwiczeń, cały dzień leżałyby na kanapie z pudełkiem lodów i dobrym serialem. Brak aktywności fizycznej i częste podjadanie może faktycznie wpłynąć na liczby na wadzę.Warto jest  jednak się przełamać i zrobić krótki trening czy też wyjść na długi spacer. Aktywność fizyczna jest lekiem na wszystko!
  • Zmiany hormonalne mogą powodować nie tylko zwiększenie apetytu i zatrzymywanie się wody, ale też takie dolegliwości jak wzdęcia i zaparcia. Problemy z wypróżnianiem również mogą wpłynąć na masę ciała, więc nie należy panikować. To tylko treść jelitowa.
  • Wzrost masy ciała jest często spowodowany nadmiernym apetytem i braku samokontroli w tym. Słodycze i niezdrowe przekąski są tutaj na celowniku, gdyż ciągnie nas do połączenia węglowodany+tłuszcz.  Warto to przeboleć, albo sięgnąć po zdrowe zamienniki, czy też wpisać sobie to w makro.

 

2 tysiące IU witaminy D3

Dlaczego cykl menstruacyjny może się zatrzymać?

Nie warto od razu panikować, gdyż przez to jeszcze bardziej się stresujemy i wytwarzamy jeszcze więcej kortyzolu.

Do najczęstszych przyczyn braku okresu można zaliczyć:

  • Ciążę
  • Nadmiar stresu
  • Odstawienie tabletek antykoncepcyjnych 
  • Rygorystyczna dieta – jeżeli kobieta nie dostarcza swojemu organizmowi wystarczającej ilości węglowodanów, białek, tłuszczy oraz mikroelementów, może doprowadzić do zaniku lub nieregularności cykli miesiączkowania. Zbyt mały procent tkanki tłuszczowej negatywnie wpływa na organizm kobiety. Broni się on tym, że okres zanika.
  • Nadmiar wysiłku fizycznego – przemęczony organizm często źle funkcjonuje, przez co okres zanika. Organizm musi się bronić.
  • Podróże – zmiany stref czasowych nie wpływają korzystnie na funkcjonowanie układu rozrodczego. Zegar biologiczny powinien być unormowany, aby hormony działały tak jak powinny.
  • Praca – zbyt stresująca praca może mieć ogromny wpływ na naszą regularność miesiączkowania,
  • Leki – niektóre leki mogą powodować, że miesiączka w ogóle nie występuje lub jest nieregularna.
  • Chora tarczyca – jeżeli u kobiety nie występuje miesiączkowanie, a podejrzewa u siebie problemy z tarczycą, to należy niezwłocznie udać się do lekarza
  • Menopauza – występuje u kobiet dojrzałych. Menopauza wiążą się z zanikiem miesiączkowania na stałe, jednak towarzyszą jej również inne dolegliwości bólowe.

Żelazo organiczne od Aliness

PMS

Poza  krwawieniem u wielu kobiet występuje coś takiego jak Zespół Napięcia Przedmiesiączkowego PMS. Dane statystyczne podają, że PMS występuje u ok. 40-60% kobiet. To całkiem sporo!

Objawy PMS można podzielić na:

  • Fizyczne,
  • Psychiczne

Do objawów fizycznych zaliczamy:

  • obrzęk jelit, czyli wzdęcia, uczucie pełności, ale również biegunki oraz zaparcia,
  • napięcie i bolesność piersi. Może objawiać się to również jako efekt „zatrzymania wody”,
  • opuchnięte ręce, nogi, tkanka podskórna,
  • obrzęk komórek OUN, co przyczynia się do bólów i zawrotów głowy.

Zatrzymanie wody w organizmie wiąże się ze wzrostem wagi ciała (zwykle o 2 do 4 kilogramów, ale jest to zależne od danej osoby), lecz na szczęście ustępuje on w pierwszych dniach miesiączki.

Do objawów natury psychicznej zaliczamy:

  • napięcie psychiczne,
  • ogólne rozdrażnienie i poddenerwowanie
  • napady płaczu naprzemiennie z dobrym humorem
  • zachowanie agresywne lub nieobliczalne.

 

Magnez wspomagający obniżyć objawy PMS

Podsumowanie

Jeżeli zauważymy u siebie, że okres się spóźnia albo nie pojawia się w ogóle przez dłuższy okres czasu, a wiemy że nie jesteśmy w ciąży, to należy niezwłocznie udać się do lekarza, który zleci nam badania. Należy także powiadomić lekarza o  naszym sposobie życia,  odżywiania się oraz aktywności fizycznej. Warto powiedzieć mu „jak się prowadzimy”. Jak widać- nie warto przejmować się nagłym wzrostem wagi i panikować, gdyż podczas cyklu menstruacyjnego waga może się trochę różnić i jest to całkiem normalne. Każda kobieta niestety co miesiąc to przeżywa i należy to zaakceptować. Jeżeli nadal trzymamy się swoich założeń żywieniowych i treningowych to wszystko powinno wrócić do stanu pierwotnego. Często nawet spacer pomoże w rozładowaniu złych emocji, poprawi nam humor, dotleni nasz organizm oraz dostarczy endorfin!

Źródła:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Cykl_miesi%C4%85czkowy

Szymański Z. red., Płodność i planowanie rodziny, Wyd. Pomorskiej Akademii Medycznej, Szczecin 2004

 M Goldenring: All About Menstruation. WebMD, 2007-02-01

David L Healy: Menorrhagia Heavy Periods – Current Issues. Monash University, 2004

The National Women’s Health Information Center: What is a typical menstrual period like?. U.S. Department of Health and Human Services, listopad 2002

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7825535

https://doi.org/10.1093/ajcn/61.1.39

https://parenting.pl/brak-okresu-przyczyny-powody

https://www.medonet.pl/zdrowie,zatrzymywanie-wody-w-organizmie—objawy–przyczyny–leczenie,artykul,1728965.html

https://pl.wikipedia.org/wiki/Cykl_miesi%C4%85czkowy

https://zdrowie.wprost.pl/odzywianie/odchudzanie/10184660/to-tluszcz-czy-woda-jak-odroznic-tycie-od-zatrzymania-wody-w-organizmie.html

https://zdrowie.wprost.pl/medycyna/badania/10159418/wysoki-poziom-estrogenu-ktore-objawy-powinny-zaniepokoic.html

Cykl miesiączkowy – miesiączka od A do Z

 

 

Studentka drugiego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans.

    Dodaj swój komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*