Dlaczego warto jeść czarną fasolę?

Czarna fasola (Phaseolus vulgaris), to gatunek fasoli zaliczany do rodziny ponad 500 rodzajów przedstawicieli roślin z rodziny bobowatych. Wiele gatunków fasoli nadaje się pod uprawę w celach estetycznych jak i kulinarnych. Te drugie wykazują doskonałe właściwości wspomagające pracę organizmu oraz poprawiające jego kondycję.

Wyjątkowość fasoli czarnej

Fasola czarna wyróżnia się nie tylko kolorem, ale również posiada w sobie antocyjany, które wspomagają pracę całego organizmu. Odmiana ta, charakteryzuje się też wysoką zawartością błonnika pokarmowego, białka, wielu witamin, składników mineralnych,
a także przeciwutleniaczy. Dlatego, od tysięcy lat, jest traktowana jako źródło zdrowia i walki z procesem przedwczesnego starzenia się organizmu.

 

Skąd znamy czarna fasolę?

Szacuje się, że czarna fasola, po raz pierwszy została udomowiona w celach jadalnych i zebrana przez ludzi w rejonie Meksyku
i Południowej Ameryki, blisko siedem tysięcy lat temu. Następnie, uprawa ta, zaczęła być przenoszona na tereny dzisiejszych Stanów Zjednoczonych, a dokładniej Teksasu, Luizjany i Nowego Meksyku, dzięki czemu cieszyła się popularnością jako nowe warzywo uprawne.

Około XV wieku, została przedstawiona Europie przez hiszpańską ekspedycję powracającą z rejonów Ameryki, co dalej, pozwoliło kontynuować jej dalszą podróż na tereny Azji i Afryki. Długa droga, jaką przebyła ta odmiana fasoli spowodowała jej całkowite udomowienie i wpłynęła na jej teksturę oraz wygląd. Małe fasolki, dodawane są dziś do potraw w wielu zakątkach świata.
Z powodzeniem stanowią samodzielne danie. Używane są również w cukiernictwie czy przetwórstwie, a to wszystko dzięki swojemu unikalnemu i ciekawemu kolorowi oraz słodkiemu smakowi.

Jednak nie od tego zaczęła się jej podróż, to jej właściwości zdrowotne wpłynęły na to, że była stosowana w kuchni ludności Ameryki Środkowej i pozwalała cieszyć im się dobrą kondycją fizyczną i psychiczną organizmu.

 

Dlaczego warto jeść czarną fasolę?

1. Zawiera dużą ilość witamin i składników mineralnych

Czarna fasola, charakteryzuje się dużą zawartością składników odżywczych, wśród których wyróżnić można: magnez, żelazo, kwas foliowy, fosfor, witaminę A, B oraz E.

Dodatkowo, jest ona źródłem kwasów tłuszczowych omega-3. Wszystkie te składniki odżywcze, skupione w jednym ziarnku fasoli, dostarczają organizmowi niezbędne witaminy i składniki mineralne, dzięki którym organizm jest zdolny do prawidłowego funkcjonowania.

Właściwości fasoli, sprzyjają naszemu układowi krążenia, zabezpieczając go przed powstawaniem chorób związanych z zatorami naczyń krwionośnych. Dzięki swojej niskiej kaloryczności i zawartości kwasów omega-3, pozwala poprawić światło naczyń, a co za tym idzie, lepiej transportować tlen i krew do organów. Czarna fasola, a raczej zawarte w niej witamina B i magnez, wspierają funkcjonowanie układu nerwowego, co skutkuje usprawnieniem funkcji poznawczych, zwiększeniem reakcji na bodźce, niwelowaniem stanów zmęczenia psychicznego. Zawarte w każdym ziarenku witaminy i skł. mineralne, wspomagają układ kostny oraz trawienny, niwelują prawdopodobieństwo wystąpienia chorób układu krwionośnego oraz nerwowego, a także wspomagają syntezę hormonu testosteronu u mężczyzn.

Zbilansowany kompleks witamin z grupy B – 100% gwarancji jakości!

2. Potężny antyoksydant

Zawarte w czarnej fasoli flawonoidy oraz związki fitochemiczne, wykazują silne działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne. Substancje te, wspomagają walkę z wolnymi rodnikami i niwelują poziom stresu oksydacyjnego, który może doprowadzić do niszczenia organizmu na poziomie komórkowym i powstawania nowotworów. Badania wykazują, że właściwości fasoli niwelują prawdopodobieństwo uszkodzenia DNA oraz mutacji genów, które prowadzą do rozwoju komórek nowotworowych. Oprócz ochrony wewnętrznej organizmu, czarna fasola wspomaga wygląd skóry i paznokci. Związki zawarte w roślinie wspierają utrzymanie jędrnej
i gładkiej skóry, zmniejszają proces przedwczesnego starzenia się tkanki skórnej, przeciwdziałają powstawaniu bruzd oraz zmarszczek. Działanie antyoksydacyjne wspiera utrzymanie odpowiedniej jakości funkcji poznawczych, ze względu na zmniejszenie poziomu wolnych rodników odpowiedzialnych za uszkadzanie komórek nerwowych mózgu.

 

Kurkumina z piperyną, która zwiększa biodostępność substancji aktywnej. POLECAMY!

 

3. Wysoka zawartość błonnika pokarmowego i białka

Czarna fasola, jest bogata w błonnik pokarmowy i białko, dlatego stanowi doskonały dodatek do każdego posiłku i może być spożywana oddzielnie w trakcie diety bądź jako dodatek do codziennych posiłków. Kompleksowa kombinacja węglowodanów, białka
i błonnika, pozytywnie wpływa na układ trawienny, pozwala czuć się sytym oraz wspiera unormowanie poziomu cukru we krwi. Zaletą czarnej fasoli jest uniwersalne wykorzystanie węglowodanów, białka i błonnika przez organizm, co pozwala być sytym i zdrowym
w trakcie nauki, podczas treningów siłowych i szybkościowych i w trakcie prac fizycznych.

Miks najwyższej jakości koncentratu i izolatu białka od Olimp Nutrition

4. Wspomaganie gospodarki cukrowej

Czarna fasola zawiera naturalne cukry/glukozę, które są wykorzystywane przez organizm ludzki w wielu procesach. Spożywanie nieodpowiedniej ilości i jakości węglowodanów, wpływa na podwyższenie poziomu cukru we krwi, a co za tym idzie, może doprowadzić do hiperglikemii. Zbyt niski, bądź zbyt wysoki poziom cukru, powodować może stany nadmiernego zmęczenia, ociężałości umysłowej, generować stres i nadwrażliwość na bodźce zewnętrzne, a także wpływać na zmiany nastroju. Spożywanie czarnej fasoli, bogatej w
nieprzetworzone węglowodany, powoduje powolne uwalnianie składników odżywczych zapewniając energię do działania oraz uczucie sytości przez długi czas.

Wsparcie gospodarki cukrowej w postaci Berberyny HCL

5. Wspomaganie pracy układu pokarmowego

Wysoka zawartość błonnika pokarmowego w czarnej fasoli wspomaga oczyszczanie układu trawiennego z zalegających szkodliwych, niestrawionych substancji, powstałych w wyniku procesu trawienia.

Odpady te, mogą negatywnie wpływać na cały organizm poprzez dostawanie się do krwiobiegu, tworząc toksyny oddziałujące na każdy narząd wewnętrzny. Czarna fasola, wspiera budowanie odpowiedniej flory bakteryjnej układu trawiennego, co sprzyja podniesieniu odporności na szkodliwe substancje, metale ciężkie, bakterie i wirusy. Właściwości fasoli, pozwalają utrzymać odpowiednie pH kwasów żołądkowych, dzięki czemu skutecznie redukuje ona objawy niestrawności, zgagi, a także wspiera leczenie stanów zapalnych przewodu pokarmowego.Czarna fasola to, warzywo znane i wykorzystywane w kuchni od setek lat, w każdym ziarenku znajdziemy składniki, które stanowią podstawę zdrowego funkcjonowania organizmu.

Probiotyk Active & Sport od firmy Sanprobi na wsparcie

pracy układu pokarmowego

Podsumowując

Jest wiele korzyści, które płyną z jedzenia czarnej fasoli, tak więc wartym będzie wprowadzić, ów produkt lub inną odmianę roślin strączkowych do codziennej diety

Dodano w: Dieta, Dietetyka i zdrowe odżywianie, MikroelementyTagi: berberyna, białko roślinne, czarna fasola, fit produkt, kurkimina, kurkuma, piperyna, rośliny strączkowe, składniki mineralne, witaminy, witaminy b, wpc, zdrowy produkt

Jagoda Wolinska - parę słów o autorze:

Hej! Od kilku lat jestem prawdziwą tropicielką nowości oraz dawno zapomnianych, ale wciąż aktualnych sposobów na fit życie. Kiedy nie pracuję, to czytam, chodzę, spaceruję z psem, biegam, skaczę, jeżdżę na rowerze i jem szpinak z gruszką i pietruszką. Czy trenuję regularnie? Chciałabym! Za to wiem jak się odżywiać, żeby było zdrowo i wartościowo przy jednoczesnym zachowaniu szczupłej sylwetki. Dzielę się z Wami moją wiedzą człowieka aktywnego - zapraszam do lektury pozostałych moich artykułów - mam nadzieję, że Was zainspirują :) Zobacz pozostałe posty tego autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *