Forma na wakacjach – jak jej nie zepsuć?

Wybierasz się na wakacje i nie chcesz stracić uzyskanej formy? Mimo to, nie zamierzasz odmawiać sobie wszystkich przyjemności na wyjeździe, który był przez Ciebie planowany od dawna? Czy obydwie z tych kwestii jesteś w stanie połączyć? Jak nie zepsuć formy, na którą pracowałeś od dłuższego czasu w trakcie krótkiego wyjazdu na urlop? Poznaj zasady dzięki którym Twoja sylwetka nie ucierpi nawet jeśli pozwolisz sobie na więcej niż na co dzień. W końcu dieta jest dla Ciebie, a nie Ty dla diety. Pakuj walizki i wyruszaj w podróż w doskonałym towarzystwie. Chyba nie zamierzasz całych wakacji przesiedzieć w domu lub na siłowni? Wypad nad morze? Albo od dawna planowana wycieczka za granicę? Każdemu z nas należy się odpoczynek, a sztuką do osiągnięcia równowagi jest… balans! 

Dziś skupimy się na tym, jak odnaleźć balans na wakacjach. Wbrew pozorom to naprawdę możliwe. Nie musisz obawiać się, że kilka dni laby i szaleństwa przysporzy Ci wiele problemów. Dla pesymistycznie nastawionych osób mamy bardzo ważną wiadomość. Nawet jeśli po powrocie z wakacji zauważysz ubytki lub mniej ostrą sylwetkę – nic nie szkodzi! Potrzebujesz niewiele czasu by wrócić do formy na którą pracowałeś, a nawet sięgnąć po swoją życiówkę! Kiedy nauczysz się umiejętnie współpracować ze swoim organizmem to nawet trzymanie formy okaże się o niebo prostsze.

Spalacz tłuszczu od Apollo’s Hegemony

Celebruj chwilę

Niestety, wiele osób zapomina o tym, co tak naprawdę liczy się na każdym wyjeździe. Jeśli rzeczywiście postrzegasz wyjazd tylko i wyłącznie przez pryzmat jedzenia to naprawdę masz problem. Przede wszystkim, warto postrzegać każdy wyjazd, nawet ten najkrótszy nie jako pretekst do obżarstwa a spędzenia wolnego czasu w wyjątkowym gronie. Wakacje to jeden z nielicznych dni w roku w którym naprawdę możesz celebrować chwilę z rodziną, przyjaciółmi lub drugą połówką. Chyba nie myślisz, że jedzenie może być od nich ważniejsze. Nawet najbardziej bogato zastawiony szwedzki stół nie powinien być w tym momencie najważniejszy. To, co liczy się na wakacjach najbardziej to ludzie i miejsca do których razem się wybieracie. 

Doceniaj wspólny czas

Każde wakacje są wyjątkowe i mają w sobie coś, co jest naprawdę trudne do podrobienia. Nie inaczej sprawa wygląda w momencie gdy wybierasz się na wakacje jako miłośnik zdrowego stylu życia. Czy wakacje to moment na trzymanie rygorystycznej diety i ciężkie treningi po kilka godzin dziennie? Jeśli naprawdę sprawia Ci to przyjemność – droga wolna. Pytanie tylko, po co w takim obrocie spraw inwestować w wyjazd skoro takie “atrakcje” możesz zapewnić sobie u siebie. Doceniaj wspólny czas i spuść trochę z tonu. Urlop to doskonały moment na poluzowanie szelek, wyjście z rygoru i posłuchanie własnego siebie. Nawet jeśli kochasz to co robisz i dałbyś się za to pokroić nie oznacza to, że każdy dzień musi dla Ciebie wyglądać tak samo. Złota zasada, mówiąca o tym, że to dieta ma być dla nas, a nie my dla diety sprawdza się doskonale.

Zdrowe żywienie jest bardzo ważne, ale… nie najważniejsze! Jeśli odpowiednio potrafisz wartościować kwestie, jakie są w Twoim życiu na pierwszym planie wiesz, że o wiele łatwiej funkcjonować kiedy masz przy sobie najbliższe osoby. Dopiero później możesz wybierać pomiędzy tym, czego tak naprawdę od życia chcesz. Planujesz zmienić swoją sylwetkę? Zakochałeś się w zdrowym stylu życia i dostrzegasz zmiany w swoim samopoczuciu? To doskonale! Niemniej jednak, popadanie ze skrajności w skrajność jeszcze nikomu nie wyszło na dobre. Jeśli zatem, planujesz wyjazd z rodziną, od dłuższego czasu pilnujesz założeń i nie jesteś zawodowym zawodnikiem, który lada dzień ma wyjść na scenę – wakacje to świetny moment na… danie sobie nieco więcej luzu! Paradoksalnie to, co może spowodować duże ubytki w naszej sylwetce nie jest do końca związane z jedzeniem. Czasem, o wiele bardziej jesteśmy w stanie sobie zaszkodzić przez złe relacje i obwinianie się o każde odstępstwo. Kiedy demonizujemy kwestie spożywania tradycyjnych posiłków zapędzamy się w kozi róg. Prędzej czy później nasze poczucie winy da o sobie znać, a wtedy o wiele trudniej będzie nam się jemu przeciwstawić. Zamiast obawiać się, że każdy kęs niezdrowego jedzenia psuje Twoją formę – po prostu oddaj się chwili. Nie wszystko zawsze musi być perfekcyjne!

Skoncentrowane źródło EPA i DHA

Postaw na aktywność fizyczną

Boisz się, że wakacje sprawią, że Twoja forma będzie o wiele gorsza niż do tej pory? Oczywiście może się tak wydarzyć! Pewnie nie tego się spodziewałeś. Wszyscy zapewniają Cię, że wakacje są po to, by odpoczywać. Jasne, urlop to moment w którym mamy odetchnąć. Nie oznacza to jednak, by każdy jego dzień z boku wyglądał jak grupowy plan przybierania na wadze. Zamiast cały dzień leżeć do góry brzuchem, wybieraj bardziej aktywne formy spędzania wolnego czasu. Postaw na basen, spacery, taniec i przede wszystkim dobrą zabawę. W ten sposób, spalisz znacznie większą liczbę kalorii niż miałoby to miejsce, kiedy leżysz do góry brzuchem i zjadasz kolejną porcję wysokokalorycznego jedzenia ze szwedzkiego stołu. Nie popadajmy w skrajności w skrajność, a jeden/dwa luźniejsze tygodnie na pewno nie zrobią nam dużej “krzywdy” w sylwetce i zdrowiu. 

Wybieraj świadomie 

Świadome wybory to klucz do sukcesu. Oczywiście nie zalecamy restrykcji, w szczególności w trakcie wakacji. Nie na tym powinien polegać odpoczynek! Jeśli jednak, od dłuższego czasu zajmujesz się zdrowym odżywianiem to najlepiej wiesz, na co dobrze reaguje Twój organizm. Zdajesz sobie również sprawę z tego, że trawienie niektórych produktów sprawia mu o wiele więcej problemów niż innych. Świadome wybory to gwarancja nie tylko zachowania dobrej formy w trakcie całego wyjazdu i po nim, ale również odpowiedniego, wakacyjnego samopoczucia. W ten sposób, zapomnisz o rewolucjach żołądkowych, będziesz cieszyć się czasem spędzonym z bliskimi i na pewno nie zabraknie Ci energii na nowe przygody. 

Spróbuj lokalnych owoców

To uniwersalna wskazówka, która powinna przydać się każdemu z nas. Nie tylko ze względów dietetycznych i sylwetkowych, próbowanie lokalnych specjałów w tym owoców i warzyw jest wskazane. Pozwól sobie na podróż również po nowych odkryciach Twoich kubków smakowych. W ten sposób, bez dwóch zdań odnajdziesz nowe, ciekawe połączenia. Spożywanie dużej ilości owoców i warzyw pozwoli Ci na dostarczenie odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego, co przyspieszy trawienie pokarmu. W dodatku, dzięki owocom i warzywom, Twój żołądek będzie znacznie bardziej nasycony, dlatego rzadziej poczujesz chęć do spożywania kolejnych posiłków. Nie musisz odmawiać sobie żadnego z produktów, jednak warto zachować zdrowy umiar i rozsądek w doborze poszczególnych elementów Twojego posiłku. 

Kompleks bakterii probiotycznych z rodziny Bifidobacterium

Nawodnienie i okres po wakacjach

Spożywanie dużej ilości przetworzonych posiłków może wiązać się z zatrzymaniem wody w organizmie. Wtedy czujemy się znacznie bardziej pełni, czasem w przypadku dużego obżarstwa puchnąć mogą kostki i nadgarstki do takiego stopnia, że normalne funkcjonowanie może sprawiać ból i duży dyskomfort. Jeśli ze względu na smakołyki, na jakie sobie pozwoliłeś Twoja sylwetka nabrała trochę wody – niczym się nie przejmuj. Postaw na odpowiednie nawodnienie i po prostu daj sobie trochę czasu na powrót do normalności. To wszystko! Nie musisz stosować detoksów sokowych, restrykcji i głodówek. Takie metody są nieskuteczne i mogą być doskonałym rozpoczęciem przygody z kompulsywnym objadaniem się i innymi zaburzeniami łaknienia. Zamiast stosowania niesprawdzonych i niebezpiecznych rozwiązań postaw na to, co naprawdę działa. Wróć do swoich nawyków, zadbaj o odpowiednią ilość aktywności w ciągu dnia, wysypiaj się i korzystaj z energii, jaką udało Ci się odbudować na wakacjach. Wystarczy kilka dni, a po wakacyjnym jedzeniu z trudem odnajdziesz jakikolwiek ślad. Zamiast poszukiwać rozwiązań na skróty, skup się na solidnym wykonywaniu swojej pracy tak, jak robiłeś to do tej pory. 

Podsumowanie

Dieta to nie wieczne wyrzeczenia i brak możliwości pozwolenia sobie na odstępstwa. Jeśli wybierasz się na wakacje, nie ma potrzeby do tego, by odmawiać sobie każdej przyjemności tylko ze względu na prowadzony przez Ciebie zdrowy styl życia. Zamiast obwiniać się za każdy zjedzony smakołyk, skup się na celebrowaniu wspólnych chwil z najbliższymi i wypoczynku. Postaw na dużą ilość spacerów, jeśli masz taką możliwość wybierz pływanie lub taniec. Rób to, co sprawia Ci przyjemność i nie zadręczaj się myślami o diecie i Twojej sylwetce. Wakacje to tylko niewielki odcinek czasu w ciągu roku. Pozostałą jego część poświęć na solidną pracę, a w trakcie tygodnia/dwóch urlopu nic złego nie może się wydarzyć. Znajdź sposób na utrzymanie balansu i równowagi. Nie wprowadzaj w swoje życie niepotrzebnych restrykcji bez względu na to, czy jesteś na wakacjach, czy to Twoja codzienność. Wszystko jest dla ludzi i nie ma potrzeby, by żyć jak męczennik. Praca, systematyczność i konsekwencja – to najbardziej liczy się w stawianych przez Ciebie krokach. Znajdź dla siebie odpowiednią drogę i nigdy nie rób niczego wbrew sobie. Pozwól sobie na odpoczynek w trakcie wakacji, a po powrocie…. wróć ze spokojem do swoich założeń. Tak niewiele potrzeba, by osiągnąć balans w życiu i cieszyć się wszystkim co nas spotyka. Nie pozwól na zaburzenie tego wyjątkowego stanu i spokoju w trakcie urlopu. Doświadczaj wyjątkowych chwil, zamiast całe dnie myśleć o jedzeniu, liczeniu makro, czy objadaniu się!

 

Jakie jest Twoje zdanie na temat diety na wakacjach? Koniecznie podziel się z nami Twoimi metodami na zachowanie dobrej formy! 

 

Natalia Galus - parę słów o autorze:

Racjonalne podejścia do żywienia, suplementacji i aktywności fizycznej. Pasja połączona z potrzebą ciągłego poszukiwania nowych informacji. Zobacz pozostałe posty tego autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *