L-karnityna jakiej nie znacie

Właściwości L-karnityny

W fizjologii organizmu, bardzo ważną rolę odgrywają aminokwasy, pełnią one różnorakie funkcje, będąc składnikami niezbędnymi do syntezy białek, enzymów oraz samymi pełniąc określone role. Wśród osób zainteresowanych tematyką żywienia w sporcie, nierzadko wymienia się karnitynę jako jeden z preparatów goszczących na półkach suplementacyjnych. Utarło się kiedyś takie stwierdzenie, iż karnityna jako składnik transportujący kwasy tłuszczowe do mitochondriów jest związkiem głównie odpowiedzialnym za efektywniejszy proces spalania tkanki tłuszczowej i lepsze zarządzanie kwasami tłuszczowymi w organizmie. Jednak rola tego aminokwasu jest znacznie szersza niż się wydaje. Artykuł ten poświęcony jest aktualnej wiedzy na temat działania L-karnityny oraz jej acetylowanej formy ALCAR-Acetylowanej L-karnityny.

 

Na wstępie warto zaznaczyć, iż karnityna jest aminokwasem dostępnym głównie ze źródeł zwierzęcych, jej znikome ilości można znaleźć w produktach zbożowych, takich jak:

  • pieczywo pełnoziarniste,
  • warzywa np. szparagi.

Jednakże, ilość zgromadzonej w tych produktach karnityny, nie jest w stanie zbilansować dziennych potrzeb osób aktywnych.

Wśród źródeł zwierzęcych bogatych w L-karnitynę warto wymienić:

  • wołowinę,
  • pełne mleko,
  • dorsza,
  • drób,
  • ser cheddar.

Patrząc na tę listę produktów, można powiedzieć, że u większości osób karnityna jednak, nie jest niedoborowym aminokwasem, ale nie oznacza też, że jej dodatkowa podaż niczego nie zmieni. Dodatkowo, wyjątkiem będą osoby, które cierpią na częste biegunki, zaburzenia ze strony wątroby czy od strony genetycznej. Grupą osób z wysokim ryzykiem niedoboru tego aminokwasu są często wegetarianie/weganie, ze względu na charakterystyczny sposób żywienia ubogi w ten aminokwas.

Główne korzyści wynikające ze stosowania karnityny

  • Bardziej wydajny proces lipolizy (rozkładu tłuszczu),
  • Podniesienie wytrzymałości u sportowców,
  • Regulacja poziomu cukru we krwi,
  • Zapobieganie nadmiernym uszkodzeniom mięśni,
  • Przyczynia się do poprawy zdrowia u pacjentów dializowanych,
  • Obniża ciśnienie krwi oraz poprawia insulinowrażliwość u osób ze zwiększonym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych,
  • Obniża objawy związane z nadczynnością tarczycy,
  • Wywiera pozytywny wpływ na funkcje poznawcze,
  • Korzystny wpływ na poziom testosteronu.

Pomoc w redukcji masy ciała (przy zastosowaniu odpowiedniej diety i wdrożeniu aktywności fizycznej)

 

Najbardziej korzystna dawka acetylowanej karnityny,

w najbardziej korzystnej cenie!

W pewnym badaniu wykazano, że podaż dodatkowej suplementacji L-karnityną u osób stosujących dietę z ujemnym bilansem kalorycznym przyczyniła się do większego spadku masy ciała, niż w przypadku grupy kontrolnej nie przyjmującej takiego suplementu, przypuszczalnie efekt ten uzyskano poprzez istotny wpływ L-karnityny na zachowanie masy mięśniowej i testosteron. Jednak inne badania ukazały, że samo stosowanie L-karnityny nie miało większego przełożenia na utratę masy tłuszczowej i masy ciała
w porównaniu do grupy kontrolnej przyjmującej placebo. Porównanie takich badań powinny sugerować zainteresowanym, że L-karnityna to aminokwas mogący przynieść wymierne korzyści w kwestii spalania dodatkowego tłuszczu, ale tylko w przypadku stosowania diety z ujemnym bilansem kalorycznym oraz wdrożenia aktywności fizycznej[1].

 

Zwiększenie wytrzymałości u sportowców

Pewne badanie przeprowadzone na piłkarzach, sprawdzało wpływ suplementacji przedtreningowej L-karnityną na długość trwania wysiłku. Jednej grupie piłkarzy podano 3 g L-karnityny, drugiej natomiast 4 g. Sportowcy, którzy przed treningiem przyjęli 4 g tego aminokwasu wykazali wyższą wytrzymałość podczas ciągłego biegu, niż grupa piłkarzy, która przyjęła 3 g. U piłkarzy poddanych tej próbie po zakończonych sesjach treningowych badano poziom stężenia mleczanu, związku który wytwarzany jest w organizmie,
w momencie przekroczenia progu tlenowego. Niższe stężenie mleczanu zaobserwowano w grupie piłkarzy suplementującej 4 g karnityny. Można dojść do wniosku, iż stosowanie L-karnityny niesie ze sobą podobne korzyści jak beta-alanina mająca właściwości buforujące. Oba preparaty pozwalają na wydłużenie czasu aktywności fizycznej, przy jednoczesnym zachowaniu intensywności treningowej. Z tego powodu suplementacja L-karnityną może być szczególnie korzystna u sportowców wyczynowych i nie tylko, również tych podejmujących aktywność o charakterze wytrzymałościowym jak biegacze długodystansowi, pływacy, rowerzyści[2].

 

Regulacja poziomu cukru

 

Równie skuteczna w obniżaniu poziomu cukru Berberyna HCl!

 

Badanie opublikowanie w Rzymie, w Journal of the American College of Nutrition, wykazuje, że podawanie pacjentom z cukrzycą typu II suplementu L-karnityny poprawia wrażliwość na insulinę i zwiększa obwodowy wychwyt glukozy. Inne badanie wykazało natomiast, że dodatek L-karnityny, do diety z ujemnym bilansem kalorycznym. w znaczący sposób wpłynęło na poprawę wrażliwości tkanek na działanie insuliny, zmniejszyło glikemię na czczo oraz poposiłkową. Taki sam efekt odnotowano w przypadku stężenia insuliny. Obniżeniu uległ również wskaźnik HOMA-IR, będący jednym z markerów zaburzeń związanych z nieprawidłową glikemią (oraz służący do pomocy przy podejrzeniu insulinooporności)[3].

 

Zapobieganie nadmiernym uszkodzeniom tkanki mięśniowej

 

Podczas różnego rodzaju aktywności fizycznej, mięśnie narażone są na urazy, w wyniku nieprawidłowych wzorców ruchowych, intensywnych jednostek treningowych (co objawia się jako DOMS-zespół obolałości mięśniowej wywołanej treningiem). Okazuje się, że stosowanie L-karnityny, może być przydatne w kwestii regeneracji uszkodzonych mięśni.

Pewne badanie, trwające 14 dni, miało na celu sprawdzenie wpływu suplementacji L-karnityną na zmniejszenie stresu oksydacyjnego wywołanego wysiłkiem lekkoatletycznym. Grupę 21 młodych mężczyzn podzielono na grupę badawczą i kontrolną. Grupa badawcza otrzymywała dziennie 2000 mg L-karnityny podczas, gdy grupa placebo otrzymywała 2000 mg laktozy w kapsułce. Wyniki tego badania wykazały znaczne obniżenie parametrów peroksydacji lipidów (MDA-dialdehyd malonowy) oraz markerów uszkodzenia mięśni (LDH-dehydrogenaza mleczanowa, CK-kinaza keratynowa) w grupie badawczej przyjmującej dziennie 2 g L-karnityny. Badanie to wykazuje zastosowanie L-karnityny nie tylko u sportowców, którym zależy na regeneracji mięśni przed kolejną jednostką treningową, ale też u osób po kontuzji, czy w czasie rekonwalescencji po urazie lub zabiegu, powoduje lepszą regenerację [4].

 

Jest pomocna u osób z  przewlekłą chorobą nerek

Na niedobór tego aminokwasu narażone są osoby z defektami genetycznymi związanymi z zaburzeniami w funkcjonowaniu cewek nerwowych oraz pacjenci poddawani hemodializie, w wyniku przewlekłej niewydolności nerek. Suplementacja L-karnityną przyczynia się do poprawy zdrowia u osób cierpiących na objawy związane z PChN, czyli różnego rodzaju miopatie, upośledzenie funkcjonalności mięśni, anemia oporna na leczenie erytropoetyną itp. [5].

 

Insulinowrażliwość i nadciśnienie

Obydwa zaburzenia metaboliczne wymienione w nagłówku istotnie przyczyniają się do rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego. W próbie klinicznej poddano pacjentów terapią ALCAR’em (Acetylowaną L-karnityną) i badano jej wpływ na wskaźnik usuwania glukozy (GDR-glucose disposal rate) oraz na ciśnienie tętnicze. Trwające 24 tygodnie badanie, wykazało obniżenie ciśnienia tętniczego krwi
z uśrednionego wyniku 144 do 135, czyli prawie o 10 jednostek. Ponadto wykazano podwyższenie wskaźnika usuwania glukozy, co korelowało z poprawioną wrażliwością tkanek na działanie insuliny oraz zwiększoną tolerancją glukozy[6].

 

Nadczynność tarczycy, a L-karnityna

Wysokie stężenie hormonów tarczycy FT4 i FT3 świadczy o tzw. nadczynności tarczycy, która objawia się np. uczuciem gorąca, nadmierną potliwością, nietolerancją ciepła, przyspieszeniem akcji serca, chudnięciem pomimo wzmożonego apetytu, częstsze oddawanie stolca, nerwowość, niepokój, rozdrażnienie itd. W randomizowanym badaniu, po doustnym podaniu L-karnityny, wykazano zmniejszenie objawów nadczynności tarczycy. Wynika to z faktu, że L-karnityna blokuje wejście hormonów tarczycy do komórki,
a działanie hormonów tarczycy jest mocno uzależnione od obecności i połączenia ze swoistymi receptorami na komórce. Oprócz tego, hormony tarczycy, w dużej ilości przyczyniają się do obniżenia tkankowych depozytów karnityny, dlatego jej dodatkowa suplementacja może być pomocna w stanach nadmiaru FT4 i FT3[7].

 

Pozytywny wpływ na funkcje poznawcze

Aż 6 synergistycznie działających składników uwydatniających pamięć

i koncentrację!

L-karnityna to aminokwas mający również szerokie zastosowanie przy prawidłowej pracy mózgu i różnego rodzaju funkcji związanych z nauką i koncentracją.

TUTAJ dowiecie się o substancjach pobudzających funkcje poznawcze
i uwydatniających pracę mózgu

Badanie przeprowadzone w University of Catania, dotyczyło wpływu codziennej suplementacji L-karnityną na zmęczenie psychofizyczne u osób starszych. Okazuje się, że suplementacja tym aminokwasem, przyczynia się nie tylko do zmniejszenia tkanki tłuszczowej, zwiększenia masy mięśniowej, lecz także obniża efekt zmęczenia i przyczynia się do poprawy funkcji poznawczych. Inne badania polegające na badaniu wpływu suplementacji ALCAR, a więc acetylowanej formy karnityny dowiodły osłabienia spadku funkcji poznawczych związanych z postępem choroby Alzheimera i wykazały znaczącą poprawę pamięci u osób z tą chorobą. Acetylowana forma L-karnityny łatwiej przekracza barierę krew-mózg, między innymi ze względu na obecność grupy acetylowej. Właściwość ta powoduje, że taka forma karnityny jest dedykowana osobom chcącym doświadczyć dodatkowego efektu pobudzenia oraz koncentracji, a także tym mogącym mieć problemy z dysbalansem testosteronu (cera trądzikowa, niski testosteron)[8].

 

L-karnityna, a ALCAR

Acetylowana forma L-karnityny różni się od zwykłej formy tego aminokwasu obecnością grupy acetylowej, dzięki której związek ten może efektywniej przedostać się przez barierę krew-mózg i tym samym oferować nam dodatkowe działanie w postaci poprawy pamięci, koncentracji, wpływać na poziomie podwzgórza na stężenie testosteronu oraz jego mniej metabolitów. Podstawowa forma tego aminokwasu, czyli L-karnityna, głównie odpowiedzialna będzie za transport kwasów tłuszczowych do mitochondriów, a co za tym idzie za uwydatnienie procesów energetycznych, poprawę wyników sportowych (u sportowców wytrzymałościowych szczególnie). Choć obie formy karnityny oferują te same efekty, czyli wspomniane zwiększenie wytrzymałości oraz prawidłowe zachodzenie lipolizy, to acetylowana forma karnityny dodatkowo wspomaga zdrowie mózgu i wpływa na funkcje poznawcze.

 

Ciekawostką dotyczącą Acetylowanej L-karnityny jest fakt, iż wpływa ona na syntezę enzymu syntazy tlenku azotu(NOS), która może być pomocna u osób z nadciśnieniem tętniczym oraz chorobami układu sercowo-naczyniowego, ze względu na zwiększenie światła naczyń krwionośnych. Oprócz tego, wykazano pozytywny wpływ ALCAR’u u osób dotkniętych nadmiernym procesem starzenia
w wyniku hipoksji (niedotlenienia) tkanki mózgowej, poprzez ten sam efekt, jak w przypadku chorób układu krążenia oraz nadciśnienia[9].

 

 

Źródła:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27335245
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24263659
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10067662
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25834706
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12563618
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19620516
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15591013
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18065594
  9. http://tipsdiscover.com/health/acetyl-l-carnitine-aka-alcar-and-anti-aging-effect/

 

 

Mateusz Jagielski-Szczypik - parę słów o autorze:

Studiuję Żywienie Człowieka, jestem Trenerem Osobistym, interesuje mnie tematyka dietetyki sportowej i klinicznej, zaburzenia na tle hormonalnym oraz medycyna mitochondrialna i wiele innych, sporo by pisać :) Oprócz tego jestem Specjalistą polecanym Insulinoopornym akredytowanym przez Fundację Insulinooporność. Zobacz pozostałe posty tego autora

4 komentarzy: “L-karnityna jakiej nie znacie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *