Niedobory snu. Objawy i skutki

Negatywne skutki braku snu.


 

Słowem wstępu

Jak wspomniałem w artykule pod tytułem „Sen, czyli lepsze efekty odchudzania”, element ten jest nieodłącznym aspektem życia każdego człowieka, który wpływa na nasze samopoczucie, zdrowie i ogólnie wzięte funkcjonowanie w życiu codziennym. 

W tym artykule zajmiemy się negatywnymi następstwami, wynikającymi z przewlekłego braku odpowiedniej ilości snu.

1. Nadwaga i otyłość.

Jak ukazują statystyki, w społeczeństwie, mamy do czynienia z ciągłym wzrostem osób z nadwagą czy też otyłością. Między innymi ma to swoje podłoże, właśnie w braku odpowiedniej ilości snu. Badania jednoznacznie ukazują, iż przewlekłe niedobory tytułowego bohatera, związane są z wyższym wskaźnikiem BMI u 74,4 % badanych, który określa prawidłowy przedział masy ciała*.[1]

*Oczywiście BMI nie sprawdzi się  do końca u osób związanych ze sportami kształtującymi sylwetkę, gdyż nie uwzględnia on procenta posiadanej masy mięśniowej, przez co osoby te mogą mieć bardzo zdrowy poziom tkanki tłuszczowej, ale według BMI mają np. nadwagę.

 

2. Leptyna i Grelina.

Dwa hormony, które cieszą się dużą popularnością wśród osób interesujących się tematami odżywiania. W telegraficznym skrócie. Pierwszy z nich jest hormonem wysyłającym sygnał o uczuciu sytości. Drugi natomiast wysyła sygnał o uczuciu głodu, ale co do tego wszystkiego ma sen? Otóż już tylko po kilku nieprzespanych nocach występuje obniżenie poziomu leptyny nawet o 15,5 %, a wzrost poziomu greliny o 14,9 %, co przekłada się na zwiększone uczucie łaknienia i kłopoty z kontrolą spożywanej energii.[1]

 

3. Chęć na niezdrowe i wysokoenergetyczne produkty.

Kolejna literatura ukazuje, iż niedobory snu związane są z chęcią na podjadanie produktów, które powszechnie uważane są za niezdrowe, ze względu na małą zawartość składników odżywczych w składzie. Wynikać to będzie z pogorszonego samopoczucia spowodowanego małą ilością snu, ale również problemem z kontrolą apetytu i gospodarką cukrową, o której w następnym punkcie.[2-4]

 

4. Gospodarka cukrowa.

Kto by pomyślał, że sen może mieć coś wspólnego z funkcjonowaniem gospodarki cukrowej w organizmie ludzkim – a jednak! Znalezione publikacje naukowe jednoznacznie wskazują na fakt, który powinien dać do myślenia każdemu. Jest to pogorszenie wrażliwości insulinowej oraz destabilizacja poziomu cukru we krwi (skoki), u osób które nie przykładają wagi do nocnego odpoczynku. Stan ten może pociągnąć za sobą wiele negatywnych skutków, takich jak: insulinooporność, cukrzyca typu II, czy też zespół metaboliczny, będące aktualnie chorobami cywilizacyjnymi, na które zachorowalność cały czas wzrasta. [4-5]

5. Gorsza regeneracja i neurodegeneracja.

Oczywistym jest, iż sen to nic innego jak regeneracja całego organizmu. Podczas nocnego odpoczynku do czynienia mamy z naprawą, tak naprawdę każdej komórki ciała. Regeneruje się aparat ruchu, układ nerwowy i zachodzi wiele innych procesów związanych
z odbudową, stąd też nie dziwią wyniki badań, które ukazują na związek pomiędzy niedoborową ilością snu, a gorszą regeneracją, szybszymi procesami starzenia się komórek, neurodegeneracja (pogorszenie funkcjonowania mózgu) itp. [6-7]

 

6. Przewlekłe stany zapalne.

Występowanie stanów zapalnych w organizmie jest rzeczą naturalnie występująca w przyrodzie, bo sama konsumpcja posiłku powodującego wyrzut insuliny, czy też trening oporowy, powodują ich wystąpienie, JEDNAK, jak we wszystkim, musi zostać zachowany odpowiedni balans i jak w przypadku wyżej wymienionych sytuacji, jest to jak najbardziej normalne, tak w przypadku występowania PRZEWLEKŁYCH stanów zapalnych, już nie jest. Utrzymujący się taki stan rzeczy, prowadzić może do znacznego pogorszenia funkcjonowania organizmu, zwiększając ryzyko zachorowań na wszelakie go rodzaju choroby, tudzież przyspieszając również proces starzenia się i przedwczesnej śmierci. [5]

 

 

7. Poziom testosteronu u mężczyzn.

Hormon znany, lub też powinien być znany każdemu mężczyźnie, gdyż to on odpowiada między innymi za występowanie zewnętrznych cech męskich, lepsze predyspozycje do kształtowania sylwetki, ale również wiele innych aspektów u tejże płci. Znajduje się on również w organizmach kobiet, jest on tak samo ważny, jednakże jego poziom jest znacznie mniejszy niżeli u płci „pochodzącej
z Marsa”. Przejdźmy jednak do powiązania snu z poziomami, ów wymienionego hormonu. Okazuje się, iż przewlekły brak nocnej regeneracji, negatywnie rzutuje na poziomy testosteronu. W badaniach wykazano, że już po jednym tygodniu nieprzespanych nocy, poziom androgenów może spaść nawet o 15 %! Przyczyniać się to będzie do występowania negatywnych następstw, jakimi są: obniżenie pociągu seksualnego, pogorszenie performance’u treningowego, rozdrażnienie, a nawet zanik spermatogenezy i wiele innych.[8-9]

 

8. Poziom kortyzolu.

W zakładce „wiedza” wiele razy przewijał się temat wymienionego w punkcie hormonu. Stąd też tylko w celu przypomnienia – jest to hormon stresu, który oczywiście jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania – jak każdy inny – , ale jego poziom mieścić się musi w odpowiednich fizjologicznych przedziałach. Jak więc wpływa brak snu na poziom kortyzolu? Literatura przekazuje informacje, iż brak snu powiązany jest z podwyższonymi jego poziomami, co w efekcie przenosi się na występowanie stanów depresyjnych, rozdrażnienie, brak skupienia, zmniejszone chęci do działanie i ogólnie pojęte funkcjonowanie w środowisku społecznym[10-11].


Literatura:
[1]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC535701/,
[2]https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14768320500102301/,
[3]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18564298/,
[4]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2084401/,
[5]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3548567/,
[6]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4651462/,
[7]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4689288/
[8]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4445839/,
[9]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2453053/,
[10]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4318605/,
[11]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9415946.

Dodano w: ZdrowieTagi: dobry sen, Hejmoś, ile spać, jakość snu, niedobory snu, Oskar Hejmowski, sen, zdrowie, zmęczenie

Oskar Hejmowski - parę słów o autorze:

Jestem studentem dietetyki. Zagłębiam się głownie w tematykę odżywiania sportowców, ale nie tylko. Promuję zdroworozsądkowe podejście do sposobu żywienia oraz sportu, starając się przekazać wiedzę w sposób zrozumiały dla każdego. Oprócz dietetyki kocham aktywność fizyczną, gotowanie i cenię sobie dobre jedzenie. Zobacz pozostałe posty tego autora

9 komentarzy: “Niedobory snu. Objawy i skutki

  1. Przez pewien moment pracowałem w systemie 3 zmian, gdzie właśnie nocki były najgorsze. Odczuwałem wiele ze skutków, które wymieniłeś. Myśli za mgłą, problem w skupieniu, rozdrażnienie.. Na szczęście z tamtej pracy zrezygnowałem i teraz pracuję tylko na rano. Bardzo rzetelny artykuł.

    1. Kasiu, za jakiś czas na blogu pojawi się kontynuacja, która dotyczyć będzie właśnie aspektu, o który pytasz :)!. W tajemnicy powiem, że tak, da się poprawić jakość snu i w artykule będą wymienione na to sposoby :D.

  2. Niestety, ale doznałam osobiście to, o czym piszesz. Kilka nieprzespanych nocy z powodu pracy i samopoczucie od razu w dół, retencja wody, a o wzmożonym apetycie już nie wspomnę.. :(. Super artykuł poparty rzetelną wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *