Spadki mięśniowe, a częstotliwość i przerwa od treningów

Wiele osób, zastanawia się, jak ćwiczyć, żeby zmaksymalizować efekty treningowe. Nawet jeśli, podstawowa wiedza z dziedziny sportów siłowych nie jest nam obca, często nie potrafimy odpowiedzieć na pytanie, który sposób będzie dla nas znacznie bardziej efektywny. 

 

Ile razy w tygodniu = lepiej?

Jedni, wolą spędzić nawet kilka godzin na sesji treningowej, ale zrobić trening 2 razy w tygodniu, drudzy natomiast, nie wyobrażają sobie swojej rzeczywistości bez codziennej aktywności. Czy wykonywanie wybranych ćwiczeń systematycznie, w ciągu całego tygodnia, góruje z punktu widzenia efektywności nad tym samym zestawem ćwiczeń wykonywanym podczas jednej jednostki tygodniowo? 

Jak wynika z najnowszych badań, rozsądne rozbicie zestawu ćwiczeń na daną partię, może mieć duży wpływ zarówno na jakość naszych mięśni, jak i ich wytrzymałość. Dla początkujących osób, lepszym rozwiązaniem w aspekcie optymalizacji efektów treningowych, będzie wykonywanie trzech jednostek treningowych po na przykład dwa ćwiczenia na daną partię mięśniową, od wykonywania jednej jednostki treningowej z sześcioma ćwiczeniami na daną partię treningową. 

Kompleks wszystkich niezbędnych aminokwasów białkowych
od Testosterone.pl

Preferencje najważniejsze

Oczywiście, ostateczne ustalenie planu treningowego, jest zależne od indywidualnych predyspozycji i możliwości danej osoby. Nie należy skupiać się wyłącznie na danych z najnowszych badań, które nie dla każdego powinny okazać się kluczowe. W szczególności, jeśli trening siłowy, ma sprawiać nam przyjemność, być formą spędzenia wolnego czasu i nie wiążemy swoich planów zawodowych ze sceną, czy trójbojem siłowym. Dla laików, różnice, jakie zaobserwowano nie są na tyle znaczące, aby przewracać swój plan treningowy do góry nogami, jeśli do tej pory zdawał on egzamin. Pamiętajmy, że lepiej, gdy wygospodarujemy wolny czas na jedną jednostką treningową, niż zrezygnujemy z aktywności na dobre. Kolejna kwestia, to aspekt odpowiedniej regeneracji. Odgrywa ona znacznie większą rolę w optymalizacji naszych działań, aniżeli dokonywanie rewolucji w schemacie naszego tygodnia treningowego. 

Po jakim czasie odczujemy „spadki”?

Od groma osób, zastanawia się również, czy zbyt długa przerwa od treningów, nie przyczyni się do utraty dotąd wypracowanej masy mięśniowej. W tej kwestii, nie należy przesadzać. Wielu z nas, panicznie boi się przerwy od treningów nie wyobrażając sobie porzucić swojej rutyny, mimo że np. organizm jednoznacznie podaje jak na tacy sygnał o konieczności zrobienia przerwy. Czasem zwyczajnie brakuje nam czasu, żeby systematycznie uczęszczać na siłownię. Na to pytanie, trudno odpowiedzieć jednoznacznie. Wszak, znów, jest to sprawa bardzo indywidualna. Niemniej jednak, okres do trzech tygodni, nie przyniesie ogromnych zmian w aspekcie wypracowanych dotąd efektów związanych z masą mięśniową. Czasem, jeśli wszystkie znaki na niebie wskazują na konieczność zrobienia przerwy, warto odpuścić i nie dać się zwariować. 

Poczuj ogromną pompę treningową i lepszą regenerację dzięki AAKG

Podsumowując

Dlatego właśnie, w szczególności w obecnym okresie świąteczno-noworocznym, o ile zawody nie czekają za nami tuż za rogiem, nie ma najmniejszej potrzeby, aby w popłochu, wstawać od rodzinnego stołu i poszukiwać otwartej siłowni tylko dlatego, że boimy się
o spadki mięśniowe. Taka sytuacja nie będzie mieć prawa bytu. No, chyba że, zdecydowaliśmy się na przerwę już w Mikołajki, a na siłownie, zamierzamy wracać po Nowym Roku. Tak więc mnie ma powodów do obaw. Żeby zbudować wakacyjną formę, mamy jeszcze wystarczającą czasu. 

Dla najbardziej gorliwych i dociekliwych, zostawiamy linki do badań, o których wspomniano na łamach tego artykułu: 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6036131/

Natalia Galus - parę słów o autorze:

Racjonalne podejścia do żywienia, suplementacji i aktywności fizycznej. Pasja połączona z potrzebą ciągłego poszukiwania nowych informacji. Zobacz pozostałe posty tego autora

2 komentarzy: “Spadki mięśniowe, a częstotliwość i przerwa od treningów

  1. A niektórzy tak się boją, że tydzień treningu pozbawi ich dotychczasowo wypracowanych efektów. Oby natrafili na ten artykuł :).

    1. Tygodniowa, a nawet i dłuższa przerwa, może mieć znacznie lepsze efekty niż przeciążanie naszego organizmu. Dzięki za docenienie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *