Superfoods – samo dobro

Widzisz na witrynach sklepowych, na opakowaniach batoników hasło „SUPERFOOD” i nadal zastanawiasz się o co w tym wszystkim chodzi? Na instagramie i blogach co raz więcej osób chwali się swoimi fit, zdrowymi posiłkami, które mają SUPERFOODSY w składzie.

Co to właściwie jest?

Superfoods (tłumaczone jako „superżywność” lub „superjedzenie”), to produkty żywnościowe o bardzo wysokiej wartości odżywczej. Są bogate w witaminy, przeciwutleniacze, składniki mineralne, zdrowe tłuszcze, białka i błonnik pokarmowy. Dlatego mówi się o nich, że mają istotny wpływ na nasze zdrowie i chronią organizm przed różnego rodzaju chorobami. Ich duży potencjał antyoksydacyjny zahamowuje rozwój komórek nowotworowych. Witaminy, skł. mineralne i kwasy tłuszczowe w nich zawarte, wspierają system pokarmowy, krwionośny, nerwowy i immunologiczny (odpornościowy), dzięki czemu nasz organizm działa sprawniej i broni się przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych. Superżywność, to żywność pochodzenia naturalnego, a więc nieprzetworzona. Mianem superfoods określa się głównie produkty roślinne, ale również niektóre ryby i nabiał. Najlepiej spożywać niektóre
z tych produktów na surowo, gdyż w tej formie zachowują największą gęstość odżywczą. Różnego rodzaju procesy technologiczne, obróbki termiczne (w tym gotowanie, smażenie, pieczenie) mogą zniszczyć ich cenne właściwości. Niemniej jednak, często obróbka jest konieczna, aby pozbyć się szkodliwych czy antyodżywczych substancji.

Istnieją naukowe dowody, że dieta ma wpływ na cztery podstawowe czynniki ryzyka chorób układu krążenia: nadciśnienie, otyłość, cukrzycę i poziom cholesterolu. Dieta uboga w tłuszcze nasycone, ale bogata w błonnik i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (te zawarte w orzechach, nasionach, pestkach, tłustych rybach morskich, niektórych olejach i zielonych warzywach liściastych) obniża ryzyko chorób serca; bogata w warzywa, owoce i błonnik, zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na raka. A zatem choroby,
a zwłaszcza otyłość, są postrzegane jako rezultat niewłaściwej diety – wysoko przetworzonego jedzenia, nadmiaru przyjmowanych kalorii, tłuszczu, cukru i soli, oraz błędów w odżywianiu oraz trenowaniu. Daje to pole do popisu marketingowcom, którzy dobierają produkty tak, aby było jak najzdrowiej. Super produkt powinien zawierać składnik, który ma szczególne własności, potwierdzone naukowo.

Skoncentrowane źródło omega-3

Skąd wzięło się to określenie?

Termin po raz pierwszy został użyty przez Aarona Mossa w czasopiśmie „Nature Nutrition” w 1998. Określenie to szybko stało się wykorzystywanym hasłem w artykułach, pojawiających się w gazetach i czasopismach, które miały za zadanie poszerzyć wiedzę na temat zdrowego odżywiania oraz zaleceń dietetycznych. Bardzo szybko pojęcie super żywności zostało wykorzystane przez marketingowców i przemysł spożywczy, tak, aby ich produkty były bardziej atrakcyjne dla klientów.   

Silny antyoksydant dla wsparcia kondycji organizmu

Czy dużo znaczy dobrze?

Błędem jest myślenie, że zdrowe jedzenie można spożywać w każdych ilościach. To stwierdzenie może być prawdziwe jedynie
w przypadku zielonych warzyw,  które są niskokaloryczne i mają jednocześnie ogromną wartość odżywczą. Z kolei owoce, owszem, mają w sobie bogactwo witamin i minerałów, ale zwierają też cukry proste, które łatwo są wchłaniane i odkładane w organizmie
w postaci tkanki tłuszczowej, gdyż jest nadwyżka kalorii nie jest pożądana. Nie ważne czy to superfoods, czy fast food – nadmiar kalorii zawsze będzie powodował przyrost wagi.

Ekstrakt z zielonej herbaty od Apollos Hegemony

Przykłady superfoods

Jagody Goji są owocami kolcowoju pospolitego o charakterystycznym smaku, występującego na terenie Azji.  To dobre źródło wartościowego białka (zawierającego aż 18 aminokwasów!), witamin (C, B1, B2, B6 oraz E), nienasyconych kwasów tłuszczowych (odpowiadających za produkcję hormonów, właściwą pracę mózgu oraz układu nerwowego), związków mineralnych (fosfor, żelazo, wapń, miedź, cynk, selen), jak również flawonoidów (mających właściwości antyoksydacyjne). Sekretnym składnikiem jagód Goji jest bioaktywny kompleks polisacharydowy LBP, odpowiedzialny za stymulację układu odpornościowego. Posiada on właściwości przeciwutleniające i przeciwnowotworowe. Owoce Goji są dostępne w formie suszonej, sproszkowanej i w postaci soku.

Lukuma – nazywana jest „złotem Inków”. Ten peruwiański owoc jest wykorzystywany bardzo szeroko w miejscowej kuchni. Nazwę zawdzięcza swojemu wyglądowi. Przypomina awokado o żółtym intensywnym kolorze. Stanowił podstawę diety wojowników. Oznacza to, że posiada cenne właściwości. W Polsce lukuma wciąż jest mało znana i ciężko dostępna. Na świecie jednak zyskuje dużą popularność. Lukuma ma słodki smak i świetnie nadaje się do ciast i lodów. Prócz walorów smakowych obfituje w olbrzymią dawkę żelaza. Dla wojowników było ono bardzo istotne. Jak wiemy żelazo we krwi odpowiedzialne jest za transport tlenu, a jego braki powodują anemię. Im bardziej jesteśmy aktywni tym lepszego dotlenienia mięśni potrzebujemy. Dodatkowo możemy znaleźć
w lukumie witaminy z grupy B, odpowiedzialne za połączenia nerwowe między mózgiem, a mięśniami. Wspomagają one także produkcję czerwonych krwinek, hemoglobiny oraz koncentrację i pracę mózgu. Lukuma ceniona jest również na jej wpływ na kościec. Spożywające ją osoby dostarczają sobie sporej ilości wapnia wzmacniającego kości oraz wspomagają swój metabolizm i pracę serca.Bardzo łatwo możemy dostać lukumę w postaci zmielonych i wysuszonych owoców. Wykorzystać ją możemy jako słodzik. Świetnie zastąpi cukier.Podsumowując Lukuma jest uznana za Superfoods ze względu na zawartość składników mineralnych i witamin.

 

 

Jagody Acai to owoce, które wyglądem bardzo przypominają amerykańskie borówki. Rosną w  amazońskich lasach równikowych na drzewach palmowych i od wieków były ważną częścią diety plemion amazońskich. Bogate są w witaminy (E, C, z grupy B), składniki mineralne (fosfor, wapń, potas), wartościowe i łatwo przyswajalne białka, kwasy tłuszczowe (omega-6 i omega-9) oraz przeciwutleniacze. Tak bogaty skład sprawia, że Acai mają bardzo korzystny wpływ na ogólną kondycję naszego organizmu. Nie tylko dostarczają nam ogromnych pokładów energii, wspierają odchudzanie i trawienie, ale też ogrzewają nasze ciało, pozyskując energię
z tkanki tłuszczowej. Jagody Acai to skarbnica antyoksydantów, które odmładzają i oczyszczają organizm, a dodatkowo przeciwdziałają chorobom sercowo-naczyniowym i nowotworowym. Można spożywać świeże owoce Acai, jednak z racji ich niskiej trwałości, w Polsce dostępne są w formie soku, kapsułek i sproszkowanej.

 

 

Maca- Inkowie uprawiali ten korzeń już 2 tysiące lat temu. Dziś najbardziej znana jest jako świetny afrodyzjak podnoszący libido. Stosuje się ją jako składnik suplementów na potencję. Posiada udowodnione działanie antystresowe oraz wspomagające pracę mózgu. Wspomaga przyswajanie informacji poprzez pozytywne oddziaływanie na neuroprzekaźniki. Maca zawiera w sobie 59% wysokiej jakości węglowodanów oraz aż 8,5% błonnika, co sprawia, że nie tylko stanowi idealne źródło energii, lecz także wspomaga pracę jelit. Dodatkowo zawiera 10,2% łatwo przyswajalnego białka. Ta roślina nosi wiele nazw. Ze względu na podnoszenie libido nazywana jest peruwiańskim żeń-szeniem. Występuje w kilku rodzajach.Czarna maca wspomaga budowę masy mięśniowej zarówno u kobiet, jak
i mężczyzn. Czerwona wspomaga płodność kobiet. Na męskie libido lepiej zadziała czarna. . Ma pozytywny wpływ na włosy i tarczyce. Wszystkie jej właściwości zawdzięcza bogactwu witamin, minerałów oraz dobrych kwasów tłuszczowych. Znajdziemy w niej cynk, mangan, żelazo, bor, miedź oraz selen, a także witaminy B1, B2, B3 oraz witaminę C. Istotne jest również, że zawiera sterole, których stosowanie może obniżać poziom cholesterolu.Podsumowując, maca jest bardzo cenną rośliną, a jej korzeń jest składnikiem wielu suplementów, na które warto zwrócić uwagę. Wzmacnia wytrzymałość fizyczną i odporność organizmu, dodaje energii i stymuluje powstawanie połączeń między neuronami. Stosowana była w leczeniu bezpłodności oraz zaburzeń potencji. A co najciekawsze opóźnia procesy starzenia.

 

 

Nasiona i orzechy zawierają dużo minerałów, białka i zdrowych tłuszczy. Są więc bardzo dobrym dodatkiem do zdrowej diety. Mogą być dodawane do owsianki, jogurtu, zmielone mogą zastępować mąkę, ale same w sobie również są wartościową i sycącą przekąską. Trzeba jednak pamiętać, że cechuje je wysoka zawartość prozapalnych kwasów omega 6, a więc należy zachować umiar w ich spożywaniu. Za najbardziej wartościowe obecnie uważane są: orzechy makadamia, laskowe, włoskie, pistacje surowe, migdały, orzechy brazylijskie, pestki moreli, pestki dyni, słonecznika, nasiona sezamu i siemię lniane. Ostatnio rynek podbiły też nasiona babki jajowatej
i płesznik oraz chia (czyli szałwia hiszpańska). Nasiona te po zmieszaniu z wodą wytwarzają śluz, który nadaje żelowatą konsystencję pokarmom, z którymi są spożywane. Ta właściwość ma pozytywny wpływ na procesy trawienia i oczyszczania organizmu.

 

 

Zielone warzywa są oczywistym wyborem. Na samej górze długiej listy zielonych warzyw plasują się sałaty (rzymska, lodowa), jarmuż, szpinak, kapusta (przede wszystkim pekińska), brokuły, botwinka, pietruszka, rzeżucha, pokrzywa. Bogactwo witaminy K, C, A, witamin z grupy B, antyoksydantów, wapnia, żelaza, magnezu, potasu sprawia, że są uznawane za bomby odżywcze. Dodatkowo, ich mała kaloryczność powoduje, że są podstawą dań fit dedykowanych osobom, które chcą stracić zbędne kilogramy lub utrzymać linię i dobrą kondycję fizyczną.

 

 

Chlorelle stosuje się ją między innymi przy odchudzaniu. Jest algą morską o zielonej barwie. Jej działanie prozdrowotne jest olbrzymie. Potrafi odtruwać organizm z toksyn, takich jak metale ciężkie oraz pestycydy. To oczywiście dopiero początek jej wspaniałych właściwości. Wspomaga także odporność i gojenie się ran. Jest uznawana za „idealny produkt zielony”. Wedle badań pomaga także przy schorzeniach, takich jak cukrzyca oraz problemy jelitowe. Obniża także poziom cholesterolu i zapobiega miażdżycy. Wspomaga również pracę serca. Zawiera w sobie więcej witaminy B12 niż produkty pochodzenia zwierzęcego, co jest fenomenem.  Składa się aż w 60%
z białka, 20% z węglowodanów oraz 10% z tłuszczów. Zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy. Należy tylko zaznaczyć, że zawierało mało metioniny, lecz dużo lizyny. Posiada w sobie ponad 20 różnych składników mineralnych i witamin.Suplementy z chlorellą są coraz częściej wykorzystywane w trakcie odchudzania. Specjaliści zgodnie mówią, że należy kupować je u zaufanych dostawców,
a minimalna dawka to 500 mg, w której 10 mg musi stanowić chlorofil.

 

 

A jeśli warzywa, to i owoce. Najbardziej popularne (oprócz wymienionych już wcześniej jagód) to jabłka, śliwki, cytryny, grejpfruty, ale też bardziej egzotyczne, jak granat, smoczy owoc, melon, mango. Noni (inaczej morwa indyjska) to krzew, którego owoce posiadają cenne właściwości i są bogate w aktywne substancje, takie jak polifenole (antyoksydanty), składniki mineralne (potas, magnez, wapń), witaminy (A, C, E i witaminy z gruby B), ale również białko i błonnik. Stosuje się go na wiele przypadłości, takich jak brak witalności, niska odporność, bóle czy infekcje.

 

 

Jako, że w diecie ważne są również zdrowe tłuszcze, na liście superfoods znalazły się oleje roślinne. Prym wiodą olej kokosowy, oliwa
z oliwek extra virgin i olej z awokado. Bogactwo kwasów tłuszczowych zapewnia odporność i ochronę przed chorobami. Zawarte
w nich przeciwutleniacze i witaminy (A, D, E, K) odżywiają organizm i pomagają w utrzymaniu młodego wyglądu.

 

 

Tłuste ryby są bardzo zdrowe, lecz często o nich zapominamy. Mowa tutaj szczególnie o łososiu, makreli i sardynkach bogatych
w kwasy omega-3, których nasz organizm samodzielnie nie produkuje, a które zmniejszają ryzyko chorób serca. Wybierajmy jednak ryby dobrej jakości.

 

 

Warto otwierać się na różne produkty, które mogą wzbogacić organizm w wartościowe składniki odżywcze i smakowo zrewolucjonizować naszą kuchnię. Nasiona chia, jagody acai, kurkuma czy inne superfoods na pewno nam nie zaszkodzą, trzeba jednak zachować umiar i zdrowy rozsądek.

Paulina Szydlik - parę słów o autorze:

Studentka pierwszego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans. Zobacz pozostałe posty tego autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyright © 2017 Testosterone.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.