Kolagen rybi - wpływ na skórę, działanie antyoksydacyjne i przeciwstarzeniowe - Testosterone Wiedza

Kategorie

Najczęściej czytane

Kolagen rybi – wpływ na skórę, działanie antyoksydacyjne i przeciwstarzeniowe

Wstęp

Kolagen jest jednym z głównych elementów macierzy pozakomórkowej tkanki łącznej, a jego ilość stanowi około 30% wszystkich białek budujących ciało ssaków. Białko to stanowi swego rodzaju podporę, która zapewnia wytrzymałość organizmowi, a w strukturach takich jak: kości, chrząstki, ścięgna, czy też skóra jest najistotniejszym, występującym tam białkiem strukturalnym. Brak toksyczności oraz biozgodność w stosunku do wszystkich organizmów żywych pozwoliły na duże rozpowszechnienie kolagenu jako substancji wykorzystywanej w medycynie oraz farmacji. Początkowo do celów tych używano głównie kolagenu bydlęcego, jednakże ze względu na duże wady jego przetwarzania wielu badaczy zaczęło skupiać coraz większą uwagę na kolagenie pochodzącym ze źródeł morskich, np. z rybich łusek, czy skóry. Alternatywa ta jest znacznie tańsza, bardziej ekologiczna, a co najważniejsze również zmniejsza ryzyko przenoszenia różnego rodzaju chorób odzwierzęcych, co czyni kolagen morski znacznie bezpieczniejszym od innych.

Źródła kolagenu w diecie

Żelatyna to zdecydowanie jedna z najbardziej znanych substancji spożywczych, w których kolagen występuje w postaci naturalnej. Wiele ludzi chcąc zapewnić sobie odpowiednią podaż tego białka włącza do swojej diety produkty, które są sporządzane z udziałem żelatyny, np. galaretki, czy żelki. Niestety zbilansowanie jadłospisu, który dostarczy nam należytą ilość kolagenu jest niezwykle trudne i często kończy się niepowodzeniem. W celu rozwiązania tego problemu warto sięgnąć po dobrej jakości suplementy diety, dzięki którym łatwo jest uregulować poziom tej substancji, nie obciążając przy tym bardzo układu trawiennego.

Kolagen rybi zawierający patentowaną formę NatiCol®

Czym jest kolagen rybi?

Kolagen rybi, zwany również morskim, jest najlepszy spośród wszystkich kolagenów pozyskiwanych od zwierząt. Dzięki temu, że w porównaniu do innych ma on mniejszą masę cząsteczkową jego adsorpcja oraz biodostępność są lepsze. Zawiera on głównie kolagen typu I, który znajduję się prawie w całym organizmie, oprócz tkanki chrzęstnej. Ten rodzaj kolagenu w ogromnej ilości znajduje się w skórze – największym narządzie, dlatego jego spożywanie przynosi wiele pozytywów związanych z jej kondycją. W zależności od pochodzenia kolageny różnią się między sobą składem aminokwasowym. W kolagenie morskim dominują dwa zasadnicze aminokwasy: prolina oraz glicyna. Obydwa związki wykazują wiele ważnych funkcji związanych z prawidłowym funkcjonowaniem organizmu człowieka, z czego bardzo istotną informacją jest, że prolina bierze udział w stymulacji syntezy kolagenu. Oprócz korzystnego działania na skórę spożywanie jego wiążę się również z innymi efektami prozdrowotnymi, takimi jak: lepszy stan tkanki kostnej, poprawa regeneracji, działanie antybakteryjne, przeciwzapalne i inne.

Kolagen rybi w proszku z dodatkiem biotyny i kwasu hialuronowego

 

Źródła kolagenu w diecie

Żelatyna to zdecydowanie jedna z najbardziej znanych substancji spożywczych, w których kolagen występuje w postaci naturalnej. Wiele ludzi chcąc zapewnić sobie odpowiednią podaż tego białka włącza do swojej diety produkty, które są sporządzane z udziałem żelatyny, np. galaretki, czy żelki. Niestety zbilansowanie jadłospisu, który dostarczy nam należytą ilość kolagenu jest niezwykle trudne i często kończy się niepowodzeniem. W celu rozwiązania tego problemu warto sięgnąć po dobrej jakości suplementy diety, dzięki którym łatwo jest uregulować poziom tej substancji, nie obciążając przy tym bardzo układu trawiennego.

Maślan Sodu – wsparcie pracy przewodu pokarmowego

Działanie przeciwstarzeniowe

O tym, że kolagen występuję w skórze wie niemalże każdy. Wyróżniamy wiele typów kolagenu, jednakże w skórze znajduje się najwięcej kolagenu typ I (85-90%), który stanowi jej włókniste rusztowanie, kolagen typu III (do 15%) przyczynia się do właściwego rozmieszczenia włókien kolagenu typu I, a także zapewnienia elastyczności.  Znajomość budowy skóry jest niezbędna do zrozumienia istoty pozytywnego działania tego białka na tę tkankę. Skóra właściwa, czyli warstwa położona „bardziej wewnętrznie” zawiera tkankę łączną, która posiada dużą ilość istoty pozakomórkowej składającej się w ogromnej części z kolagenu, który produkowany jest przez specjalistyczne komórki – fibroblasty. Zapewnia on skórze właściwej integralność. Starzenie się skóry jest procesem związanym ze zmniejszaniem się ilości kolagenu, co następuje już około 25 roku życia. Naskórek, czyli warstwa zewnętrzna stanowi barierę ochronną, zapobiegającą przedostawaniu się różnego rodzaju niepożądanym związkom oraz drobnoustrojom do głębszych warstw. Na powierzchni zewnętrznej skóry znajdują się niewielkie otwory, które nazywane są porami skórnymi. Pory stanowią ujścia dla włosów, gruczołów potowych apokorynowych, serum, a także złuszczonych komórek. Kolagen jest dość sporym białkiem o dużej masie cząsteczkowej i jego rozmiar jest zbyt duży, aby zdołać przeniknąć przez pory skórne, dlatego stosowanie cudownych kremów przeciwzmarszczkowych, zawierających w swym składzie to białko jest bezsensowne i zupełnie nieskuteczne. Brak szansy penetrowania przez skórę powoduje, iż działa on jedynie na jej powierzchni tworząc osłonę hydrofilową zapobiegającą przed transepidermalną utratą wody, co daje nam uczucie nawilżenia i napięcia, które niwelowane jest zaraz po przemyciu twarzy. Zażywanie doustne nutriceutyków, czyli suplementów diety, które w swym składzie posiadają kolagen działa o wiele bardziej efektywnie i dopiero wtedy możemy spodziewać się  pożądanych rezultatów na skórze. W jednym z badań dotyczących zapobieganiu starzenia się skóry podawano uczestniczkom kolagen rybi wraz z mieszanką antyoksydantów wykazano, że po suplementacji owej mieszanki nastąpiła poprawa elastyczności oraz inny parametrów zabezpieczających przed szkodliwym działaniem stresu oksydacyjnego. W innych doniesieniach istnieją dowody, że podawanie kolagenu rybiego w ilości 1 gram / dobę znacznie polepszyło elastyczność i nawilżenie cery.

EGCG – polifenole o przeciwstarzeniowym działaniu

Działanie regeneracyjne

Kolagen jest białkiem, które nie tylko buduje, ale również naprawia skórę. Inżyniera tkankowa i medycyna regeneracyjna są prężnie rozwijającymi się dziedzinami naukowymi, których skupienie oscyluje głównie wokół biologicznych zasad tworzenia nowych tkanek i narządów. Doskonała biokompatybilność kolagenu rybnego spowodowała, iż stał się on punktem zainteresowania ekspertów owych specjalności. Kolagen rybny, który jak już wiadomo składa się głównie z kolagenu typu I jest niewątpliwie sprzymierzeńcem skóry. Badania wykazują, że może on okazać się pomocny w zapewnieniu szybszego gojenia się ran, łagodzeniu powstających blizn, a także leczeniu oparzeń. Jego udział jest również obiecujący w dziedzinie stomatologii, ponieważ w badaniach przeprowadzonych na zwierzętach wykazano jego przydatność w regeneracji miazgi zęba oraz tkanek przyzębia, których niewłaściwa kondycja może być przyczyną paradontozy, czyli zapalenia przyzębia, która może doprowadzić do utraty zębów.

Omega-3 NNKT wspierające regenerację

Zdrowe kości

Jednym z efektów starzenia się organizmu jest utrata masy kostnej, które może doprowadzić do osteoporozy – choroby, na którą cierpią miliony ludzi na świecie. Kolagen jest jednym z głównych elementów budujących tkankę kostną, dlatego jej zdrowie jest ściśle uzależnione od jego ilości. Regularna suplementacja kolagenem rybim może stymulować syntezę kolagenu w kościach, co odbywa się poprzez promowanie do działania odpowiednich komórek biorących udział w przebudowie masy kostnej – osteoblastów. Wyniki badań pokazują, że kolagen morski jest przydatną substancją w regeneracji oraz utrzymaniu zdrowych kości. Biorąc pod uwagę zdrowie układu ruchu dodatkowym benefitem jego spożywania jest również pomoc w redukcji bólu kolan, co udowodniono w jednym z badań, w którym uczestniczy przyjmowali 5 g kolagenu dziennie przez okres 12 tygodni.

5 tys IU D3 w jednej kapsułce!

Właściwości antyoksydacyjne

Kolagen rybi składa się z bioaktywnych peptydów, które posiadają właściwości przeciwutleniające. Fakt ten może okazać się przydatny w walce z reaktywnymi formami tlenu, które odpowiadają m.in. za zwiększenie ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych, miażdżycy oraz starzenie się organizmu   (w tym niezwykle ważnej dla płci pięknej skóry). Badania przeprowadzone z udziałem rybiego kolagenu wykazały, że peptydy w nim zawarte mają właściwości antyoksydacyjne, przeciwzapalne, a także ochronne w stosunku do DNA.

 

Właściwości antybakteryjne

Peptydy zawarte w kolagenie rybim, a w szczególności peptyd o nazwie „collagencine”, której polski odpowiednik nie jest znany są związkami antybakteryjnymi. W jednym z badań wykazano aktywność tego peptydu w stosunku do bakterii z rodzaju Streptococcus aureus, czyli powszechnie występującego gronkowca złocistego, który może być przyczyną różnego rodzaju infekcji skórnych, np. zakażenie ran pooparzeniowych lub pooperacyjnych, co dodatkowo przyczynia się do pogorszenia procesu gojenia. W innym badaniu wykazano również właściwości przeciwbakteryjne kolagenu w stosunku do Streptocuccus mutans, który jest główną bakterią próchnicotwórczą. Według badaczy kolagen rybi jest obiecującym źródłem peptydów przeciwdrobnoustrojowych.

Wpływ na poziom cukru we krwi

Podawanie kolagenu rybiego pacjentom chorym na cukrzycę przyczyniło się do poprawy metabolizmu glukozy oraz lipidów. Inną kwestią przemawiającą za skutecznością tego związku w stabilizacji poziomu cukru jest badania z 2016 roku, w którym wykazano, że cukrzyca typu II koreluje z niskim poziomem glicyny. Jak wiemy kolagen rybi zawiera duże ilości tego aminokwasu, dlatego suplementacja nim może wpływać na regulacje ilości glukozy we krwi i tym samym pomagać w przeciwdziałaniu rozwoju cukrzycy i insulinooporności.

Wsparcie gospodarki cukrowej

Wzrost masy mięśniowej

Regularne spożywanie kolagenu połączone z 60-minutowym treningiem oporowym wykonywanym trzy razy w tygodniu spowodowało zwiększenie masy mięśniowej u osób cierpiących na sarkopenię. Ponadto poprawie uległa również siła mięśni.

Koncentrat białka serwatkowego w pysznych smakach od Testosterone.pl

Synteza kolagenu

Proces biosyntezy tego białka jest niezwykle skomplikowany i składa się z wielu następujących po sobie etapów, które zachodzą przede wszystkim na terenie siateczki śródplazmatycznej szorstkiej oraz Aparatu Golgiego. Do prawidłowej syntezy kolagenu niezbędna jest obecność kwasu askorbinowego, dlatego tak ważna jest również prawidłowo zbilansowana dieta, która będzie dostarczać należyte ilości witaminy C, bez której nie ma mowy o tworzeniu kolagenu. Według badań dostarczanie witaminy C zwiększa znacząco produkcję kolagenu typ I i II.

 

Dawkowanie

Badania naukowe wskazują, iż dawkowanie kolagenu jest zależne od celu suplementacji. Dawki w ilości 1-3 wpływały w pozytywny sposób na syntezę kolagenu, a tym samym kondycję skóry. Dawki w wysokości 5 g wpływały dodatkowo na kondycję kości.

 

Podsumowanie

Kolagen jest jednym z najważniejszych białek organizmu człowieka, a jego prawidłowy poziom jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania. Niestety w wiekiem jego synteza spada, dlatego warto jest rozważyć suplementację tej substancji, gdyż dostarczenie prawidłowej ilości kolagenu z dietą jest niezwykle trudne. W dzisiejszych czasach coraz bardziej popularne jest stosowanie kolagenu rybiego, który odznacza się na tle innym wieloma korzyściami. Po pierwsze jest on bezpieczny, nie przenosi chorób, a także jego przetwórstwo jest tanie. Ważnym aspektem jest również możliwość wykorzystania w celu jego pozyskania różnego rodzaju odpadów pochodzących z ryb, które spożywamy, np. łuski, czy skóry. Wykazuje on również znacznie lepszą przyswajalność w porównaniu do kolagenów pochodzących od innych zwierząt. Kolagen rybi to głównie kolagen typu I, który występuje niemalże w całym ciele. Regularna suplementacja tego białka przynosi wiele benefitów, które wpływają na piękno oraz zdrowie. Z punktu widzenia kosmetologii przyczynia się on do opóźnienia procesu starzenia się skóry oraz znacznie poprawia elastyczność i nawilżenie cery. Ponadto jest to substancja, która budzi ogromne zainteresowanie w dziedzinach zajmujących się regeneracją tkanek. Polepsza on regenerację tkanek, takich jak skóra i kości oraz przyspiesza gojenie się np. ran pooparzeniowych. W dodatku wykazuje on działanie antyzapalne, antyoksydacyjne oraz antybakteryjne. Kilka doniesień naukowych  mówi również o jego znaczeniu w stabilizacji poziomu cukru we krwi. Kolagen rybi jest niezwykle obiecującą substancją, która z pewnością z dużym powodzeniem może być wykorzystywana w kosmetologii i różnych dziedzinach medycyny. Mówiąc o kolagenie nie można zapomnieć o witaminie C, która jest niezbędna podczas jego biosyntezy i dbanie o jej prawidłowy poziom jest tak samo ważne jak kolagenu.

BIBLIOGRAFIA:

https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=6YmX-9PynfYC&oi=fnd&pg=PA133&dq=tissue+repair+fish+collagen&ots=jFme5g2zQO&sig=aOO2om0ov12v3AZWiQ5WghzRsE4&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

https://www.vichy.pl/wersja-miedzynarodowa/laboratoria-vichy/pory-skory-1cmp580.aspx

https://www.researchgate.net/profile/Anna_Waszkielewicz/publication/270561701_Kolagen_-_struktura_oraz_zastosowanie_w_kosmetologii_i_medycynie_estetycznej/links/58356c4608ae004f74cbd25d/Kolagen-struktura-oraz-zastosowanie-w-kosmetologii-i-medycynie-estetycznej.pdf

https://iwonaswierczyk.pl/wp-content/uploads/2018/12/Kolejne_dowody_na_transdermalno_i_dziaanie_kolagenu_rybiego_-1.pdf

https://age-less.pl/obalamy-mity-kolagen-w-kremach/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4745978/

https://www.mdpi.com/2072-6643/10/7/826https://www.mdpi.com/2072-6643/10/7/826

https://www.nrcresearchpress.com/doi/10.1139/apnm-2016-0390?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori%3Arid%3Acrossref.org&rfr_dat=cr_pub%3Dwww.ncbi.nlm.nih.gov&#.XpbEW_0zbIV

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23370875/?from_term=Fish%20collagen&from_page=5&from_pos=5&fbclid=IwAR3dLP_TT3mFpCwEmDl_XdWLfLlwaWdFqthxytojSPKqNZfcK3NaaW0GkRA

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5976616/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6723527/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27038545

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21164551

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4594048/

Jestem studentem dietetyki. Zagłębiam się głownie w tematykę odżywiania sportowców, ale nie tylko. Promuję zdroworozsądkowe podejście do sposobu żywienia, sportu, ale także zdrowia publicznego starając się przekazać wiedzę w sposób zrozumiały dla każdego. Oprócz dietetyki kocham aktywność fizyczną, gotowanie i cenię sobie dobre jedzenie.

    Dodaj swój komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*