Kwas pantotenowy – przyjaciel twojej cery

Każdy z nas chce cieszyć się piękną cerą, bez żadnych wyprysków i pełną blasku. Dieta szczególnie wpływa na stan skóry. Czasami niestety ciężko sobie poradzić, ale w czasach w jakich żyjemy  można sobie pomóc suplementami czy lekami. To od wewnątrz jesteśmy w stanie zmienić diametralnie jej wygląd. Cera jaką posiadamy nie jest wynikiem tylko i wyłącznie naszej pielęgnacji. W dużej mierze to również czynniki genetyczne, a także styl życia. Rodzaj skóry zależy także od tego, co jemy i w jaki sposób.

Jak dbać o cerę?

1.”Wieczorem poświęcaj na demakijaż tyle czasu, ile rano poświęcasz na makijaż” – mawiała Coco Chanel. I miała rację, ponieważ ten zabieg jest podstawą pielęgnacji cery. W trakcie oczyszczania usuwa się z twarzy nie tylko resztki kolorowych kosmetyków, ale również pot, kurz i tłuszcz, które zgromadziły się na skórze w ciągu dnia. W ten sposób ułatwia się skórze oddychanie, a także zapobiega zatykaniu się porów i tworzeniu zaskórników.Do demakijażu najlepiej używać łagodnych, nieperfumowanych kosmetyków o neutralny pH lub płynów micelarnych.

2. Używanie toniku, kiedy skóra twarzy została już oczyszczona, może wydawać się zbędne. Warto jednak używać go z dwóch powodów. Po pierwsze, tonik zapobiega przesuszaniu się skóry twarzy. Po drugie, pomaga usunąć zabrudzenia, które mogły pozostać jeszcze na twarzy, pomimo zastosowanych wcześniej pianek i żeli. Po trzecie, działa jak bardzo delikatny peeling i pomaga usunąć z twarzy resztki martwego naskórka. Dzięki temu nałożone później na twarz kosmetyki łatwiej się wchłaniają, a skóra szybciej absorbuje zawarte w nich składniki odżywcze. Warto zwrócić uwagę na dodatkowe składniki zawarte w tonikach takiej jak np. woda różana (nawilża i rozświetla cerę ) lub rumianek (działa kojąco i łagodzi podrażnienia). Toniku należy używać tak samo jak płynu micelarnego lub mleczka kosmetycznego – nasączonym wacikiem, kolistymi ruchami, przecierać twarz, omijając okolice oczu i ust. Taki zabieg należy wykonywać rano i wieczorem.

3. Peeling przede wszystkim przyspiesza naturalny proces złuszczania się naskórka. Zwykle taki „cykl życia skóry” trwa około czterech tygodni, w czasie których nowe komórki tworzą się, stopniowo twardnieją,  rogowacieją, aż wreszcie obumierają. W tym momencie naturalnie powinny się złuszczyć, jednak proces ten może zostać opóźniony przez czynniki takie jak stres czy zła dieta. I właśnie wtedy przychodzi czas na peeling. Zaraz po jego wykonaniu skóra rozjaśnia się, nadmiar sebum zostaje usunięty, a gruczoły łojowe odblokowane. Po takim zabiegu skuteczniejsze jest też działanie maseczek i kremów. Należy go dobrać do kondycji i rodzaju cery. Dla cery wrażliwej, najlepsze będą peelingi drobnoziarniste lub enzymatyczne. Zaś cerę normalną lub tłustą (ale pozbawioną trądziku, który stanowi przeciwwskazanie do stosowania peelingu w ogóle), można oczyścić peelingiem gruboziarnistym.

4. Nawilżaj. Ostatni, ale wcale nie mniej ważny etap pielęgnacji. Do nawilżania twarzy stosuje się wszelkiego rodzaju kremy i olejki, dobierane w zależności od rodzaju i kondycji cery. Kupując kosmetyki należy pamiętać o tym, że krem stosowany na twarz i szyje, nie zawsze może być nakładany również pod oczy. Te partie są bowiem szczególnie wrażliwe i kosmetyk, który doskonale sprawdza się nałożony na policzki, pod oczami może wywoływać podrażnienia lub opuchliznę. Warto również zainwestować i stosować na wszystkie partie twarzy kremy z tej samej serii, co pozwoli w kompleksowy sposób poznać i przetestować ich działanie.

5. Chroń. WHO w swoich badaniach ocenia jakość polskiego powietrza jako bardzo złą. Z pewnością znanym wszystkim problemem jest smog. Wychodząc na zewnątrz nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak niewidoczne dla oka toksyczne związki, takie jak dwutlenek siarki, tlenek azotu czy metale ciężkie, oddziałują na procesy związane ze starzeniem się naszej skóry. Ich źródłem jest tętniący przemysł, transport drogowy oraz spaliny pochodzące z kotłów i pieców w gospodarstwach domowych. Skóra żyjąca w zanieczyszczonym powietrzu jest zdecydowanie bardziej narażona na występowanie takich chorób jak: trądzik, alergia czy nawet nowotwór. Miejskie zanieczyszczenia są często niewidoczne, ale niezwykle niebezpieczne, dlatego żyjąc w dużym mieście nie możemy ich lekceważyć, ani o nich zapominać. Warto również chronić skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV. Tego typu kosmetyki mają za zadanie stworzenie warstwy ochronnej na naszej skórze, która zabezpiecza przed negatywnym wpływem środowiska, wzmocnienie struktury skóry i zapewnienie prawidłowego jej funkcjonowania.

6. Dieta! To co jemy ma istotny wpływ- nie tylko na to jak się czujemy, ale także na to jak wyglądamy. Warto przyjrzeć się swojej diecie i sprawdzić czy właśnie tam nie ma braków. Często szukamy drogich kremów, wydajemy bardzo duże kwoty na kosmetyki, a problem tkwi gdzie indziej.

7. Suplementy i leki – mogą być bardzo pomocne.  Przyjmowanie suplementów wydaje się być bardzo łatwym, szybkim i skutecznym sposobem na poprawę kondycji organizmu. Faktycznie dobrze dobrana suplementacja może znacząco poprawić stan naszej skóry, paznokci, włosów, a nawet wesprzeć walkę z problemami skóry, takimi jak trądzik czy rumień. Jeśli jednak chcemy pomóc naszej skórze musimy do ich przyjmowania podejść z głową i dokładnie sprawdzić skład oraz wiarygodność firmy.

 

Skoncentrowane źródło EPA i DHA

 

Składniki pokarmowe, które korzystnie wpływają na cerę:

  • jod – jego niedobór może prowadzić do łuszczenia się skóry i jej szorstkości;
  • żelazo – niedobór tego pierwiastka wiąże się z występowaniem suchości skóry;
  • miedź – jest niezbędna do prawidłowego gojenia się ran, a także odtwarzania kolagenu, czyli białka odpowiadającego m. in. za stan napięcia skóry;
  • cynk – pierwiastek stosowany w leczeniu trądziku, zmian zapalnych;
  • selen – odznacza się silnym działaniem antyoksydacyjnym;
  • witamina E – zwana witaminą młodości, zmniejsza nadmierne rogowacenie naskórka oraz ułatwia gojenie się ran;
  • witaminy z grupy B – wpływają na stan nawilżenia i pomagają zapobiegać przetłuszczaniu się cery; niedobór należących do tej grupy kwasu foliowego i witaminy B12 może objawiać się występowaniem przebarwień skóry;
  • witamina C – niezbędna do produkcji kolagenu, odznacza się działaniem antyoksydacyjnym;
  • witamina A (retinol i beta karoten) – chroni błony komórkowe, wspomaga funkcjonowanie nabłonka, spowalnia proces starzenia się skóry;
  • kwasy omega-3 – działają przeciwzapalnie, ułatwiają gojenie się zmian skórnych o charakterze wyprysków, regulują wydzielanie sebum, zmniejszają obrzęki;
  • polifenole – substancje zwalczające wolne rodniki, spowalniające proces starzenia się skóry.

Clear Skin od Apollo’s Hegemony

Dieta a cera

Zmiany skórne w postaci przebarwień, plam, trądziku, suchości, łojotoku mogą wynikać nie tylko z niedoborów pokarmowych spowodowanych niewłaściwą dietą. Często stanowią wynik przewlekłego procesu chorobowego, który powinien być skonsultowany z dermatologiem. Zmiany na skórze mogą być wywoływane działaniem leków  lub sygnalizować poważne problemy zdrowotne – zaburzenia gospodarki lipidowej, choroby wątroby, stany zapalne jelit, choroby nowotworowe. Odpowiednio dobrana dieta nie zawsze okaże się sposobem na wyleczenie kłopotliwych zmian. Może za to usprawnić procesy regeneracji komórek i wspierać terapię na różnych etapach leczenia.Umieszczenie w jadłospisie produktów, które służą cerze pomoże w łagodzeniu dolegliwości, pozwoli również poprawić stan włosów oraz paznokci, co stanowi dodatkowy atut stosowania prawidłowej, urozmaiconej diety.

W diecie powinny znaleźć się przede wszystkim duże ilości świeżych warzyw i owoców, w których znajdują się cenne dla skóry witaminy i składniki mineralne. Tłuste dania należy wymienić na chude mięso, jaja lub ryby, a zamiast soli używać dużej ilości przypraw lub świeżych ziół. Białe pieczywo lub makarony najlepiej zastąpić ich razowymi zamiennikami.
Warto jeść wszystko, co jest naturalne i obfite w: cynk, regulujący pracę gruczołów łojowych (np. owoce morza, ryby, wątróbka), witaminy z grupy B, łagodzące różne schorzenia skórne (np. jaja, drożdże, rośliny strączkowe, orzechy) oraz błonnik, który pozwala skutecznie wspomóc jelita (np. kasze, otręby, pieczywo pełnoziarniste).
Częściej należy spożywać dania przygotowywane na parze lub w piekarniku niż smażone. Olej zaś najlepiej zastąpić oliwą z oliwek lub olejem lnianym.Warto regularnie spożywać pomarańcze, czerwoną paprykę i brokuły – to produkty, które są bogatym źródłem witaminy C, wpływającej korzystnie na skórę trądzikową.
Przy diecie należy pić dużo wody, która niezbędna jest przy wielu procesach metabolicznych – w tym przy usuwaniu- paradoksalnie – wody z organizmu.

Na niekorzyść skóry z trądzikiem działają przede wszystkim produkty wysokoprzetworzone – to znaczy żywność, do której w procesie obróbki przemysłowej dodawane są duże ilości cukru, tłuszczu, soli, konserwantów, wzmacniaczy smaku i zapachu, barwników, emulgatorów itp. Oznacza to tym samym, że w tym przypadku zdecydowanie należy unikać spożywania słodyczy, dań typu fast food, słonych przekąsek, napojów gazowanych oraz innych “sztucznych” produktów. Przy diecie na trądzik młodzieńczy zdecydowanie należy też ograniczyć stosowanie ostrych przypraw i alkoholu, które wpływają niekorzystnie na kondycję skóry.

 

 

Kolagen

Kolagen to białko składające się z następujących aminokwasów: glicyny, proliny, hydroksyproliny i hydroksylizyny. Organizm wykorzystuje te aminokwasy do budowy własnego kolagenu, znajdującego się w naszych tkankach. Skóra i tkanka łączna w organizmie posiada komórki zwane fibroblastami, których zadaniem jest budowa omawianego związku- kolagenu. Reakcja ta zachodzi w obecności wyżej wymienionych aminokwasów. Co daje nam ten suplement?

 Otóż kolagen okazuje się super sojusznikiem w dbaniu o zdrowy wygląd naszej skóry. Ujędrnia i nawilża ją, poprawia jej elastyczność, zwiększa gęstość fibroblastów. Pomaga także w regeneracji uszkodzonych tkanek, czy usuwa niechciane bakterie z ran. Ma to olbrzymie znaczenie dla cery trądzikowej. Aby cieszyć się jego pozytywnym działaniem trzeba go spożywać w dawce około 10-15 gram dziennie. Ponadto jedno z badań wykazało jego pozytywny wpływ na leczenie nieszczelnego jelita (bakterie jelitowe rozbijają kolagen na krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które służą w regeneracji jelit). Kuracja ta redukuje stany zapalne i uniemożliwia przedostanie się szkodliwych substancji do krwiobiegu. Kupując ten typ białka (kolagen) szukajcie jego zhydrolizowanej formy, która wykazuje się najlepszą wchłanialnością. Niezbędnym dodatkiem do syntezy kolagenu jest także witamina C, która powinna być podstawą suplementacji.

 

Collagen Peptides Powder

Kwas pantotenowy

Zadaniem kwasu pantotenowego jest oddziaływanie na przemiany białkowo-tłuszczowe, obniżanie stężenia cholesterolu we krwi, branie udziału w syntezie hormonów steroidowych (takich jak kortyzol, testosteron, progesteron) oraz neurotransmiterów (serotoniny, dopaminy), a także witaminy A i witaminy D.

Kwas pantotenowy jest niezbędny do produkcji chroniących organizm przed infekcjami bakteryjnymi i wirusowymi przeciwciał, a także odgrywa duże znaczenie w procesie regeneracji skóry, błon śluzowych czy tkanek. Witamina B5 wykazuje właściwości przyspieszania gojenia ran, przeciwdziała tworzeniu się zmarszczek i zapobiega przedwczesnemu starzeniu się oraz siwieniu. Ponadto kwas pantotenowy poprawia pigmentację i stan włosów.

Normy na kwas pantotenowy ustalone na poziomie wystarczającego spożycia (AI)

  • niemowlęta – 1,7-1,8 mg
  • dzieci: od 1. do 3. roku życia – 2 mg; od 4. do 6. roku życia – 3 mg; od 7. do 9. roku życia – 4 mg
  • chłopcy: od 10. do 12. roku życia – 4 mg; od 13. do 18. roku życia – 5 mg
  • dziewczęta – od 10. do 12. roku życia – 4 mg; od 13. do 18. roku życia – 5 mg
  • mężczyźni: 5 mg
  • kobiety: 5 mg
  • kobiety w ciąży: 6 mg
  • kobiety karmiące – 7 mg

Bogate źródła kwasu pantotenowego:

  • wyciągi z drożdży >5000 µg/100 g,
  • mięso 500–3000 µg/100 g,
  • warzywa liściaste 1000 µg/100 g,
  • ziemniaki 300–600 µg/100 g.

Skutkami niedoboru kwasu pantotenowego są zmiany skórne oraz zaburzenia układu nerwowego:

  • skurcze nóg,
  • bóle mięśni i stawów, ich sztywność, zwłaszcza po przebudzeniu,
  • wypadanie włosów i łysienie,
  • pękanie skóry w kącikach ust (a u niektórych osób też w kącikach oczu),
  • kłopoty ze wzrokiem,
  • uczucie zmęczenia, rozdrażnienia, odrętwienia.

 

Kompleks witamin z grupy B

 

L-Karnityna  w walce o cerę 

L-karnityna posiada min. właściwości chelatowania. Proces chelatowania (wiązania) polega na pozbawianiu aktywności pierwiastków metalicznych. Dzięki temu toksyczne substancje zostają w łagodny sposób wydalone z organizmu.  L-karnityna posiada również zdolność do transportowania kwasów tłuszczowych przez błony mitochondriów, gdzie mogą zostać one utlenione. Skutkuje to redukcją wydzielania sebum w ludzkich komórkach łojowych. (zaleca się przyjmować razem z witaminą B5)

Trądzik spowodowany jest nadmiernym wydzielaniem sebum przez gruczoły łojowe i zbyt dużym rogowaceniem przewodu tego gruczołu. Sytuacja ta jest idealnym środowiskiem do powstania stanu zapalnego, którego skutkiem jest dobrze wszystkim znany- „pryszcz” na skórze. Doktor Lit-Hung Leung zasugerował, że witamina B5 może skutecznie leczyć trądzik poprzez redukcje produkowanego łoju przez skórę. Po długich badaniach jego hipotezy okazały się być słuszne, jednak w grę wchodziły bardzo duże ilości tej witaminy (rzędu 10 gram). Dzieje się to z powodu zwiększonej produkcji koenzymu A, który skutecznie metabolizuje wydzielany olej. Doktor Jeffrey Dach uskutecznił ten protokół dodając jako katalizator l-karnitynę, która znacznie przyśpiesza utylizacje tłuszczów, co mogło mocno obniżyć dawki witaminy B5. Sugerowane dawki to 750 mg witaminy B5 i 250 mg l-karnityny trzy razy dziennie.

Jednym z takich suplementów, które ma w sobie te dwa magiczne składniki jest APOLLO’S HEGEMONY Clear Skin.

  • Skuteczne dawki już w jednej porcji,
  • Synergia działania składników.

Szczególnie do osób z nasilonymi problemami skórnymi, głównie w postaci przetłuszczającej się skóry i nadmiernego trądziku, także dla sportowców stosujących środki steroidowe.

Podsumowanie

Racjonalne podejście do żywienia jest kluczem do zachowania zdrowia i świeżego wyglądu skóry. Powyższe substancje oczywiście przyczynią się do tego w dużym stopniu, lecz aby osiągnąć maksymalną poprawę należy skupić się na usprawnieniu funkcjonowania całego organizmu odpowiednią dietą i aktywnością fizyczną. 
 Pamiętajcie, że kosmetyki, które są na półkach w sklepie mają wiele szkodliwych substancji. Starajcie się wybierać produkty pozbawione takich składników jak parabeny (SLS, SLES), a więc substancji szkodzących skórze.

Zepsuć cerę jest niestety o wiele prościej niż ją naprawić. Dietą możemy naprawdę zdziałać cuda, ale jeśli to nie działa – warto wybrać się do specjalisty. Jeżeli wiemy jakie mamy niedobory, możemy bardzo łatwo naprawić szkody. Należy dokładnie patrzeć na wybrane produkty: na ich skład oraz na wiarygodność producenta. Warto wybierać zaufane marki.

 

 

Źródła:

https://wylecz.to/diety/dieta-na-problemy-z-cera-co-jesc-by-miec-zdrowa-cere/

https://www.laroche-posay.pl/artykul/co-jesc-a-czego-unikac-aby-pozbyc-sie-tradziku/a31497.aspx

https://testosterone.pl/apollos-hegemony-clear-skin

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kwas_pantotenowy

Kwas pantotenowy (CID: 988) w bazie PubChem, United States National Library of Medicine.

Kwas R-pantotenowy (CID: 6613) w bazie PubChem, United States National Library of Medicine

Kwas S-pantotenowy (CID: 5748353)  w bazie PubChem, United States National Library of Medicine.

Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012

https://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/2017_09_DRVs_summary_report.pdf – s. 73-74

Nippon Shokuhin Kagaku Kogaku Kaishi = Journal of the Japanese Society for Food Science and Technology 2009 Vol. 56 No. 3 pp. 137-145 [„Improvement in the moisture content of the stratum corneum following 4 weeks of collagen hydrolysate ingestion”] Ohara, H.; Ito, K.; Iida, H.; Matsumoto, H.

Skin Pharmacol Physiol. 2014 „Oral supplementation of specific collagen peptides has beneficial effects on human skin physiology: a double-blind, placebo-controlled study. Proksch E, Segger D, Degwert J, Schunck M, Zague V, Oesser S.

Arch Dermatol Res (2008) „A new view concerning the effects of collagen hydrolysate intake on skin properties”Vivian Zague

J Cutan Aesthet Surg. 2011„Collagen Dressing Versus Conventional Dressings in Burn and Chronic Wounds: A Retrospective Study”Onkar Singh, Shilpi Singh Gupta, Mohan Soni, Sonia Moses, Sumit Shukla, Raj Kumar Mathur

„A Stone that Kills two Birds: How Pantothenic Acid Unveils the Mysteries of Acne Vulgaris and Obesity” Lit-Hung Leung. M.D

http://www.drdach.com/Acne_B5.html

https://academic.oup.com/ajcn/article/86/1/107/4633089

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1533901/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4106357/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15692464

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18194824

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19243483

Paulina Szydlik - parę słów o autorze:

Studentka drugiego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans. Zobacz pozostałe posty tego autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *