Kwas pantotenowy - przyjaciel twojej cery - Testosterone Wiedza

Kategorie

Najczęściej czytane

Kwas pantotenowy – przyjaciel twojej cery

Każdy z nas chce cieszyć się piękną cerą, bez żadnych wyprysków i pełną blasku. Dieta szczególnie wpływa na stan skóry. Czasami niestety ciężko sobie poradzić, ale w czasach w jakich żyjemy  można sobie pomóc suplementami czy lekami. To od wewnątrz jesteśmy w stanie zmienić diametralnie jej wygląd. Cera jaką posiadamy nie jest wynikiem tylko i wyłącznie naszej pielęgnacji. W dużej mierze to również czynniki genetyczne, a także styl życia. Rodzaj skóry zależy także od tego, co jemy i w jaki sposób.

Jak dbać o cerę?

1.”Wieczorem poświęcaj na demakijaż tyle czasu, ile rano poświęcasz na makijaż” – Coco Chanel.  Jest to prawda, gdyż demakijaż jest równie ważny co sam makijaż. Używając płynu do demakijażu pozbywamy się nie tylko niechcianego makijażu, ale i potu z całego dnia.  W ten sposób ułatwiamy naszej skórze oddychanie. Sprawiamy, że powietrze ma cały czas do niej dostęp.  Dzięki temu pory są otwarte i się nie zatykają. Do demakijażu najlepiej używać nieperfumowanych kosmetyków.

2. Tonik! Jednym z powodów dla których powinniśmy go używać jest przeciwdziałanie przesuszaniu się skóry twarzy. Po drugie- płyn micelarny nie zawsze wszystko zmyje. Czasem zdarzy się, że jeszcze skóra nie jest całkiem oczyszczona. Dodatkowym plusem jest to, że pomaga usunąć z twarzy resztki martwego naskórka. Dzięki temu nałożone później na twarz kosmetyki łatwiej się wchłaniają. Toniki mają różne działanie. Należy je wybierać odpowiednio do swojej cery. Toniku należy używać tak samo jak płynu micelarnego – nasączamy wacik płynem, a następnie  kolistymi ruchami przecieramy twarz, omijając okolice oczu i ust. Taki zabieg najlepiej wykonywać dwa razy dziennie –  rano i wieczorem.

3. Peeling powoduje złuszczanie się naskórka. Dzięki temu pozbywamy się starego naskórka, a nasza skóra staje się promienna i lśniąca. Usuwamy ze skóry nadmiar sebum oraz odblokujemy gruczoły łojowe – ma to bardzo duży wpływ przy cerze mieszanej bądź tłustej. Po dokładnym zrobieniu peelingu skuteczniejsze jest też działanie maseczek i kremów, będą się lepiej wchłaniać. Dla cery wrażliwej, najlepiej sprawdzą się peelingi drobnoziarniste lub enzymatyczne. Cerę normalną lub tłustą można potraktować peelingiem gruboziarnistym. Skórę z trądzikiem nie powinno się „męczyć” peelingami, gdyż skutek może być odwrotny do zamierzonego.

4. Nawilżaj. Ostatni, ale dość istotny element w pielęgnacji naszej skóry.  Aby nawilżyć twarz stosuje się nie tylko kremy, ale także na przykład olejki. Dobiera się je w zależności od rodzaju i kondycji cery. Można zaopatrzyć się w dodatkowe kosmetyki, na przykład pod oczy, gdyż nie każdy krem działa na wszystkie partie na twarzy. Nie należy oszczędzać na tego typu produktach, gdyż ich działanie może nas zaskoczyć.

5. Chroń. WHO mówi, że u nas w kraju dużym problemem jest smog. W powietrzu kryją się toksyczne związki, takie jak dwutlenek siarki, tlenek azotu czy metale ciężkie, oddziałują na procesy związane ze starzeniem się naszej skóry. Skóra, która ma cały czas kontakt z zanieczyszczonym powietrzem jest narażona na występowanie takich chorób jak: trądzik, alergia czy nawet nowotwór. To, że ich nie widać, nie znaczy że ich nie ma. Nie bagatelizujmy tego problemu.  Warto również chronić skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV stosując odpowiednie kosmetyki z filtrem.

6. Dieta! To co jemy ma również wpływ na kondycję naszej skóry.Warto spojrzeć na swoją dietę. Należy dostarczać dużą ilość witamin oraz minerałów. Często szukamy drogich kremów, wydajemy bardzo duże kwoty na kosmetyki, a problem tkwi właśnie w naszym nieodpowiednim odżywianiu.

7. Suplementy i leki – mogą być bardzo pomocne, ale nie są podstawą. Najpierw trzeba spojrzeć na wszystkie punkty powyżej- czy tam nie ma braków.  Przyjmowanie suplementów wydaje się być bardzo łatwym, szybkim i skutecznym sposobem. Czasami jesteśmy sobie w stanie pomóc bez dodatkowych suplementów.  Jeśli jednak chcemy pomóc naszej skórze musimy do ich przyjmowania podejść z głową i dokładnie sprawdzić skład oraz wiarygodność firmy.

 

Skoncentrowane źródło EPA i DHA

 

Składniki pokarmowe, które korzystnie wpływają na cerę:

  • jod – jego niedobór może prowadzić do łuszczenia się skóry i jej szorstkości;
  • żelazo – niedobór tego pierwiastka wiąże się z występowaniem suchości skóry;
  • miedź – jest niezbędna do prawidłowego gojenia się ran, a także odtwarzania kolagenu,
  • cynk – pomocny w leczeniu trądziku, zmian zapalnych;
  • selen – odznacza się silnym działaniem antyoksydacyjnym;
  • witamina E – zmniejsza nadmierne rogowacenie naskórka oraz ułatwia gojenie się ran;
  • witaminy z grupy B – wpływają na stan nawilżenia i pomagają zapobiegać przetłuszczaniu się cery,
  • witamina C – niezbędna do produkcji kolagenu, działanie antyoksydacyjne,
  • witamina A (retinol i beta karoten) – chroni błony komórkowe, wspomaga funkcjonowanie nabłonka, spowalnia proces starzenia się skóry;
  • kwasy omega-3 – działają przeciwzapalnie, ułatwiają gojenie się zmian skórnych o charakterze wyprysków, regulują wydzielanie sebum, zmniejszają obrzęki;
  • polifenole – substancje zwalczające wolne rodniki, spowalniające proces starzenia się skóry.

Clear Skin od Apollo’s Hegemony

Dieta a cera

Zmiany skórne mogą wynikać nie tylko z powodu nieodpowiedniej diety. Nieodpowiednie odżywianie ma wpływ zarówno na nasze wnętrze jak i na nasz wygląd, ale nie zawsze problem leży w odżywianiu. Kiedy nic nie pomaga- należy zgłosić się do specjalisty – dermatologa. Może okazać się, że zmiany na skórze mogą być wywoływane działaniem leków  lub sygnalizować poważne problemy zdrowotne – zaburzenia gospodarki lipidowej, choroby wątroby, stany zapalne jelit, choroby nowotworowe.

Odpowiednio dobrana dieta może zdecydowanie pomóc, al  nie zawsze okaże się sposobem na całkowite wyeliminowanie problemów ze skórą. Warto również wspomnieć o tym, że odpowiednio zbilansowana dieta może poprawić stan włosów oraz paznokci co dla kobiet jest niesamowicie ważne.

W diecie powinny znaleźć się przede wszystkim duże ilości świeżych warzyw i owoców, które są bogate w witaminy i składniki mineralne. Należy ograniczyć tłuszcze trans. Tłuszcz dostarczajmy na przykład z orzechów czy awokado. Warto sięgnąć po chude mięso, jaja lub ryby, które są świetnym źródłem białka. Na rynku mamy ogromny wybór przypraw i ziół, którymi możemy zastąpić sól, która może wpływać na gromadzenie się wody.

Warto patrzeć na to jakie produkty zawierają jakie witaminy, których potrzebujemy. Błonnik znajdziemy na przykład w kaszach czy warzywach, a to on skutecznie wspomaga nasze jelita.
Najlepiej spożywać dania przygotowywane na parze lub w piekarniku niż smażone. Olej zaś najlepiej zastąpić oliwą z oliwek lub olejem lnianym.Warto regularnie spożywać pomarańcze, czerwoną paprykę i brokuły – to produkty, które są bogatym źródłem witaminy C, wpływającej korzystnie na skórę trądzikową.
Przy diecie należy pić dużo wody, która niezbędna jest przy wielu procesach metabolicznych – w tym przy usuwaniu- paradoksalnie – wody z organizmu.

Na niekorzyść skóry z trądzikiem działają przede wszystkim produkty wysokoprzetworzone, czyli wszelkie fast foody, zupki chińskie, słodycze itp. Wszystkie te, które mają w sobie konserwanty, barwniki, tłuszcze trans itp. Przy diecie na trądzik młodzieńczy zdecydowanie należy też ograniczyć stosowanie ostrych przypraw, które wpływają negatywnie na kondycję skóry i tylko zaostrzają stan zapalny.

 

 

Kolagen

Kolagen to białko składające się z 4 aminokwasów: glicyny, proliny, hydroksyproliny i hydroksylizyny. Organizm wykorzystuje te aminokwasy do budowy własnego kolagenu, znajdującego się w naszych tkankach. Kolagen przede wszystkim wpływa na nawilżenie naszej skóry. Ujędrnia ją i sprawia, że jest bardziej elastyczna. Jest pomocny w regeneracji tkanek, które zostały uszkodzone. Jego kolejnym atutem jest odkażanie ran. Ma to olbrzymie znaczenie dla cery trądzikowej. Rekomendowana dawka to około 10-15 gram dziennie. Kupując kolagen warto zainwestować w jego zhydrolizowaną formę. Bowiem to ona wykazuje się najlepszą wchłanialnością. Niezbędnym dodatkiem do syntezy kolagenu jest także witamina C,  którą możemy przyjmować oczywiście z pożywieniem.

 

Collagen Peptides Powder

Kwas pantotenowy

„Kwas pantotenowy jest niezbędny do produkcji chroniących organizm przed infekcjami bakteryjnymi i wirusowymi przeciwciał, a także odgrywa duże znaczenie w procesie regeneracji skóry, błon śluzowych czy tkanek. Witamina B5 wykazuje właściwości przyspieszania gojenia ran, przeciwdziała tworzeniu się zmarszczek i zapobiega przedwczesnemu starzeniu się oraz siwieniu. Ponadto kwas pantotenowy poprawia pigmentację i stan włosów.

Normy na kwas pantotenowy ustalone na poziomie wystarczającego spożycia (AI)

  • niemowlęta – 1,7-1,8 mg
  • dzieci: od 1. do 3. roku życia – 2 mg; od 4. do 6. roku życia – 3 mg; od 7. do 9. roku życia – 4 mg
  • chłopcy: od 10. do 12. roku życia – 4 mg; od 13. do 18. roku życia – 5 mg
  • dziewczęta – od 10. do 12. roku życia – 4 mg; od 13. do 18. roku życia – 5 mg
  • mężczyźni: 5 mg
  • kobiety: 5 mg
  • kobiety w ciąży: 6 mg
  • kobiety karmiące – 7 mg

Bogate źródła kwasu pantotenowego:

  • wyciągi z drożdży >5000 µg/100 g,
  • mięso 500–3000 µg/100 g,
  • warzywa liściaste 1000 µg/100 g,
  • ziemniaki 300–600 µg/100 g.”

Skutkami niedoboru kwasu pantotenowego są zmiany skórne oraz zaburzenia układu nerwowego:

  • skurcze nóg,
  • bóle mięśni i stawów,
  • wypadanie włosów,
  • pękanie skóry w kącikach ust
  • kłopoty ze wzrokiem,
  • uczucie zmęczenia,
  • ciągłe rozdrażnienie

 

Kompleks witamin z grupy B

 

L-Karnityna  w walce o cerę 

L-karnityna posiada takie właściwości jak chelatowanie, czyli wiązanie. Polega to na pozbawianiu aktywności pierwiastków metalicznych. L-karnityna transportuje kwasy tłuszczowe przez błony mitochondriów, gdzie mogą zostać one utlenione. Skutkuje to redukcją wydzielania sebum w ludzkich komórkach łojowych.

„Doktor Lit-Hung Leung zasugerował, że witamina B5 może skutecznie leczyć trądzik poprzez redukcje produkowanego łoju przez skórę. Po długich badaniach jego hipotezy okazały się być słuszne, jednak w grę wchodziły bardzo duże ilości tej witaminy (rzędu 10 gram). Dzieje się to z powodu zwiększonej produkcji koenzymu A, który skutecznie metabolizuje wydzielany olej. Doktor Jeffrey Dach uskutecznił ten protokół dodając jako katalizator l-karnitynę, która znacznie przyśpiesza utylizacje tłuszczów, co mogło mocno obniżyć dawki witaminy B5. Sugerowane dawki to 750 mg witaminy B5 i 250 mg l-karnityny trzy razy dziennie.”

Jednym z takich suplementów, które ma w sobie te dwa magiczne składniki jest APOLLO’S HEGEMONY Clear Skin.

  • Skuteczne dawki już w jednej porcji,
  • Synergia działania składników.

Szczególnie do osób z nasilonymi problemami skórnymi, głównie w postaci przetłuszczającej się skóry i nadmiernego trądziku, także dla sportowców stosujących środki steroidowe.

Podsumowanie

Najważniejsze jest zadbanie o podstawy- czyli o odpowiednią dietę oraz pielęgnacje. Dopiero później warto sięgnąć po pomoc do dermatologa. Jeżeli wiemy jakie mamy niedobory, możemy bardzo łatwo naprawić szkody. Suplementy diety oczywiście w takich przypadkach mogą okazać się przydatne. Należy zwrócić uwagę na to, że kosmetyki, które są na sklepowych półkach mogą mieć wiele szkodliwych substancji, które nie będą odpowiadały naszej cerze. Starajcie się wybierać produkty pozbawione takich składników jak parabeny (SLS, SLES), a więc substancji, które wpływają negatywnie na stan cery.Warto również wybierać zaufane marki. Czy to kosmetyków czy suplementów.

Zepsuć cerę jest niestety o wiele prościej niż ją naprawić. Musimy codziennie dbać zarówno o dietę jak i o odpowiedni demakijaż, nawilżanie jej itp. Dietą możemy naprawdę zdziałać cuda.

 

 

wysypka-na-dłoniach-i-nadgastkach-zniknęła

 

Źródła:

https://wylecz.to/diety/dieta-na-problemy-z-cera-co-jesc-by-miec-zdrowa-cere/

https://www.laroche-posay.pl/artykul/co-jesc-a-czego-unikac-aby-pozbyc-sie-tradziku/a31497.aspx

https://testosterone.pl/apollos-hegemony-clear-skin

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kwas_pantotenowy

Kwas pantotenowy (CID: 988) w bazie PubChem, United States National Library of Medicine.

Kwas R-pantotenowy (CID: 6613) w bazie PubChem, United States National Library of Medicine

Kwas S-pantotenowy (CID: 5748353)  w bazie PubChem, United States National Library of Medicine.

Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012

https://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/2017_09_DRVs_summary_report.pdf – s. 73-74

Nippon Shokuhin Kagaku Kogaku Kaishi = Journal of the Japanese Society for Food Science and Technology 2009 Vol. 56 No. 3 pp. 137-145 [„Improvement in the moisture content of the stratum corneum following 4 weeks of collagen hydrolysate ingestion”] Ohara, H.; Ito, K.; Iida, H.; Matsumoto, H.

Skin Pharmacol Physiol. 2014 „Oral supplementation of specific collagen peptides has beneficial effects on human skin physiology: a double-blind, placebo-controlled study. Proksch E, Segger D, Degwert J, Schunck M, Zague V, Oesser S.

Arch Dermatol Res (2008) „A new view concerning the effects of collagen hydrolysate intake on skin properties”Vivian Zague

J Cutan Aesthet Surg. 2011„Collagen Dressing Versus Conventional Dressings in Burn and Chronic Wounds: A Retrospective Study”Onkar Singh, Shilpi Singh Gupta, Mohan Soni, Sonia Moses, Sumit Shukla, Raj Kumar Mathur

„A Stone that Kills two Birds: How Pantothenic Acid Unveils the Mysteries of Acne Vulgaris and Obesity” Lit-Hung Leung. M.D

http://www.drdach.com/Acne_B5.html

https://academic.oup.com/ajcn/article/86/1/107/4633089

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1533901/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4106357/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15692464

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18194824

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19243483

Blog

Studentka drugiego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans.

    Dodaj swój komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*