TABATA – naturalny spalacz tłuszczu!

Dzisiaj ‚na tapecie’ mamy właściwie tylko 6 liter. Mianowicie- TABATA!

Co to właściwie jest? 

Są to ćwiczenia, których głównym celem jest podniesienie tętna organizmu, zwiększenie jego wytrzymałości, a w okresie redukcji nadmiaru ciała – narzędzie wspomagające pozbywanie się tłuszczu zapasowego. Jest to wysiłek interwałowy o charakterze beztlenowym, trwający 20 sekund, po którym następuje 10 sekundowa przerwa. Podany schemat powtarzany jest ośmiokrotnie. Czyli krótko mówiąc – trwa 4 minuty, które potrafią nieźle dać w kość. Tabata to trening o maksymalnym wysiłku i maksymalnej intensywności.
Taką formę wysiłku opracował w 1996 roku dr.Izumi Tabata, od którego nazwiska powstała nazwa.

Alphamind V3 od Apollos Hegemony

Skuteczna broń na walkę z nadmiarem tłuszczu!

Dla kogo polecana jest tabata?

O dziwo nie tylko dla początkujących! Zaawansowani również odniosą korzyści, wszystko zależy od intensywności i trudności wybranych ćwiczeń.
Idealnie sprawdzi się u osób, które nie lubią/nie mają czasu na długie sesje cardio. Tabaty nie poleca się osobom, które mają dosyć sporą nadwagę, gdyż trening ten może się to okazać zbyt ciężki i w bardzo łatwy sposób może zniechęcić do dalszej aktywności. Dodatkowo chodzi również o sam fakt wydolności organizmu, a poziomu ciężkości treningu interwałowego.

Jakie są plusy tabaty?

Na pewno oszczędność czasu, gdyż każdy z nas, w okresie redukcji, na pewno woli spalić więcej kalorii w krótszym czasie, bo jak wiadomo, w dzisiejszych czasach – czas to pieniądz ;). Kolejnym ważnym aspektem jest znacząca poprawa kondycji. Póki nie spróbujecie, to nie dowiecie się jak 4 minuty mogą zmęczyć nasze ciało! Z badań wynika, że przy takich treningach, po 6 tygodniach badana grupa poprawiła swoją wydolność anaerobową aż o 28 %! Następny plus – EPOC, czyli powysiłkowa konsumpcja tlenu. Oznacza to, że kalorie nie są tylko spalane tylko w trakcie treningu, lecz również po jego zakończeniu (nie są to ogromne ilości, ale zawsze coś). Dodatkowo ćwiczymy szybkość, koordynacje i zwinność jednocześnie.

Dobór ćwiczeń

Najważniejsze! ROZGRZEWKA! Nieważne czy jest to wysiłek 4 minutowy, czy godzinny! Mięśnie muszą być przygotowane do pracy. Staraj się rozgrzać wszystkie grupy mięśniowe, statycznie oraz dynamicznie.
Pamiętaj również o tym, aby nie brać na siebie zbyt dużego obciążenia. Nie chodzi tu o hipertrofię mięśniową, lecz o szybkość i intensywność.

Nie można zapominać też o właściwej technice, ponieważ zaniedbanie tego aspektu, może doprowadzić do niechcianej kontuzji.Na początek, najlepsze są ćwiczenia z masą własnego ciała, potem można dodać np. piłki lekarskie i innego tego typu akcesoria treningowe.

Do każdej rundy, można także, dobierać inne ćwiczenie.

Spalacze tłuszczu dostępne na testosterone.pl

Przykładowe treningi:

Zazwyczaj wybiera się kilka ćwiczeń, które angażują całe ciało.

Poniżej przykład treningu TABATY

1/3/5/7 RUNDA :
1. Przysiady – 20 sekund pracy, 10 sekund odpoczynku.
2. Padnij – powstań (burpees) – 20 sekund pracy, 10 sekund odpoczynku.
2/4/6/8 RUNDA:
1. Wykroki/zakroki – 20 sekund pracy, 10 sekund odpoczynku.
2. Wspinaczka w podporze  – 20 sekund pracy, 10 sekund odpoczynku.
Najlepszym i obiektywnym sprawdzeniem faktycznego wysiłku jest zakup pulsomierza, który na pewno pomoże nam osiągnąć i dobrać odpowiednią intensywność tabaty, lecz dla osób początkujących, brak możliwości mówienia i mocny oddech będzie dobrym i wystarczającym wyznacznikiem ;).

Podsumowując

Tabata jest wysiłkiem interwałowym wykonywanym w tzw. beztlenie. Aktywność ta pozytywnie wpływa na parametry wytrzymałościowe organizmu, a dodatkowo może być skuteczną bronią w walce z nadmiarem tłuszczu zapasowego w ciele.

Paulina Szydlik - parę słów o autorze:

Studentka pierwszego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans. Zobacz pozostałe posty tego autora

2 komentarzy: “TABATA – naturalny spalacz tłuszczu!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *