Znaczenie witaminy D3 i K2 w organizmie człowieka

Witamina D jest tak naprawdę hormonem steroidowym, produkowanym przez organizm wtedy, gdy nasza skóra wystawiona jest na działanie promieni słonecznych. W teorii. W praktyce wygląda to tak, iż jej wydzielanie jest uzależnione od bardzo wielu czynników, takich jak pora roku, pora dnia, zachmurzenie i zanieczyszczenia powietrza, szerokość geograficzna, stosowanie kremów z filtrem, pigmentacja, starzenie się skóry, poziom tkanki tłuszczowej, powierzchnia skóry wystawiona na słońce. Co za tym idzie nasz organizm w warunkach panujących w okół nas, nie jest w stanie wyprodukować odpowiedniej ilości witaminy D. Dlatego konieczna jest suplementacja.

Witamina D to witamina z grupy tych rozpuszczalnych w tłuszczach.

Jest niezbędna w ogromnej ilości procesów zachodzących w organizmie.

Wywiera znaczący wpływ na metabolizm kości.

Ma szczególnie istotne znaczenie w okresie rozwojowym – bierze udział w kształtowaniu kości i zębów. Bierze udział w zwalczaniu próchnicy przez układ odpornościowy, aktywując białka obronne, tzw. katelicydyny. Niedobór witaminy D u dzieci prowadzi do krzywicy, zaburzeń mineralizacji kości oraz zmniejszenia masy kostnej. U dorosłych wywołuje bóle kostne oraz takie choroby, jak osteomalacja i osteoporoza.

vitamin_d3_nieuw

250 tabletek do ssania po 1000 IU D-3 za jedyne 29zł – sprawdź!

 

 

Korzystnie wpływa na układ nerwowy i mięśniowy, regenerując neurony oraz mikrouszkodzenia mięśni, wpływa na zwiększenie ich masy. Niedobór witaminy D może mieć związek z zaburzeniami snu.

Ma działanie immunomodulacyjne, tj. reguluje odpowiedzi odpornościowe organizmu na różnego typu infekcje. Jej suplementacja u dzieci może zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 1. Wspomaga leczenie chorób autoimmunologicznych poprzez wpływ na komórki szpiku kostnego. Zdecydowanie zwiększa odporność. Zapobiega powstawaniu komórek nowotworowych. Obniża ryzyko zachorowania na stwardnienie rozsiane.

Niedobór witaminy D wpływa pośrednio na ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego oraz niewydolności serca, ponieważ jest ona odpowiedzialna za regulację funkcjonowania układu hormonalno-enzymatycznego RAAS. Układ ten kontroluje objętość krążącej w organizmie krwi oraz stężenie jonów sodowo-potasowych w płynach ustrojowych.

Ma znaczenie w procesie spermatogenezy oraz hamuje rozrost endometrium.

Stymuluje zdolność do regeneracji wątroby.

Jej przedawkowanie funkcjonujące w obiegowej opinii to mit. Toksyczność witaminy D zdarza się niezwykle rzadko i występuje tylko przy dawkach powyżej 100 tys IU.

Codzienna suplementacja witaminą D3 jest wskazana w każdym wieku – od dzieciństwa do starości. Na każdym etapie życia będziemy czerpać z niej korzyści. Należy pamiętać o ciągłym, regularnym przyjmowaniu witaminy D3, ponieważ z racji rozpuszczalności w tłuszczach, nasz organizm nie jest w stanie jej kumulować i przetrzymywać.

Dawki jakie powinien stosować dorosły człowiek to ok 8000 – 10 000 IU. Jednak biorąc pod uwagę jak duże mamy niedobory, często stosuje się dawki 20 000 IU i większe.

 

 

Suplementem, o którym nie wolno nie wspomnieć poruszając temat witaminy D, jest witamina K występująca w dwóch formach – K1 i K2.

Witamina K1 odpowiada za zdrowy system krzepnięcia krwi. Natomiast witamina K2 jest znana przede wszystkim z korzystnego działania na kości. Inną jej właściwością jest swoiste czyszczenie tętnic z wapnia (zapobiega tym samym kalcyfikacji, czyli zwapnieniu tętnic). Odgrywa ważną rolę w układzie nerwowym, wpływa na pamięć i zapobiega neurodegradacji. Dobrze wpływa na stan skóry. Udowodniono jej działanie na hamowanie rozwoju komórek rakowych dla raka wątroby, mózgu, żołądka, jelita grubego, płuc, pęcherze oraz dla raka szpiku kostnego.

Witamina K2 ma różne formy – MK4, MK7, MK8 i MK9. Najlepiej bioprzyswajalną jej formą jest MK7.

MK7 jest pozyskiwana z natto, japońskiego produktu ze sfermentowanej soi. Natto, czyli potrawa ze sfermentowanych przez bakterię ziaren soi, jest świetnym źródłem MK7, jednak z racji swej specyficzności jest niezbyt chętnie konsumowana w naszej kulturze. W związku z tym częściej sięgamy po witaminę K2 MK7 w postaci suplementów.

apollos-vitamin-d3-235x355

Aż 4000 IU witaminy D-3 i 250 mcg witaminy K2 MK7  w 1 kapsułce – najlepsza oferta na rynku sprawdź!

 

 

Dlaczego powinno się suplementować witaminę D3 wraz z witaminą K2?

Witamina D pozwala bardzo skutecznie przyswajać wapń. Może to jednak działać również niekorzystnie na nasz organizm – wapń zbierać się będzie w tętnicach wieńcowych, nie w kościach. Witamina K2 pomaga organizmowi odłożyć wapń w kościach, czyli tam, gdzie jest on potrzebny. Dowiedziono też, że bezpieczeństwo witaminy D również zależy od witaminy K, a toksyczność witaminy D (chociaż praktycznie nie występuje w postaci D3) jest spowodowana niedoborem witaminy K2.

Witaminę K2 powinno się ją suplementować każdego dnia w dawce około 100 mcg. Podobnie jak witamina D nie jest ona przetrzymywana w organizmie, jej ilość nie kumuluje się.

Dodano w: Suplementacja, ZdrowieTagi: cudowne działanie, D3, dietoterapia, K2, suplementacja, witamina D3, witamina K2, właściwości

Ruda ma siłę - parę słów o autorze:

Przygotowuję się do startu w zawodach sylwetkowych bikini fitness w kategorii +172 cm. Czynnie i regularnie trenuję siebie i podopiecznych! :) Zobacz pozostałe posty tego autora

2 komentarzy: “Znaczenie witaminy D3 i K2 w organizmie człowieka

  1. Wit A,D,E,K są rozpuszczalne w tłuszczach dlatego kumulują się w organizmie -> należy uważać z długotrwała suplementacja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *