Zumba – tańcz i pal kalorie

Nie od dziś wiadomo, że taniec daje wiele możliwości oraz korzyści. Pomaga rozwijać koordynację, ćwiczyć pamięć oraz współpracować w grupie. Nie dziwne więc, że jedna z form przeniosła się do klubów fitness i coraz częściej można zauważyć zajęcia o nazwie ZUMBA w grafikach zajęć.

Co to jest?

Zumba zawiera w sobie elementy tańca i aerobiku. Choreografia Zumby łączy hip-hop, soca, samba, salsa, merengue, mambo, sztuki walki, oraz elementy Bollywood i tańca brzucha. Wykorzystywane są także elementy treningu siłowego (przysiad, wykrok) oraz treningu cardio.  Kroki i układy zumby są niezbyt skomplikowane i łatwe do zapamiętania, a w salach do ćwiczeń nie ma luster, żeby się nie stresować tanecznymi niedostatkami. Bo zajęcia zumby mają być przede wszystkim przyjemne, a uczestniczyć może w nich każdy. Są formą treningu aerobowego, czyli tego najefektywniej spalającego kalorie i wzmacniającego serce, oraz treningu interwałowego – bo odbywają się w zmiennym tempie. Należy pamiętać też, że wszystko zależy od zaangażowania uczestnika.

Praktycznie każda piosenka ma mały układ złożony maksymalnie z 2- 4 kroków. Ponadto kroki nie są wyliczane, to muzyka dyktuje, który będzie następny. Za każdym razem, kiedy muzyka wraca, powtarzamy ten sam krok, a ćwiczący już intuicyjnie wiedzą, co będzie dalej. Zumbie towarzyszą również nieco inne rytmy. W odróżnieniu bowiem do tradycyjnych zajęć fitness nie używa się tutaj muzyki opartej na schematach, dzięki czemu nie trzeba liczyć powtórzeń. Muzyka do Zumby to wiele gorących melodii.

Skąd się wzięła?

Zumbę wymyślił znany tancerz, instruktor aerobiku i choreograf z Kolumbii Alberto „Beto” Perez. Zmodyfikował on kroki popularnych tańców w taki sposób, by każdy mógł się włączyć do zabawy. Zumba powstała całkowicie przypadkowo. Alberto „Beto” Perez  przybywszy na swoje zajęcia z aerobicu zorientował się, że zapomniał nagrań z muzyką wykorzystywaną na zajęciach. W zaistniałej sytuacji musiał wymyślić alternatywne rozwiązanie. Postanowił podczas zajęć wykorzystać muzykę, która inspiruje go do działania
a mianowicie muzykę latynoamerykańską. Zastosowana przez niego formuła zajęć bardzo spodobała się uczestnikom i tak zrodził się pomysł na nową formę aktywności ruchowej – Zumbę.

Ten typ zajęć  w Ameryce łacińskiej rozprzestrzenił się błyskawicznie . Beto niesiony doświadczeniami  z rodzinnego kraju postanowił  spróbować swoich sił w USA.
Początki w Stanach Zjednoczonych nie należały do najłatwiejszych. Nowy system nie zyskał do razu popularności. Przełom nastąpił
w roku 2001, kiedy to Alberto Parlmana i Alberto Aghiona zauważyli zajęcia Zumby prowadzone przez Perez’a. Założyli  firmę o nazwie „Zumba Fitness LLC”, która funkcjonuje po dziś dzień.
Alberto Perez stworzył niepowtarzalne zajęcia, które pozwoliły milionom ludzi odkryć przyjemność z wysiłku fizycznego oraz zrewolucjonizował świat fitnessu. Beto podróżując po świecie prezentuje swoją filozofię Zumby, dzięki czemu dotarła też i do Europy.  Ten nowoczesny rodzaj aktywności ruchowej dynamicznie rozwija się  w wielu krajach,  w tym także w Polsce. Obecnie w 40 krajach na całym świecie zajęcia Zumby prowadzi ponad 25000 instruktorów. Przedstawicielką Zumby w Polsce jest Izabela Kin, która uczy już od 2006, w roku 2009 została Zumba Education Specialist. Obecnie, oprócz stacjonarnych zajęć, Iza prowadzi również szkolenia dla instruktorów. W lutym 2010 odbyło się pierwsze szkolenie instruktorów w Warszawie. Faktem jest, że ostatnie lata to prawdziwie „zumbowy szał” w Polsce.

W naszym kraju wciąż jest bardzo niewielu instruktorów zumby, dlatego też fitness kluby zapraszają gości nawet z zagranicy na specjalnie zorganizowane warsztaty.

Dla kogo polecana jest zumba?

Jeśli celem jest wyszczuplenie sylwetki i chcesz lepiej poczuć się w swoim ciele to zumba jest dla Ciebie. Przy energetycznych rytmach zapomina się o kompleksach, rozluźnia się. Nawet jeśli wcześniej ktoś nie chodził na żadne zajęcia taneczne, na zumbie nie trzeba obawiać się wpadek – kroki są łatwe do powtórzenia i bardzo szybko się je przyswaja. A w razie błędu i tak nikt nie zwróci na niego uwagi, bo tu nie chodzi o skupianie się na szczegółach technicznych, ale o bycie w ruchu i zabawę. Z tygodnia na tydzień będzie coraz łatwiej, bo niektóre ruchy powtarzają się, jedynie sekwencje wyglądają inaczej.

Intensywny spalacz tłuszczu

Co zabrać na zajęcia zumby?

Zumba to specyficzny rodzaj treningu, który łączy w sobie elementy treningu aerobowego, kardio, tańca i wielu innych aktywności. Ćwiczenia są dynamiczne i w związku z tym do niezbędnego wyposażenia można zaliczyć:

  • Wygodny strój sportowy – to absolutna podstawa komfortowych ćwiczeń. Jak się ubrać na zumbę? Wygodną opcją są legginsy lub elastyczne spodnie sportowe oraz koszulka termoaktywna.
  • Bieliznę sportową – szczególnie istotna w przypadku kobiet. Trudno wyobrazić sobie tak dynamiczne ćwiczenia bez odpowiedniego biustonosza sportowego. Wiele kobiet decyduje się ćwiczyć w samym topie/biustonoszu sportowym oraz spodniach lub legginsach, ale na wierzch można też założyć koszulkę.
  • Buty sportowe – zumba wymaga wygodnego obuwia. Świetnie sprawdzą się buty do aerobiku, czyli dość uniwersalne i wygodne niskie buty sportowe na profilowanej podeszwie.
  • Ręcznik – przyda się nie tylko pod prysznicem, ale też do otarcia twarzy z potu.
  • Torbę sportową – sportowy ekwipunek najwygodniej przenosić w komfortowej i kompaktowej torbie sportowej.
  • Wodę do picia – warto mieć ją pod ręką.

 

 

Zalety ZUMBY

1.   SZYBKA REDUKCJA WAGI. Zumba to jeden z lepszych sposobów na zrzucenie nadmiaru kilogramów. Odchudzanie odbywa się
w ruchu, więc ciało się równocześnie ujędrnia, a cellulit redukuje do minimum. Podczas jednej sesji można spalić nawet do 500-700 kcal. Najwięcej kalorii spala się na zumbie toning, czyli z dodatkowymi ciężarkami. Bardzo dobre efekty odchudzające przynosi też trening Strong by Zumba.Dzięki temu, że pierwsze efekty widoczne są już po kilku godzinach zajęć, to motywacja do treningów zwiększa się z każdym tygodniem.

2.  ŚWIADOMOŚĆ CIAŁA

Treningi łączące taniec i aerobik zwiększają świadomość ciała. Ruchy stają się bardziej płynne i seksowne, a ty patrząc w lustro zaczynasz się sobie coraz bardziej podobać i czujesz się pewniej w kontaktach z innymi ludźmi. Ćwicząc zumbę nie izoluje się poszczególnych partii mięśni – tak samo intensywnie trenuje ciało. Wzmacniają się więc także te mięśnie, które często zaniedbuje się podczas treningu na siłowni, np. partie odpowiadające za prawidłową postawę i wzmocnienie kręgosłupa.

3. ODSTRESOWUJE

Zumba na tyle angażuje nie tylko ciało, ale i zajmuje wszystkie myśli, bo musisz się cały czas skupiać, żeby nadążyć za instruktorem
i nowym układem, że przestajesz myśleć o problemach i całkowicie się relaksujesz, cieszysz się czasem spędzonym z innymi przy muzyce. Zajęcia pomagają w pozbyciu się wszelkich stresów dnia codziennego, a także sprawiają, że czuje się zrelaksowanym
i opanowanym. Dlaczego? Bowiem zmęczenie psychiczne zawsze powinno iść w parze ze zmęczeniem fizycznym. Jeśli równowaga zostaje zachowana czuje się odprężenie.

4. POPRAWIA KONDYCJĘ

Ćwicząc zumbę, poprawia się wytrzymałość. Oddech robi się głębszy, a organizm jest lepiej dotleniony. W praktyce oznacza to, że
z upływem czasu można ćwiczyć dłużej i intensywniej. Łatwiej też zacząć uprawianie innych sportów, które do tej pory wydawały się zbyt wymagające. Oprócz tego, dzięki zumbie poprawia się gospodarka hormonalna organizmu i przyspiesza metabolizm.

5.   TRENING DLA KAŻDEGO

Początkujący, zaawansowany, młody lub stary – każdy z nas może uczęszczać na trening zumby, a co więcej – może czerpać z niego same korzyści i dobrze się przy tym bawić! Oczywiście wszystko zależy od nastawienia i chęci do nauki. Są również zajęcia dla różnych grup wiekowych czy poziomu zaawansowania.

6. POZNAWANIE NOWYCH OSÓB

Chodząc na zorganizowane zajęcia pomiędzy uczestnikami wytwarza się więź, bowiem wszyscy mają wspólny cel i mnóstwo tematów do rozmów. Na zastępstwie pojawiła się nowa instruktorka? Nie radzicie sobie z opanowaniem kroków? Tematów jest mnóstwo.
A w towarzystwie zawsze raźniej! O wiele łatwiej również o motywacje kiedy chodzi się w kilka osób na dane zajęcia.

7. CZAS LECI SZYBKO

Przypominasz sobie, jak dłużyła ci się godzina na siłowni lub czas podczas biegania? Jeżeli nie lubisz tego, co robisz każda minuta zdaje się trwać nieskończoność. A zumbowa godzina mija w mgnieniu oka! Głownie dlatego, że jest duża różnorodność oraz ciekawa muzyka i inni ludzie.

 

Skoncentrowane omega-3 w jednej kapsułce

Rodzaje ZUMBY

1. Zumba basic to podstawowa technika Zumby, regularna forma, z której czerpie się fundamenty do tworzenia coraz to nowszych odmian. Instruktorzy starają się, by ćwiczenia przy latynoskich rytmach przypadły do gustu jak największemu gronu amatorów fitness.
2. Zumba Toning – trening wolniejszy, wytrzymałościowy, nastawiony na modelowanie sylwetki oraz rzeźbienie mięśni całego ciała. Układy wykonuje się przy użyciu specjalnych ciężarków wypełnionych piaskiem, które przy potrząsaniu brzmią jak instrumenty. Ponadto w tej odmianie można również wykorzystać hantle, które doskonale wspomagają ćwiczenia o charakterze wytrzymałościowym.
3. Zumba Gold – zajęcia przeznaczone dla osób starszych o obniżonej sprawności fizycznej. Kroki są łatwiejsze, układy mniej intensywne, za to dużą wagę przykłada się do atmosfery tak, by żadna z osób nie czuła się gorzej ze względu na swoje ograniczenia fizjologiczne.
4. Zumbatomic – to pierwszy fitness dla dzieci. Specjalnie dla nich stworzono dwie grupy wiekowe. W pierwszej, obejmującej dzieci
4- 8 letnie, dominują głównie gry, zabawy oraz nauka rytmiki. Dzieci starsze, mające ok, 12 lat uczą się tradycyjnej Zumby, która jednak nie zawiera seksownych ruchów charakterystycznych dla tańca brzucha czy namiętnej samby.
5. Zumba Aqua – zajęcia w wodzie skierowane nie tylko do osób, które uwielbiają basen, ale także do tych, które przechodzą rehabilitację lub mają problemy zdrowotne, np. z kręgosłupem. Zumba Aqua zachowuje wszystkie reguły prowadzenia zajęć w wodzie, a dodatkowo wprowadza elementy taneczne.
6.Strong by Zumba – najnowsza odsłona zumby, która łączy w sobie ruchy taneczne z intensywnymi ćwiczeniami fitness. Instruktorzy Strong by Zumba zastrzegają, że na ich zajęciach nie ma tańca – jest za to duży wysiłek do energetycznej muzyki, który pozwala spalić jeszcze więcej kalorii niż zajęcia basic. Trening jest też bardziej nastawiony na rozwój siły i sprawności (stąd „strong” w nazwie) niż uelastycznienie ciała.

Silny antyoksydant w postaci resweratrolu

Jak widać po zaletach i po różnorodności ZUMBY- warto sprawdzić i zainteresować się tematem. Może akurat komuś przypadnie do gustu i zakocha się na dobre 😉

Paulina Szydlik - parę słów o autorze:

Studentka pierwszego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans. Zobacz pozostałe posty tego autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *