10 przypraw, które skutecznie wspomagają trawienie

Sposób żywienia w obecnych czasach, który oparty jest o wysoko przetworzoną żywność, nadmierne ilości cukru czy alkohol,
a także styl życia zdominowany przez stres, brak czasu na regularne posiłki, czy zbyt małą ilość snu, nie sprzyja naszemu układowi trawiennemu.

 

Słowem wstępu

Bóle brzucha, problemy gastryczne, zgaga, problemy z wypróżnianiem – często są one ściśle powiązane z tym jak funkcjonujemy i jak odżywiamy się na co dzień.

Czy wiesz, że przyprawy dodawane do posiłków mogą wspomóc Twój układ trawienny? Są smaczne, aromatyczne, dodają naszym posiłkom wyrazu, a do tego wykazują działanie prozdrowotne.

Przyprawy jako przyjaciel

Przyprawy są wykorzystywane w kuchni od tysięcy lat, wiele z nich wspomaga prawidłowe działanie wątroby i sprzyja lepszemu wydzielaniu żółci, która jest potrzebna do prawidłowego trawienia tłuszczów, inne wspomagają trzustkę i stymulują wydzielanie jej enzymów, które są niezbędne dla sprawnego działania układu trawiennego.

 

Oto TOP 10 przypraw wspomagających działanie układu trawiennego

 

Imbir

Imbir zawiera związki fenolowe, które są znane ze swoich właściwości wspomagających łagodzenie podrażnień błony żołądka oraz jelit. Oprócz tego imbir stymuluje wydzielanie śliny i żółci, a także wspiera poprawę aktywności lipazy, enzymu niezbędnego dla prawidłowych procesów trawienia. Imbir sprzyja zmniejszeniu skurczów jelit, a tym samym zmniejsza napięcie mięśni jelitowych
i umożliwia łatwiejsze trawienie pokarmów. Dodatkowo, oprócz właściwości wspomagających redukcję wzdęć i nadmiernych gazów, imbir jest także skutecznym środkiem na dolegliwości żołądkowo-jelitowe np. nudności.

 

Zastosowanie w kuchni
Dzięki swojemu niepowtarzalnemu aromatowi imbir stanowi doskonały dodatek do zup (np. zupa dyniowa), gorących napojów czy ciast. Stosować można zarówno świeży korzeń, jak i sproszkowany suszony imbir.

Ekstrakt z imbiru, standaryzowany na 5% gingeroli i szogaoli 

Nasiona kolendry

Czy wiesz, że oprócz liści kolendry w kuchni możemy stosować także jej nasiona? Kolendra wykazuje właściwości wiatropędne
i przeciwskurczowe, sprzyja łagodzeniu skurczów jelit, które mogą prowadzić do biegunki, a także wspomaga leczenie niestrawności
i jest polecana w łagodzeniu dolegliwości związanych z zespołem jelita drażliwego. Oprócz tego, kolendra sprzyja procesom antyoksydacji, wspomaga obniżenie nadmiernego poziomu cukru we krwi i korzystnie wpływa na regulowanie poziomu cholesterolu. Nasiona kolendry możemy kupić w formie całej oraz sproszkowanej, jednak lepsze działanie okazują się mieć całe nasiona, ponieważ
w czasie proszkowania bardzo szybko ulatniają się z nich dobroczynne olejki.

 

Zastosowanie w kuchni
Nasiona kolendry stanowią doskonały dodatek do zup i dań gulaszowych, a także sosów, dressingów i koktajli. Świeża kolendra sprawdza się w daniach pikantnych, dzięki swojemu efektowi orzeźwiającego chłodzenia.

 

Kardamon

Kardamon, to gatunek rośliny należący do rodziny imbirowatych. Jako lek jest stosowany w tradycyjnej medycynie chińskiej
i ajurwedyjskiej od stuleci. Kardamon sprzyja poprawie procesów trawienia, wykazuje działanie wiatropędne oraz wspomaga łagodzenie skurczów mięśni gładkich brzucha. Ponadto, kardamon stymuluje apetyt, sprzyja łagodzeniu mdłości, stanów niestrawności, a także chroni przed zatruciem pokarmowym, dzięki właściwościom redukującym ilość “niepotrzebnych” bakterii
w układzie pokarmowym. Strąki kardamonu, to bogate źródło limonenu, związku, który korzystnie wpływa na redukcję kamieni żółciowych, łagodzenie zgagi oraz objawów refluksu żołądkowo-przełykowego.Dodatkowo, kardamon wykazuje również właściwości antyoksydacyjne, a także jest bogatym źródłem minerałów np. żelaza, wapnia czy magnezu. Przyprawa sprawdza się również jako środek moczopędny, ogranicza nadmierne gromadzenie się wody w organizmie i sprzyja redukcji obrzęków i opuchlizny.

 

Zastosowanie w kuchni

Kardamon to, doskonały dodatek zarówno do wytrawnych, pikantnych jak i słodkich potraw. Można z niego przygotować aromatyczną, rozgrzewającą herbatę. Strąki kardamonu można także żuć w celu złagodzenia bólu i stanów zapalnych jamy ustnej i zębów, a także jako środek zapobiegający rozwojowi infekcji o różnym podłożu.

 

Nasiona kopru włoskiego

Koper włoski skutecznie stymuluje produkcję soków żołądkowych, a także doskonale znany jest ze swoich właściwości wiatropędnych oraz łagodzących skurcze mięśni gładkich brzucha. Nasiona kopru włoskiego, stanowią również doskonałe źródło błonnika pokarmowego, który sprzyja walce z uciążliwymi zaparciami i dba o zdrowie jelita grubego. Koper włoski zawiera także dużo przeciwutleniaczy, między innymi kwercetynę.

 

Zastosowanie w kuchni

Nasiona kopru włoskiego nadają się jako dodatek do zup i potraw, a także można je dodawać do aromatycznych herbat ziołowych.

 

Kurkuma

Ta indyjska przyprawa wspomaga trawienie, jednocześnie działając ochronnie na przewód pokarmowy. Badania potwierdzają, że kurkuma wspiera łagodzenie zgagi, wspomaga leczenie bólów brzucha (dzięki właściwościom przeciwzapalnym i przeciwbakteryjnym), a także sprzyja redukcji wzdęć.

 

Zastosowanie w kuchni

Kurkuma nadaje się jako dodatek do aromatycznych, rozgrzewających zup, a także składnik marynaty do różnego rodzaju mięs.

Aż 300 mg ekstraktu z kurkumy o standaryzacji 95%!

Kminek

Nasiona kminku sprzyjają regulacji procesów trawienia, wspomagają likwidację wzdęć, kolki i zaparć. Kminek wykazuje właściwości działające moczo-, żółcio- i wiatropędnie, wykazuje działanie rozkurczowe i jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy.

 

Zastosowanie w kuchni

Kminek stanowi dobry dodatek do dań tłustych np. bigos, mięsa itp., oraz jako przyprawa dodawana do rozgrzewających herbat
i innych gorących napojów.

Olej z nasion kminu – na zdrowie!

Melisa

Melisa sprzyja wydzielania soków żołądkowych i żółci, dzięki czemu sprzyja poprawie trawienia i lepszemu apetytowi. Ponadto wykazuje właściwości łagodzące skurcze jelit i dróg żółciowych, a także wykazuje działanie wiatropędne.

 

Zastosowanie w kuchni

W potrawach nie znajdzie ona swojego zastosowania. Natomiast melisa najlepiej sprawdzi się w formie aromatycznych naparów do wypicia przed lub po posiłku.

 

Kozieradka

Nasiona kozieradki sprzyjają poprawie trawienia. Dzięki wysokiej zawartości błonnika pokarmowego pobudzają perystaltykę jelit
i redukują zaparcia, a także wspomagają leczenie objawów choroby wrzodowej żołądka. Ponadto kozieradka wykazuje działanie ochronne na wątrobę, wspomaga leczenie chorób pasożytniczych układu pokarmowego i sprzyja redukcji nadmiaru tkanki tłuszczowej.

 

Zastosowanie w kuchni

Świeżo zmielone nasiona kozieradki to świetny dodatek do sosów i dressingów, pikantnych potraw czy domowych chipsów warzywnych.

 

Cynamon

Badania wykazują, że cynamon sprzyja prawidłowej pracy żołądka i układu pokarmowego, a także poprawia metabolizm. Dodatkowo pomaga w regulacji poziomu cukru we krwi.

 

Zastosowanie w kuchni

Cynamon to świetny dodatek do dań wytrawnych, ciast, koktajli, owsianki oraz deserów.

Wspomaganie kontroli glikemii dzięki kompleksowi od Natrol

Mięta

Wszystkim doskonale znana mięta stymuluje prawidłowe działanie układu trawiennego, niweluje nieprzyjemne uczucie przepełnienia żołądka i redukuje bolesne skurcze brzucha. Oprócz tego – mięta jest zalecana przy zespole jelita drażliwego, ponieważ potrafi skutecznie łagodzić objawy tej choroby.

 

Zastosowanie w kuchni

Mięta to świetny, aromatyczny i orzeźwiający dodatek do dań gorących, zup, deserów, koktajli czy zielonych smoothie’s.

 

Jak przechowywać

Pamiętaj! Aby Twoje przyprawy na długo zachowały smak, aromat i swoje prozdrowotne właściwości, przechowuj je w szczelnie zamkniętych pojemnikach.

 

Podsumowując

W dobie wszechobecnego stresu, fast foodów i braku czasu na zdrowe, regularne posiłki, z pomocą dla uciążliwych dolegliwości trawiennych przychodzą nam dobrze znane przyprawy. Nie zastąpią one w 100% zaniedbań diety, ale dodawanie ich do ulubionych potraw i napojów może w jakimś stopniu wspomóc pracę układu trawiennego i polepszyć tym samym komfort życia codziennego.

Dodano w: Dietetyka i zdrowe odżywianie, Suplementy dietyTagi: cynamon, imbir, insulinomimetyki, kurkumina, lepsze trawienie, odporność, problemy jelitowe, problemy żołądkowe, przyprawy, ranking przypraw, układ pokarmowy, wspomaganie trawienia, zdrowe odżywianie

Jagoda Wolinska - parę słów o autorze:

Hej! Od kilku lat jestem prawdziwą tropicielką nowości oraz dawno zapomnianych, ale wciąż aktualnych sposobów na fit życie. Kiedy nie pracuję, to czytam, chodzę, spaceruję z psem, biegam, skaczę, jeżdżę na rowerze i jem szpinak z gruszką i pietruszką. Czy trenuję regularnie? Chciałabym! Za to wiem jak się odżywiać, żeby było zdrowo i wartościowo przy jednoczesnym zachowaniu szczupłej sylwetki. Dzielę się z Wami moją wiedzą człowieka aktywnego - zapraszam do lektury pozostałych moich artykułów - mam nadzieję, że Was zainspirują :) Zobacz pozostałe posty tego autora

4 komentarzy: “10 przypraw, które skutecznie wspomagają trawienie

  1. Warte przeczytania. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak pozytywne efekty może dawać stosowanie danych przypraw w kuchni. Pozdrawiam Serdecznie!

  2. Przyprawy są ok, ale jak chcemy skutecznie wspomóc nasze trawienie to ja radzę sobie zakupić wyrób Intesta. Oczywiście należy przejść kurację, ale faktycznie u mnie ona znacznie poprawiła dla mnie jakość życia no i spożywania pokarmów. Nie musze już się zastanawiać co mogę zjeść a co nie

    1. Akurat nie musi być to ten produkt, bo również dobrej jakości maślan sodu znajdziemy w firmie Aliness, ale to prawda. Związek ten, wykazuje działania poprawiające funkcjonowanie układu pokarmowego, co udowodnione jest badaniami, także my również możemy śmiało polecić :).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *