Antyoksydanty w żywności - Testosterone Wiedza

Kategorie

Najczęściej czytane

Antyoksydanty w żywności

Bardzo często, gdy ludzie układają sobie diety, patrzą tylko na kalorie czy ewentualnie makroskładniki. Zapominają o błonniku czy mikroelementach, o których trzeba pamiętać. Co prawda, można dostarczać je w formie suplementów, ale najlepszym sposobem jest dostarczanie ich wraz z pokarmem (przynajmniej te, które się da).

Antyoksydanty – co to właściwie jest?

Antyoksydanty, które nazywamy przeciwutleniaczami lub antyutleniaczami, to grupa związków chemicznych, które opóźniają lub wstrzymują proces utleniania się substancji i wspierają naturalne mechanizmy obronne komórek.Działanie antyoksydantów polega na zahamowaniu działania wolnych rodników i ochronę komórek. Najbardziej popularne i najszerzej przebadane antyoksydanty to na przykład: witamina E, witamina C, 
beta – karoten, koenzym Q10, kurkumina, EGCG czy resweratrol.

Kurkumina z dodatkiem piperyny od Apollos Hegemony

Antyoksydanty – dlaczego są nam potrzebne?

Wolne rodniki występują w każdym organizmie. Stają się dla nas szkodliwe dopiero po osiągnięciu wysokiego stężenia, które nazywane jest stresem oksydacyjnym. Ilość wolnych rodników w ciele człowieka uzależniona jest od wielu czynników, takich jak promieniowanie słoneczne, ale także od stresu, nadmiernego spożycia alkoholu lub nieodpowiedniego odżywiania. Stres oksydacyjny uszkadza komórki naczyń krwionośnych, a także białe krwinki, a to prowadzi do chorób.

Wolne rodniki odpowiedzialne są za szybsze starzenie organizmu, a także powodują rozwijanie:

  • miażdżycy,
  • alzheimera,
  • nowotworów,
  • astmy,
  • nadciśnienia i zawałów serca.

Odpowiednia podaż produktów bogatych w przeciwutleniacze w codziennej diecie jest więc niezbędna.

 

Ekstrakt z imbiru z wysoką 5%’ową standaryzacją na gingerole i szogaole

Przeciwutleniacze w żywności

Z pożywieniem dostarczane są polifenole (zwłaszcza flawonoidy), karotenoidy (szczególnie likopen, beta-karoten, który jest w marchwi), witaminy A, C, E, składniki mineralne o właściwościach antyoksydacyjnych (selen, miedź, wapń, mangan, kobalt, cynk), kwasy organiczne, chlorofiliny, tiocyjaniany, glutation.

 

https://www.meinefitness.net/mikronaehrstoff e

Przykłady:

Witamina C jest głównym antyoksydantem. Zawarta jest głównie w świeżych warzywach  i owocach. Nazywana jest kwasem askorbinowym, neutralizuje wolne rodniki, zanim jeszcze mają okazję uszkodzić komórki. Jest niezbędna do właściwej pracy przekaźników chemicznych, których zadaniem jest zwalczanie choroby. Niestety, nasz organizm nie potrafi jej wytwarzać ani gromadzić, dlatego musimy codziennie zjadać około 70 mg witaminy, jednak kto z nas nie lubi zjeść jakiegoś owocu? Witaminę C znajdziemy w cytrynie, owocach róży, czarnej porzeczce i wielu wielu innych!

 

Diana Taliun/iStock/Getty Images

 

Karotenoidy znajdują się w żółtych, pomarańczowych i zielonych warzywach i owocach. Najcenniejsze z nich to likopenzeaksantyna i luteina. Głównym źródłem likopenu są pomidory.  Luteina chroni najważniejszy punkt na siatkówce oka przed oksydacyjnym działaniem promieni słonecznych. Najbogatsze są w nie warzywa zielone: jarmuż i szpinak.

 

 

      

Aż 400 mg resweratrolu w jednej kapsułce

Beta-karoten (prowitamina A) wraz z witaminą C i E wchodzi w skład związków, które mają silne działanie przeciwutleniające. Blokuje tworzenie się wolnych rodników w organizmie. Najwięcej beta-karotenu mają żółte, czerwone, pomarańczowe owoce i warzywa.  Karoteny łatwo rozpuszczają się
w tłuszczach, dlatego surówkę na przykład z  dodatkiem marchwi warto skropić odrobiną jakiegoś tłuszczu, na przykład oliwą czy olejem.

 

 

Naturalny Beta-karoten od Aliness

 

Witamina E chroni błony komórkowe przed wolnymi rodnikami, opóźniając starzenie. Znaleźć ją można w kiełkach pszenicy, olejach roślinnych, makaronach, awokado czy migdałach.

 

Products

 

Katechiny to substancje należące do grupy polifenoli. To jedne z najmocniejszych przeciwutleniaczy, które hamują powstawanie szkodliwych wolnych rodników. Ich źródłem są herbaty: zielona, czarna, a nawet owocowa. Największe stężenie występuje w jej świeżych liściach, dlatego taką herbatę warto pić. Znajdziemy je także w czerwonym winie oraz w owocach: truskawkach, morelach i śliwkach. Dużą ilość katechin posiadają również warzywa, głównie rośliny strączkowe: fasola, soczewica i bób, oraz czekolada – w 100 jej gramach znajduje się 46–61 mg katechin.

 

EGCG – ekstrakt z zielonej herbaty o silnym działaniu antyoksydacyjnym

Podsumowując antyoksydanty to związki aktywne o niezwykle korzystnym oddziaływaniu na organizm ludzki. Należy wzbogacać swoją dietę w produkty, które mają ich dużo. Wszystko co naturalne zawsze jest najlepszym wyborem. 

 

Źródła:

https://zywienie.abczdrowie.pl/katechiny-wlasciwosci-i-ich-wystepowanie

https://ligawalkizrakiem.pl/rak-niekonwencjonalnie/przeglad-terapii/antyoksydanty

http://www.postepyfitoterapii.pl/wp-content/uploads/2014/11/pf_2011_127-143.pdf

https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/diety/dieta-bogata-w-antyoksydanty-wymiata-wolne-rodniki-aa-U9Ct-VgRR-8fFh.html

https://zdrowie.wprost.pl/medycyna/choroby/10229970/tak-stres-oksydacyjny-rujnuje-twoj-organizm-jak-zmniejszyc-jego-szkodliwy-wplyw.html

http://www.e-biotechnologia.pl/Artykuly/antyoksydanty

https://www.dietymedicago.pl/Poznajemy-antyoksydanty.html

http://beactive.pl/

Studentka drugiego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans.

    Dodaj swój komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*