Matcha - prawdziwy superfood? - Testosterone Wiedza

Kategorie

Najczęściej czytane

Matcha – prawdziwy superfood?

W ostatnim czasie tak zwane “superfoods” zyskały na popularności. Można je znaleźć w wielu produktach, które są dostępne na rynku. Jednym z nich jest zielona herbata, a dokładniej jeszcze – jej sproszkowana wersja czyli MATCHA.

Czym są superfoods?

Superfoods to żywność o bardzo dużej gęstości odżywczej. Oznacza to, że dostarczają znacznej ilości składników odżywczych i bardzo małą ilość kalorii. Zawierają również dużą ilość minerałów, witamin i przeciwutleniaczy. Przeciwutleniacze to naturalne cząsteczki występujące w niektórych produktach spożywczych. Pomagają neutralizować wolne rodniki w naszym organizmie. Wolne rodniki to naturalne produkty uboczne, które mogą siać spustoszenie w organizmie. Cząsteczki przeciwutleniaczy zmniejszają lub odwracają działanie wolnych rodników, które mają ścisły związek z problemami zdrowotnymi takimi jak choroby serca czy rak. Jeżeli chodzi ogólnie o herbatę to zawiera ona niewiele kalorii, pomaga nawodnić i jest dobrym źródłem przeciwutleniaczy. Katechiny, silne przeciwutleniacze występujące głównie w zielonej herbacie mają korzystne właściwości przeciwzapalne. Badania sugerują, że zarówno zielona i biała herbata zmniejszyła poziom stresu. Zielona herbata może również działać przeciw zapaleniu stawów poprzez tłumienie ogólnego stanu zapalnego.

Czym jest matcha?

Matcha to rodzaj zielonej herbaty wytwarzanej przez zbieranie młodych liści herbaty i mielenie ich na jasnozielony proszek. Proszek następnie zalewa się gorącą wodą. Różni się ona od zwykłej zielonej herbaty, gdyż liście są zaparzane w wodzie, a następnie usuwane. W matchy pijemy całe liście herbaty, które są właśnie zmielone.

Liście matcha rosną na krzakach zielonej herbaty w cieniu. Zwiększa to zawartość chlorofilu w liściach, dzięki czemu są one jasnozielone i pełne składników odżywczych. Liście są zbierane ręcznie, a łodygi i żyłki są usuwane. Dobra matcha w ogóle nie będzie gorzka, będzie miała lekko słodki smak.

EGCG – silny antyoksydant (ekstrakt z zielonej herbaty)

Rodzaje matchy

Matcha jest uprawiana w wielu regionach Japonii, a każdy region i producenci herbaty będą wytwarzać nieco inne profile smakowe i kolory w końcowych zmielonych liściach zielonej herbaty.

1. Klasa ceremonialna to najwyższej jakości matcha z najstaranniej uprawianych pąków i liści. Podczas przetwarzania przywiązuje się największą wagę do szczegółów, aby uzyskać najświeższy, najdelikatniejszy smak i najdelikatniejszą mieloną matchę. Ceremonialny gatunek przeznaczony jest do samodzielnego spożywania, bez żadnych innych substancji słodzących ani dodatków, aby naprawdę cieszyć się i docenić ten smak.

2. Klasa kulinarna ma mocniejszy, cierpki smak, który może się równać z innymi składnikami, z którymi jest połączona. Może zawierać zmielone liście, które nadal miały przyczepione łodygi i żyłki, może być nieco bardziej matowa niż odmiany ceremonialne i często może zawierać mieszankę proszku matcha z kilku źródeł. Jest to świetna matcha do mieszania z mlekiem do latte lub spirytusem do koktajli. Jest też trochę tańsza, więc jest bardziej popularna i łatwiej dostępna.

Matcha, Moc, Japoński, Składnik

https://pixabay.com/pl/photos/matcha-moc-japo%C5%84ski-sk%C5%82adnik-2356774/

 

Zawartość kofeiny

Z racji, że spożywamy całe liście w naparze matcha, możemy otrzymać trzy razy więcej kofeiny niż filiżanka herbaty, czyli mniej więcej tyle, ile zawiera filiżanka zaparzonej kawy. Miłośnicy matchy twierdzą, że w porównaniu do kofeiny z kawy, matcha wywołuje spokój, dzięki zawartej w niej naturalnej substancji zwanej l-teaniną, która wywołuje odprężenie bez uczucia senności. Warto pamiętać, aby nie nadużywać matchy przed snem, aby nie zakłócać snu.

200 mg L-teaniny + 100 mg inozytolu w kapsułce

Korzyści

Matcha jest wytwarzana zazwyczaj z wysokiej jakości herbaty, a spożywamy całe jej liście, dzięki czemu jest silniejszym źródłem składników odżywczych niż liściasta zielona herbata. Oprócz dostarczania niewielkich ilości witamin i minerałów, matcha jest bogata w przeciwutleniacze zwane polifenolami, które są związane z ochroną przed chorobami serca i rakiem, a także lepszą regulacją poziomu cukru we krwi, obniżeniem ciśnienia krwi i przeciwdziałaniem starzeniu się. W badaniach wykazano, że inny polifenol zawarty w matcha, usprawnia metabolizm i spowalnia wzrost komórek rakowych.

Matcha wykazuje również efekt uspokajający. Herbata w proszku jest szczególnie bogata w L-teaninę, aminokwas, o którym uważa się, że pomaga zwiększyć uczucie spokoju. Można więc zauważyć, że herbata ma tendencję do jednoczesnego uspokajania i pobudzania, dając „delikatny szum”.

Przygotowanie matchy jest głównym tematem japońskich ceremonii parzenia herbaty i od dawna jest związane z zen. Jest to prawdopodobnie jeden z powodów, dla których staje się tak popularny, ponieważ medytacja staje się coraz bardziej powszechna.

Jeśli przygotowywanie i popijanie matchy stanie się sposobem na zwolnienie tempa życia, jej korzyści będą daleko wykraczać poza zapewniane przez nią przeciwutleniacze – ponieważ medytacja, w jakiejkolwiek formie, przynosi duże korzyści. Wykazano, że zmniejsza kortyzol (hormon stresu), zmniejsza stan zapalny (znany czynnik wywołujący przedwczesne starzenie się i choroby), ogranicza impulsywne jedzenie, obniża ciśnienie krwi oraz zwiększa poczucie własnej wartości.

 

Matcha Latte, Gorący, Matcha, Napój, Herbata, Puchar

https://pixabay.com/pl/photos/matcha-latte-gor%C4%85cy-matcha-nap%C3%B3j-2356763/

Jak przygotować?

1. Przygotuj akcesoria do matchy: bambusową trzepaczkę, miskę do herbaty, łyżkę miarową, sitko do herbaty i – oczywiście – proszek matcha.

2. Aby zaparzyć filiżankę, wsyp 1,5 łyżki chochelki (około 2 gramów lub 1,5 łyżeczki) proszku matcha do sitka.

3. Przesiej matchę w proszku do miski obracając chochlą wokół sitka. Zapewni to brak grudek, dzięki czemu herbata będzie gładka.

4. Wlej wrzącą wodę do filiżanki, a następnie pozostaw do ostygnięcia do około 180–190 stopni (około minuty). Ostrożnie wlej gorącą wodę do miski z proszkiem matcha.

5. Używając trzepaczki wymieszaj herbatę. Rozluźnij nadgarstek, a następnie delikatnie ubijaj okrężnymi ruchami, aby uzyskać gładką herbatę, a energicznym ruchem, aby uzyskać spienioną herbatę. Ubijaj przez około 10–15 sekund, aż herbata stanie się jasnozielona.

6. Wlej napar do filiżanki i rozkoszuj się chwilą 🙂

Jeden z najsilniejszych antyoksydantów – kurkumina o wielokierunkowym działaniu

Podsumowanie

Badania ujawniły szereg korzyści zdrowotnych związanych z matchą i jej składnikami, od przyspieszenia utraty wagi po zmniejszenie ryzyka chorób serca. A co najważniejsze, herbata jest łatwa w przygotowaniu, więc możesz ją bez wysiłku włączyć do swojej diety lub nadać swojemu daniu dodatkowego smaku.

Warto włączyć produkty superfoods do zróżnicowanej, zdrowej diety, jeśli mamy taką potrzebę oraz fundusze. Należy pamiętać, że na przykład każde zielone warzywo lub jagoda w sklepie spożywczym zapewni wiele takich samych korzyści, jakie dana osoba znajdzie w pożywieniu po cenach “premium”. Kupuj swoje produkty sezonowo i z lokalnych źródeł, aby zapewnić najwyższą zawartość składników odżywczych. Zastąpienie jak największej liczby przetworzonej żywności poprawi zdrowie, a nawet i sylwetkę.

Dbajmy także o swoją aktywność fizyczną oraz ilość snu!

 

Źródła:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Matcha

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32290537/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6213777/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28784536/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6512570/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30320348/

https://simple.wikipedia.org/wiki/Matcha

https://www.ift.org/career-development/learn-about-food-science/food-facts/what-are-antioxidants

https://www.fda.gov/food/dietary-supplements

https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/nutrition-basics/get-smart-about-superfoods-infographic#

Źródło obrazu: https://pixabay.com/pl/photos/matcha-w-proszku-%C5%9Bwie%C5%BCe-zielony-2356768/

Studentka drugiego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans.

    Dodaj swój komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*