Witamina E na celowniku - Testosterone Wiedza

Kategorie

Najczęściej czytane

Witamina E na celowniku

Ostatnio dużo zaczęło się mówić o witaminie D3, o jej niedoborach, źródłach oraz dawce. Wcześniej na lekcjach biologii czy
w internecie najczęściej mówiło się o witaminie A, B, B12 czy C. Bardzo ważną witaminą jest WITAMINA E. Mało się o niej mówi. Właściwie dlaczego? Czy jest ona mniej ważna? Czy może jest to spowodowane niewiedzą społeczeństwa?

 

ROLA WITAMINY E

Witamina E,  inaczej α-tokoferol, w organizmie człowieka pełni wiele ważnych funkcji. Posiada właściwości antyoksydacyjne. Witamina wpływa na hamowanie utleniania cholesterolu LDL, przez co zapobiega miażdżycy.  W naczyniach krwionośnych odkłada się w postaci blaszek miażdżycowych. Zapobiega również zawałowi mięśnia sercowego. Witamina E w preparatach farmakologicznych jest połączona z witaminą A, ponieważ zapobiega jej utlenianiu.

„Zależność między witaminą E, a chorobami układu krwionośnego zbadali naukowcy z Uniwersytetu Harvarda, którzy na łamach „British Journal of Medicine” przekonują, że witamina E (przyjmowana w dawce co najmniej 50 mg/dzień) nieznacznie, bo o 22 proc., zwiększa ryzyko udaru krwotocznego (wylewu krwi do mózgu). Z ich badań wynika, że zdarzył się on u jednej na 1250 osób przyjmujących tę witaminę. Co ciekawe, witamina E jednocześnie zmniejsza ryzyko udaru niedokrwiennego (zawału mózgu) o 10 proc. – doszło do niego u jednej na 467 badanych osób, które przyjmowały ten składnik odżywczy. Co prawda badanie nie wykazało, że witamina E jest istotnym czynnikiem ryzyka udaru, ale różnice między jego dwoma typami uznano za znaczące.”

Witamina E wpływa na układ immunologiczny czyli poprawia naszą odporność.

Witamina E jest wykorzystywana również w kosmetyce. Jest stosowana w kremach na twarz – pozwala ona zapobiegać powstawaniu zmarszczek. Witamina E dodana do szamponów i odżywek poprawia ich kondycję i sprawia, że są bardziej sprężyste.

Dodatkowo witamina E chroni krwinki czerwone. Pomaga również w przekazywaniu sygnałów nerwowych. Wpływa na przesyłanie impulsów nerwowych do mięśni ułatwiając ich pracę. U mężczyzn witamina E jest potrzebna do wytworzenia nasienia, a u kobiety w ciąży jest potrzebna do prawidłowego rozwoju płodu i wpływa na prawidłowy jego rozwój.

 

Dobrze przyswajalna forma witaminy E od Aliness

DZIENNE ZAPOTRZEBOWANIE

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E jest zależne od wieku oraz płci. Według ustaleń Instytutu Żywności i Żywienia powinno ono wynosić około:

– 6 mg u dzieci,

– 10 mg u mężczyzn,

– 8 mg u kobiet (podczas przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych ilość powinna być trochę większa),

– 8-13 mg u kobiet w ciąży,

– 20-50 mg u osób po 75. rokiem życia.

 

 

SKUTKI NIEDOBORÓW

Niedobór witaminy E w organizmie zdarza się bardzo rzadko. Na niedobór witaminy E są narażone również osoby z mukowiscydozą i celiakią.

Objawy niedoboru witaminy E:

  • zmęczenie,
  • anemia,
  • rogowacenie skóry
  • uszkodzenie systemu nerwowego,
  • problemy z kośćcem,
  • problemy z jamą ustną i zębami,
  • podatność na infekcje,
  • bolesność i zanik mięśni.

Witamina E jest potrzeba do tego, aby nasz układ rozrodczy działał prawidłowo. Długotrwały niedobór witaminy E prowadzi do poważnych komplikacji. Może spowodować poronienie lub nawet bezpłodność. U mężczyzn przyczynia się do powiększenia prostaty i impotencji. Niedobór witaminy podczas ciąży prowadzi do zmniejszenia wagi dziecka.

Niezbędne omega-3 dla zdrowia organizmu

SKUTKI NADMIARU

Witamina E jest rozpuszczalna  w tłuszczach tak samo jak witamina A,D i K. Nasz organizm magazynuje ją więc w tkance tłuszczowej oraz nadnerczach. Zazwyczaj nadmiar jest jednak wydalany. Trudno ją więc przedawkować.

Z groźnymi skutkami nadmiaru witaminy E w organizmie mamy do czynienia tylko wtedy kiedy przez dłuższy czas przyjmujemy dawkę większą niż 1000 mg na dobę.

Objawy nadmiaru witaminy E :

  •  zmęczenie,
  • osłabienie mięśni,
  • bóle głowy,
  • zaburzenia jelitowe,
  • zaburzenia wzorku.

Na nadmiar witaminy E powinny uważać również kobiety w ciąży. Badania wykazują, że może on źle wpływać na rozwój płodu.

 

GDZIE WYSTĘPUJE?

Jeżeli mamy dobrze zbilansowaną dietę to powinna ona pokrywać nasze dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Jej źródłem są przede wszystkim rośliny. Jest jednak wiele produktów pochodzenia zwierzęcego, w których jest magazynowana.

Możemy ją znaleźć w olejach roślinnych, takich jak: słonecznikowy, z orzechów włoskich czy rzepakowy. Znajduje się również w oliwie z oliwek, która nie tylko posiada witaminę E, ale też potas, fosfor, żelazo oraz witaminy z grupy A i C.

Należy podkreślić, że oleje roślinne i oliwa tłoczone na zimno zawierają więcej witaminy E niż te produkowane na gorąco, gdyż można zniszczyć nawet 75% tej witaminy.

Wszystkie orzechy mają witaminę E, a szczególnie orzechy laskowe i włoskie. Należy dbać o swoją dietę i dbać o podaż tej witaminy w diecie. Nie powinno ich zabraknąć w zbilansowanej diecie. Witaminę E można znaleźć w wielu warzywach takich jak papryka, która ma wiele drogocennych właściwości. Posiada takie mikroelementy jak żelazo, kwas foliowy i potas. Doskonałym źródłem witaminy E jest także natka pietruszki, którą można zaliczyć do superfoods- gdyż posiada dużo witaminy C i witaminy K. Witaminę E znaleźć można także w szpinaku, czosnku, marchwi, kapuście, sałacie, brukselce.

Jest obecna nie tylko w roślinach, ale także w produktach pochodzenia zwierzęcego. Można tutaj mówić mleku, jajkach czy maśle.

Zawartość w poszczególnych produktach :

  • orzechy laskowe (ok. 38 mg/100 g),
  • pestki dyni (ok. 26 mg),
  • nasiona słonecznika (ok. 27 mg),
  • migdały (ok. 24 mg/100g),
  • margaryna (9-27 mg/100 g),
  • natka pietruszki (ok. 3 mg/100 g),
  • papryka (ok. 3 mg/100 g),
  • orzechy włoskie (2,6 mg/100 g),
  • szpinak (1,88 mg/100 g),
  • czarne jagody (ok. 2 mg/100 g),
  • oleje roślinne (1,4-1,5 mg/100 g).”

D3 i K2MK7 w jednej kapsułce – Apollo’s Hegemony

WITAMINA E W CIĄŻY

Witamina E jest niezbędna w czasie ciąży, a szczególnie w III trymestrze ciąży. Ma ona wpływ na płód, a zwłaszcza jego wzrok. Witamina E razem z kwasem foliowym zapobiega uszkodzeniu układu nerwowego. Witamina E ma wpływ również na prawidłową masę urodzeniową dziecka. „Naukowcy dowiedli także, że w wyniku podawania witaminy E na kilka tygodni przed rozwiązaniem ciąży, zmniejsza się odsetek umieralności dzieci podczas porodu.W związku z tym niedobór tej witaminy u ciężarnych może prowadzić do nieprawidłowego rozwoju płodu, przedwczesnego pęknięcia błon płodowych i przedwczesnego porodu, poronienia czy obumarcia płodu. Jej niedobór może wiązać się też z wystąpieniem zatrucia ciążowego, które zagraża życiu dziecka i matki. Kobiety spodziewające się dziecka powinny przyjmować średnio 15-19 mg tej witaminy dziennie.”

Foliany – niezbędny element dla prawidłowego rozwoju płodu

WITAMINA E W KOSMETYCE

Podobnie jak Witamina A – chroni skórę przed starzeniem oraz zapobiega powstawaniu przebarwień. Witamina E ma także działanie przeciwtrądzikowe. Witamina E wpływa bardzo dobrze na włosy. Dzięki niej stają się one silniejsze, lśniące, nie łamią się i przede wszystkim wyglądają pięknie i zdrowo.Na rynku jest szeroki wybór kosmetyków zawierających witaminę E.

Ponadto posiada właściwości odżywcze, regenerujące i nawilżająco-natłuszczające.

Poza tym wspomaga ochronę skóry przed promieniowaniem UV. Kremy z witaminą E mogą być używane także pomocniczo przy leczeniu łuszczycy, podrażnień skórnych, egzem i cery trądzikowej.

WITAMINA E W SUPLEMENTACH

„W badaniu obejmującym kobiety w stanie Iowa zaobserwowano, że wyższe spożycie witaminy E w żywności oraz w postaci suplementów diety może obniżać ryzyko raka jelita grubego, szczególnie w wieku poniżej 65 lat. Całkowite ryzyko względne
w najwyższym kwintylu spożycia (>35,7 IU na dzień) wyniosło 0,32. Tych wyników nie udało się jednak powtórzyć
w prospektywnym badaniu kohortowym obejmującym 87 998 kobiet z badania Nurses’ Health Study oraz 47 344 mężczyzn
z badania Health Professionals Follow-up Study. Aczkolwiek w niektórych badaniach wyższe spożycie witaminy E łączyło się
z niższą zachorowalnością na raka piersi, badanie obejmujące ponad 18 000 kobiet po menopauzie nie wykazało wpływu czynników dietetycznych, w tym witaminy E, na zachorowalność na ten nowotwór.”

W tej chwili na rynku jest masa suplementów zawierających tę witaminę, szczególnie właśnie tych na zdrową skórę oraz mocne paznokcie.

 

 

Witamina E warunkuje prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jak widać jest ważna jak każda inna i nie należy o niej zapominać. Trzeba się zastanowić czy nie mamy w tej kwestii niedoborów. Warto zadbać o to, ponieważ zdrowie mamy jedno!

 

Źródła:

https://zywienie.abczdrowie.pl/witamina-e

https://zdrowie.radiozet.pl/W-zdrowym-ciele/Zdrowe-zywienie/Witaminy-i-mineraly/Witamina-E-wlasciwosci-wplyw-na-zdrowie-i-urode-wystepowanie

https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf

https://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/apteczka/witamina-e-wlasciwosci-i-zaststosowanie-witaminy-e-aa-Hkox-DBUy-Hic3.html

https://parenting.pl/produkty-bogate-w-witamine-e

https://sanostol.pl/porady/witaminy-substancje-odzywcze/co-jesc-by-zapewnic-organizmowi-odpowiednia-dawke-witaminy-e

https://parenting.pl/witamina-e-w-ciazy

https://www.chillizet.pl/Zdrowie/Choroby/witamina-e-wlasciwosci-niedobor-nadamiar-objawy-8208

https://ligawalkizrakiem.pl/rak-niekonwencjonalnie/przeglad-terapii/witamina-e

 

 

 

Studentka drugiego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans.

  • andrzej
    5 października 2019 o 16:14

    super artykul

    Odpowiedz
    • Paulina Szydlik
      7 października 2019 o 15:27

      Cieszę się bardzo, że się przydał! 🙂

      Odpowiedz
  • Agnieszka
    4 listopada 2019 o 21:23

    Dzięki za artykuł! Ostatnio wbijam wszystko, co jem w aplikację i wyszedł mi właśnie stały niedobór E 🙁
    Natka pietruszki, super, ale ile można jej zjeść… No, wiesz, pęczek ma ok. 100g a daje zaledwie 3mg E.
    Ale świetną informacją jest dla mnie 38mg w 100 g laskowych orzechów! Dzięki raz jeszcze, już wiem, co muszę dorzucić na talerz 😉

    Odpowiedz
    • Paulina Szydlik
      6 listopada 2019 o 16:58

      Wiem dokładnie o co chodzi dlatego warto jest korzystać z różnych źródeł, w których ta witamina się znajduje 🙂

      Odpowiedz

Dodaj swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*