Witamina E na celowniku

Ostatnio dużo zaczęło się mówić o witaminie D3, o jej niedoborach, źródłach oraz dawce. Wcześniej na lekcjach biologii czy
w internecie najczęściej mówiło się o witaminie A, B, B12 czy C. Bardzo ważną witaminą jest WITAMINA E. Mało się o niej mówi. Właściwie dlaczego? Czy jest ona mniej ważna? Czy może jest to spowodowane niewiedzą społeczeństwa?

 

ROLA WITAMINY E

Witamina E, czyli α-tokoferol, w organizmie człowieka wykazuje wiele zróżnicowanych funkcji. Przede wszystkim witamina E posiada właściwości antyoksydacyjne, zapobiegając uszkodzeniom błony komórkowej komórek, wywołanym przez wolne rodniki. Ponadto witamina E hamuje utlenianie cholesterolu LDL, przez co przeciwdziała tworzeniu się blaszek miażdżycowych. Witamina E zapobiega również tworzeniu się skrzepów w naczyniach krwionośnych, dlatego zaleca się jej zażywanie osobom mającym wysokie stężenie cholesterolu we krwi oraz w profilaktyce przeciw zawałowi mięśnia sercowego. Witamina E w preparatach farmakologicznych jest połączona z witaminą A, ponieważ zapobiega jej utlenianiu.

Zależność między witaminą E, a chorobami układu krwionośnego zbadali naukowcy z Uniwersytetu Harvarda, którzy na łamach „British Journal of Medicine” przekonują, że witamina E (przyjmowana w dawce co najmniej 50 mg/dzień) nieznacznie, bo o 22 proc., zwiększa ryzyko udaru krwotocznego (wylewu krwi do mózgu). Z ich badań wynika, że zdarzył się on u jednej na 1250 osób przyjmujących tę witaminę. Co ciekawe, witamina E jednocześnie zmniejsza ryzyko udaru niedokrwiennego (zawału mózgu) o 10 proc. – doszło do niego u jednej na 467 badanych osób, które przyjmowały ten składnik odżywczy. Co prawda badanie nie wykazało, że witamina E jest istotnym czynnikiem ryzyka udaru, ale różnice między jego dwoma typami uznano za znaczące.

Inne właściwości witaminy E to poprawa pracy układu immunologicznego. Dodatkowo warto stosować witaminę E na twarz – pozwala ona zapobiegać powstawaniu zmarszczek. Używanie witaminy E na włosy poprawia ich kondycję i sprawia, że są bardziej sprężyste.

Witamina E to silny antyutleniacz, który chroni organizm przed stresem oksydacyjnym, a także przed uszkodzeniem komórek, który jest spowodowany przez działanie reaktywnych form tlenu. Dodatkowo witamina E chroni krwinki czerwone i ekspresje genów. Uczestniczy także w przekazywaniu sygnałów nerwowych. Wpływa dobrze na prawidłową pracę mięśni. U mężczyzn witamina E jest potrzebna do wytworzenia nasienia, a u kobiety w ciąży jest potrzebna do prawidłowego rozwoju płodu.

Dobrze przyswajalna forma witaminy E od Aliness

DZIENNE ZAPOTRZEBOWANIE

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E jest zależne od wieku oraz płci. Według ustaleń Instytutu Żywności i Żywienia powinno ono wynosić około:

– 6 mg u dzieci,

– 10 mg u mężczyzn,

– 8 mg u kobiet (podczas przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych ilość powinna być trochę większa),

– 8-13 mg u kobiet w ciąży,

– 20-50 mg u osób po 75. rokiem życia.

 

 

SKUTKI NIEDOBORÓW

Niedobór witaminy E w organizmie zdarza się bardzo rzadko. Obserwuje się go w przypadku zaburzeń wchłaniania tłuszczu i wśród osób z rzadką chorobą genetyczną – Zespół Bassena-Kornzweiga.  Na niedobór witaminy E są narażone również osoby z mukowiscydozą i celiakią.

Objawy niedoboru witaminy E:

  • zmęczenie,
  • anemia,
  • rogowacenie i starzenie się skóry,
  • uszkodzenie systemu nerwowego,
  • degeneracja mięśni;
  • problemy z zębami i kośćmi,
  • podatność na infekcje,
  • zaburzenia neurologiczne,
  • bolesność i zanik mięśni.

Witamina E jest niezbędna do prawidłowego działania układu rozrodczego. Długotrwały niedobór witaminy E prowadzi do poronienia lub nawet bezpłodności. U mężczyzn przyczynia się do powiększenia prostaty i impotencji. Niedobór witaminy podczas ciąży prowadzi do zmniejszenia wagi dziecka.

Niezbędne omega-3 dla zdrowia organizmu

SKUTKI NADMIARU

Witamina E jest rozpuszczalna  w tłuszczach. Nasz organizm przechowuje ją więc w tkance tłuszczowej oraz nadnerczach. Zazwyczaj nadmiar jest jednak wydalany. Trudno ją przedawkować, uważać powinny jedynie osoby, które przyjmują suplementy diety.

Z groźnymi skutkami nadmiaru witaminy E w organizmie mamy do czynienia tylko wtedy kiedy przez dłuższy czas przyjmujemy dawkę większą niż 1000 mg na dobę.

Objawy nadmiaru witaminy E :

  •  zmęczenie,
  • osłabienie mięśni,
  • bóle głowy,
  • zaburzenia jelitowe,
  • zaburzenia wzorku.

Na nadmiar witaminy E powinny uważać również kobiety w ciąży. Badania wykazują, że może on źle wpływać na rozwój płodu.

 

GDZIE WYSTĘPUJE?

Dobrze zbilansowana dieta pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę E. Znaleźć możemy ją przede wszystkim w roślinach. Jest jednak wiele produktów pochodzenia zwierzęcego, w których jest magazynowana. Spore jej dawki obecne są w olejach roślinnych, takich jak: słonecznikowy, z orzechów włoskich, rzepakowy, arachidowy. Obecna jest ona również w oliwie z oliwek, która jest ponadto źródłem potasu, fosforu, żelaza oraz witamin A i C. Dobrym źródłem witaminy E są również orzechy laskowe i włoskie. Nie powinno ich zabraknąć w diecie, gdyż dostarczają wielu cennych dla zdrowia i rozwoju składników – wspomnieć należy choćby o cynku, fosforze, magnezie i wapniu.Witaminę znaleźć można także w warzywach. Jest ona obecna w papryce, która jest również prawdziwym strażnikiem odporności: w 100 g tego warzywa kryje się aż 144 mg witaminy C. Dostarcza organizmowi ponadto sporych ilości beta-karotenu, żelaza, kwasu foliowego i potasu. Doskonałym źródłem witaminy E jest także natka pietruszki, która nie bez przyczyny znalazła się w pierwszej dziesiątce najzdrowszych warzyw świata. Jej jedzenie to ponadto uzupełnienie dawek witaminy C i witaminy K.Witaminę E znaleźć można także w szpinaku, czosnku, marchwi, kapuście, sałacie, brukselce. Jest ona również obecna w wybranych produktach pochodzenia zwierzęcego, choćby w mleku, jajkach czy maśle.  Należy zaznaczyć, że oleje roślinne i oliwa tłoczone na zimno zawierają znacznie więcej witaminy E niż te produkowane przemysłowo. Podczas tego drugiego typu produkcji dochodzi do zniszczenia nawet 75 proc. witaminy.

Zawartość w poszczególnych produktach :

  • orzechy laskowe (ok. 38 mg/100 g),
  • pestki dyni (ok. 26 mg),
  • nasiona słonecznika (ok. 27 mg),
  • migdały (ok. 24 mg/100g),
  • margaryna (9-27 mg/100 g),
  • natka pietruszki (ok. 3 mg/100 g),
  • papryka (ok. 3 mg/100 g),
  • orzechy włoskie (2,6 mg/100 g),
  • szpinak (1,88 mg/100 g),
  • czarne jagody (ok. 2 mg/100 g),
  • oleje roślinne (1,4-1,5 mg/100 g).

D3 i K2MK7 w jednej kapsułce – Apollo’s Hegemony

WITAMINA E W CIĄŻY

Witamina E jest niezbędna w czasie ciąży. Ma ona szczególny wpływ na wzrok dziecka, dlatego nie można o niej zapomnieć zwłaszcza w III trymestrze ciąży, a więc wtedy, gdy kształtuje się wzrok. Ponadto witamina E razem z kwasem foliowym zapobiega uszkodzeniu układu nerwowego i rozwojowi wad wrodzonych płodu. Witamina E ma wpływ również na prawidłową masę urodzeniową dziecka. Naukowcy dowiedli także, że w wyniku podawania witaminy E na kilka tygodni przed rozwiązaniem ciąży, zmniejsza się odsetek umieralności dzieci podczas porodu.W związku z tym niedobór tej witaminy u ciężarnych może prowadzić do nieprawidłowego rozwoju płodu, przedwczesnego pęknięcia błon płodowych i przedwczesnego porodu, poronienia czy obumarcia płodu. Jej niedobór może wiązać się też z wystąpieniem zatrucia ciążowego, które zagraża życiu dziecka i matki. Kobiety spodziewające się dziecka powinny przyjmować średnio 15-19 mg tej witaminy dziennie.

Foliany – niezbędny element dla prawidłowego rozwoju płodu

WITAMINA E W KOSMETYCE

Witamina E nazywana jest także „witaminą młodości”. Witamina z racji tego, że jest silnym przeciwutleniaczem opóźnia proces starzenia się skóry. Za pomocą witaminy E skóra może stać się elastyczna, gładka i lśniąca. Witamina E w odpowiedni sposób nawilża skórę, która nabiera nowego, zdrowego wyglądu. Podobnie jak Witamina A – chroni przed procesem fotostarzenia się skóry. Zapobiega także powstawaniu przebarwień. Witamina E ma także działanie przeciwtrądzikowe. Witamina E dobrze działa nie tylko na skórę, ale także na włosy. Dzięki niej stają się one silniejsze, lśniące, nie łamią się i przede wszystkim wyglądają pięknie i zdrowo.Na rynku jest szeroki wybór kosmetyków zawierających witaminę E – są to różnego rodzaju kremy, balsamy, mleczka, olejki do opalania, a także maseczki na twarz.

Ponadto posiada właściwości odżywcze, regenerujące i nawilżająco-natłuszczające. W związku z tym kremy do twarzy i ciała
z witaminą E są przeznaczone dla każdego rodzaju skóry, ale przede wszystkim dla tej wrażliwej, skłonnej do podrażnień i zmarszczek.

Poza tym wspomaga ochronę skóry przed promieniowaniem UV. Kremy z witaminą E mogą być używane także pomocniczo przy leczeniu łuszczycy, podrażnień skórnych, egzem i cery trądzikowej.

WITAMINA E W SUPLEMENTACH

W badaniu obejmującym kobiety w stanie Iowa zaobserwowano, że wyższe spożycie witaminy E w żywności oraz w postaci suplementów diety może obniżać ryzyko raka jelita grubego, szczególnie w wieku poniżej 65 lat. Całkowite ryzyko względne
w najwyższym kwintylu spożycia (>35,7 IU na dzień) wyniosło 0,32. Tych wyników nie udało się jednak powtórzyć
w prospektywnym badaniu kohortowym obejmującym 87 998 kobiet z badania Nurses’ Health Study oraz 47 344 mężczyzn
z badania Health Professionals Follow-up Study. Aczkolwiek w niektórych badaniach wyższe spożycie witaminy E łączyło się
z niższą zachorowalnością na raka piersi, badanie obejmujące ponad 18 000 kobiet po menopauzie nie wykazało wpływu czynników dietetycznych, w tym witaminy E, na zachorowalność na ten nowotwór.

W tej chwili na rynku jest masa suplementów zawierających tę witaminę, szczególnie właśnie tych na zdrową skórę oraz mocne paznokcie.

 

PARADOKS WITAMINY E

Witamina E powszechnie znana jest ze swoich silnych właściwości antyoksydacyjnych. Niedostarczana do organizmu wraz z dietą
w odpowiedniej ilości wymaga dodatkowej suplementacji. Okazuje się, że najpopularniejszą formą występowania witaminy E
w preparatach uzupełniających jest alfa-tokoferol. Wieloletnie badania szwedzkich naukowców potwierdziły, że sam alfa-tokoferol nie tylko nie ma tak silnych właściwości antyoksydacyjnych, ale samo jego spożycie może mieć wręcz działanie toksyczne (paradoks witaminy E).

„Witamina E występuje w naturze w wielu odsłonach i jedynie odpowiednie połączenie różnych frakcji tokoferoli i tokotrienoli daje działanie terapeutyczne. To naukowe odkrycie zrewolucjonizuje współczesny świat suplementów, a wybranie najbardziej skutecznego preparatu zawierającego efektywną formę witaminy E będzie oparte na odpowiedniej mieszaninie wszystkich 8-iu chemicznych konstelacji tej witaminy.” – tłumaczy Leif Östberg, Członek Szwedzkiego Związku Terapeutów Żywieniowych, ekspert Holistic. Dlaczego przyjmowanie całego spektrum witaminy E jest takie ważne i jakie mogą być efekty złej suplementacji (toksyczny efekt).
„Odpowiednie proporcje różnych chemicznych wariantów witaminy E działa korzystnie na różne obszary holistycznie przypisywanego korzystnego wpływu witaminy E na wiele obszarów działania organizmu. Okazuje się, że tokoferole i tokotrienole działają na zupełnie inne procesy”

 

Witamina E warunkuje prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jak widać jest ważna jak każda inna i nie należy o niej zapominać. Trzeba się zastanowić czy nie mamy w tej kwestii niedoborów. Warto zadbać o to, ponieważ zdrowie mamy jedno!

Dodano w: Dieta, Mikroelementy, Suplementacja, Zdrowie, Zdrowy Styl ŻyciaTagi: choroby, fit, fitness, odchudzanie, odżywanie, odżywianie, prawidłowa dieta, suplement, suplementacja, witamina e, witaminy, zdrowe odżywianie, zdrowie, zdrowie jak dbać o zdrowie, zdrowy styl życia

Paulina Szydlik - parę słów o autorze:

Studentka drugiego roku Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, trener personalny, miłośniczka zdrowego stylu życia i treningów, szczególnie siłowni, która pomogła mi wyjść z zaburzeń odżywiania. Stawiam na zdrowy rozsądek i balans. Zobacz pozostałe posty tego autora

4 komentarzy: “Witamina E na celowniku

  1. Dzięki za artykuł! Ostatnio wbijam wszystko, co jem w aplikację i wyszedł mi właśnie stały niedobór E 🙁
    Natka pietruszki, super, ale ile można jej zjeść… No, wiesz, pęczek ma ok. 100g a daje zaledwie 3mg E.
    Ale świetną informacją jest dla mnie 38mg w 100 g laskowych orzechów! Dzięki raz jeszcze, już wiem, co muszę dorzucić na talerz 😉

    1. Wiem dokładnie o co chodzi dlatego warto jest korzystać z różnych źródeł, w których ta witamina się znajduje 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *